خبرگزاری کار ایران

دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟

دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟
کد خبر : ۱۵۰۹۶۷۲

دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟ همانطور که از نام آن پیداست اگر بخواهیم عامیانه به این موضوع رسیدگی کنیم ، مکانیست برای دادرسانی یعنی عدالتخانه ای که بتوانیم صدایمان را به آن برسانیم و احقاق حق کنیم ، یعنی مکانی که در آن حق به حق دار برسد انشالله!

 

توضیح غیر عامیانه : نهادی برای رسیدگی به جرم و یا پرونده‌های مختلف، مراجع متعددی نیز وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها دادگاه است. قطعا شما نیز بارها نام دادگاه را شنیده‌اید اما آیا می‌دانید دادگاه چیست؟ و یا اینکه آیا اطلاع دارید دادگاه‌ها موظف‌اند به کدام یک از پرونده‌ها و مسائل رسیدگی کنند؟ آیا با صلاحیت دادگاه آشنا هستید؟

در واقع با وجود اینکه تقریبا تمامی افراد نام دادگاه را شنیده‌اند و یا حتی کارهای مختلف مربوط به دادگاه را انجام داده‌اند اما هنوز هم به طور دقیق با دادگاه‌ها و انواع آن‌ها آشنا نیستند. لازم است بدانید که امروزه در کشور انواع دادگاه وجود دارند که هر یک وظایف مهم و مختلفی برعهده دارند و نقش بسیار مهمی در برقرار کردن عدالت دارند.

اگر با مشکل حقوقی خاصی روبرو شده اید و هیچ گونه اطلاعاتی درباره مسائل حقوقی ندارید ، پیشنهاد میشود حتما از مشاوره یک وکیل خبره استفاده کنید ، مشاوره رایگان تلفنی وکیل کرج 24 ساعته در خدمت شما عزیزان است.

آشنا شدن با این نهاد، عملکرد و وظایف‌ آن‌ها به شما کمک خواهد ‌کرد تا بتوانید مسائل خود را به راحتی پیگیری و حل کنید. 

دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟

 

دادگاه چیست ؟ و انواع دادگاه کدامند ؟

دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟ دسته بندی مسائل دادگاهی به دو دسته کلی :

  • کیفری

یکی از انواع دادگاه ها به دادگاه کیفری معروف است که خود نیز دارای انواعی است و در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم. به طور کلی در ایران دادگاه‌های کیفری به دو نوع دادگاه کیفری1 و دادگاه کیفری2 تقسیم می‌شود. برای مثال دادگاه کیفری1 در اصل جانشین دادگاه کیفری استان است. به طور کلی این دادگاه تنها به برخی جرایم مهم رسیدگی می‌کند. اما دادگاه کیفری2 در حوزه قضایی شهرستان تشکیل شده و توسط رئیس شعبه و یا دادرس اداره می‌شود، اگر حوزه مشکلاتان کیفری باشد به شدت به کمک یک وکیل خبره احتیاج دارید لذا میتوانید روی کمک و مشاوره رایگان وکیل تبریز حساب کنید.

  • حقوقی

لازم است بدانید که دادگاه‌های حقوقی در ایران در اصل به مشکلات و اختلافات متفاوتی اعم از اقتصادی و یا اجتماعی می‌پردازند. البته تمامی خسارات ناشی از ضایع شدن حق شاکیان در زمینه‌های مختلف مالی، خانوادگی، قراردادی و یا غیره را اعلام می‌کنند.

انواع دادگاه ها در ایران کدامند ؟

در این قسمت جهت آشنایی بیشتر شما انواع دادگاه ها در ایران را برای شما معرفی می‌کنیم. در واقع در صورتی که در زمینه دادگاه‌ها پرونده مهمی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم از یک مرکز معتبر مانند کارمنتو کمک بگیرید. در واقع از دیگر مزایای این مرکز می‌توان به امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور اشاره کرد و بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت پرونده خود را به آن‌ها بسپارید. اما انواع دادگاه در کشور ایران عبارتند از:

  • عمومی حقوقی

از جمله انواع دادگاه می‌توان به دادگاه عمومی حقوقی اشاره کرد. این نوع دادگاه‌ها به تمامی دعاوی به جز دعاوی کیفری و یا دعاوی که بر اساس قانون باید توسط مراجع اختصاصی رسیدگی شوند؛ می پردازد و حکم نهایی باید توسط قاضی اعلام شود.

  • کیفری 1

این نوع دادگاه دارای یک رئیس و سه مستشار است که تمامی آن‌ها قاضی هستند و به جرایمی که شامل مجازاتی مانند قصاص نفس، اعدام، سنگسار و سلب حیات است، رسیدگی می‌کند. البته علاوه بر موارد نام برده شده به تخلفاتی که منجر به مجازات تعزیری درجه 1 یا 3 هستند و موارد دیگری از این قبیل نیز رسیدگی می‌شود. بنابراین دادگاه کیفری1 از جمله انواع دادگاه در ایران است که در آن هر کدام از طرفین دعوا در جرایم کیفری درجه 1 می‌توانند تا 3 وکیل برای پرونده خود داشته باشند.

  • کیفری 2

نوع دیگری از دادگاه به نام دادگاه کیفری 2 معروف است که فقط دارای یک قاضی است و دادستان، معاون دادستان و یا دادیاران می‌توانند در روند دادرسی تداخل کنند. بنابراین می‌توان بیان کرد که یکی از تفاوت انواع دادگاه ها نوع جرایم و افرادی است که پرونده‌ها را بررسی می‌کنند. بر اساس ماده 301 قانون کیفری این نوع دادگاه می‌تواند به تمامی جرایم به جز آن‌هایی که در صلاحیت دیگر دادگاه‌ها هستند، رسیدگی کند.

  • دادگاه نظامی

در صورتی که فرد مرتکب جرم به وظایف و یا مسئولیت‌‌های نظامی و انتظامی مربوط باشد به دادگاه نظامی ارجاع داده خواهد شد. بر اساس قانون 172 اساسی می‌توان بیان کرد که دادگاه نظامی وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به کارهای خاص نظامی و انتظامی مانند اعضای ارتش، ژاندارمری، شهربانی و سپاه‌ پاسداران دارد. البته جرایم عمومی آن‌ها توسط محاکم عمومی بررسی خواهند شد.

  • دادگاه انقلاب

پس از انقلاب اسلامی ایران و برای جلوگیری از هنجارها و یا صیانت ارزش‌ها و امنیت جمهوری اسلامی، دادگاه انقلاب را تشکیل دادند. در واقع این دادگاه برای رسیدگی به جرایم مربوط به این حیطه و با بررسی قضایی تشکیل شد.

  • دادگاه تجدید نظر

اگر یکی از دو طرف دعوا به رای صادر شده از دادگاه اعتراض داشته باشد می‌تواند از یک دادگاه دیگر، تجدید نظر بر این پرونده را درخواست کند. بدین طریق دادگاهی که پرونده و رای صادر شده را دوباره بررسی می‌کند، دادگاه تجدید نظر می‌گویند.

  • دیوان عالی کشور

لازم است بدانید که دیوان عالی کشور در اصل دادگاه نیست، بلکه به عنوان بالاترین مرجع قضایی در کشور شناخته شده است. مقر آن نیز در پایتخت است. می‌توان بیان کرد که وظیفه اصلی دیوان عالی کشور در واقع نظارت کردن بر اجرای درست قوانین در مراجع قضایی سرتاسر کشور است.

  • دادگاه ویژه روحانیت

این دادگاه در اصل مرجع خاصی است که جرایم روحانیون و طلاب را بررسی می‌کند. البته رسیدگی به پرونده‌ها در این دادگاه بر اساس آیین نامه‌های خاصی انجام می‌شود. به طور عمده در هر استان 1 الی 2 دادگاه ویژه روحانیت تشکیل شده است.

  • دادگاه خانواده

دادگاه خانواده در واقع با اختلافات و مشکلات مربوط به خانواده تشکیل شده است. می‌توان بیان کرد که در اصل تفاوت انواع دادگاه ها به دلیل تفاوت حیطه‌های جرایم و مشکلات ایجاد شده است. با دقت به اینکه عمدتا اغلب مراجعه کنندگان زن هستند این دادگاه دارای قاضی زن نیز است تا مسائل به راحتی بیان شوند.

  • شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف صرفا برای سازش فوری میان اشخاص تشکیل شده است.

  • دادسرا

در اصل دادسرا وظیفه کشف جرم، تعقیب کردن متهم، تحقیقات ابتدایی و همچنین اجرا کردن احکام کیفری را دارد. اما لازم است ذکر شود که دادسرا و دادگاه با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارتی بهتر از جمله تفاوت دادگاه و دادسرا در این است که دادگاه وظیفه کشف جرم را برعهده ندارد در حالی که این مورد از مهم‌ترین وظایف دادسرا است.

  • دیوان عدالت اداری

بر اساس ماده 173 قانون اساسی، دیوان عدالت اداری موظف است به شکایات، دادخواهی و همچنین اعتراضات مردم در مورد ماموران و یا واحدها و آیین‌نامه‌های دولتی و محقق شدن حق و حقوق آن‌ها رسیدگی کند. همچنین رئیس دیوان عدالت اداری توسط قوه قضائیه انتخاب می‌شود.

چنانچه هرگونه ابهام و سوال در ذهنتان شکل گرفته میتوانید از مشاوره رایگان شهر وکیل بهره مند شوید.

اتمام مقاله دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟

آرزوی شادکامی برای تمامی هموطنان.

دادگاه چیست ؟ انواع دادگاه کدامند ؟

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز