خبرگزاری کار ایران

سیاست های غلط بانک مرکزی موجب از بین رفتن تولید می شود

سیاست های غلط بانک مرکزی موجب از بین رفتن تولید می شود
کد خبر : ۱۴۹۸۱۹۳

مدیرعامل شهریار چرم تبریز یکتا گفت: میزان تولیدات نسبت به سال گذشته پنجاه درصد کاهش داشته اما به دلیل عدم تمدید تسهیلات و سوق دادن ما به سمت تامین منابع مالی از طریق بورس با سود ۴۰ درصد افزایش تولید از عهده ما خارج شده است.

به گزارش ایلنا، موسی باستانیان شاه گلی، مدیرعامل شهریار چرم تبریز یکتا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در ارتباط با نوع فعالیت شان اظهارداشت: گروه ما حدود چهل سال است که تولید کننده محصولات چرمی در حوزه مبلمان واتومبیل است و این مجموعه تولید کننده و صادر کننده نمونه ی کشور در سالهای گذشته هم بوده است.

وی با اشاره به چالش های این صنعت گفت: بیشتر چالش های ما در حال حاضر دولتی است و اینکه قانون شفافی وجود ندارد و هر روز با یک سامانه ی جدید با قوانین جدید مواجه می شویم که این مساله موجب دست و پا گیر شدن و افت روند فعالیت مان می شود.

باستانیان افزود:زیر ساخت های لازم در این صنعت محدود است و یک روز با قطعی اینترنت و یک روز با اختلال در سرعت اینترنت مواجه هستیم، از طرفی دولت با سیاست های غلط ، تولید را فدای واردات کرده است  به این صورت که از ما یارانه  می گیرد و به وارد کننده می دهد درحالیکه ما سالهای زیادی است که صادرات های مختلف با سقف دو میلیون دلار و سه میلیون دلار داریم و در حال حاضر با مشکل ثبت سفارش مواجه شده ایم.

این فعال حوزه صنعت تصریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون هیچ کدام از پرونده های ما از سوی بانک مرکزی برای دریافت ارز تایید نشده است و  پیش بینی بنده این است که از شهریور ماه به بعد با کمبود مواد اولیه و مواد شیمیایی مواجه می شویم که این کمبود در نهایت در بازار مشخص می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به سیاست های انقباضی ای که بانک مرکزی در پیش گرفته است شاید به نوعی خود تحریمی هم محسوب می شود چرا که ما مجبوریم که در چند ماه آینده تعدیل نیرو هم داشته باشیم و این در حالی است که رهبری تاکید بر حمایت از تولید کننده دارند، اما متاسفانه متولی تولید بیشترین ضربه را به این ساختار زده است.

عضو انجمن صنایع چرم ایران در خصوص میزان اشتغال عنوان کرد: سه کلان شهر بزرگ مشهد، تبریز و تهران عمده تولیدات چرم کشور را به عهده دارند و نزدیک به ۸۰ نفر نیرو در این مجموعه فعالیت دارند، اما واحدهای تولیدکننده صنایع دستی که از تولیدات چرم ما استفاده می کنند بالای ۳۰۰۰ نفر هستند که به نوعی اشتغال زایی غیر مستقیم هم محسوب می شود.

باستانیان شاه گلی خاطر نشان کرد: می توان این ادعا را داشت که این صنعت  میزان اشتغال زایی بالایی  نسبت به سایر صنایع دارد و در کل دنیا دولتها به چنین صنایعی نگاه ویژه ای دارند  اما در کشور ما متاسفانه نه تنها این دیدگاه وجود ندارد بلکه بخشنامه هایی که صادر می شود به ضرر و در نهایت نابودی آنها می شود. 

وی در پاسخ به تغییرات تولیدشان نسبت به سال گذشته گفت: میزان تولیدات نسبت به سال گذشته پنجاه درصد کاهش داشته اما به دلیل عدم تمدید تسهیلات و سوق دادن ما به سمت تامین منابع مالی از طریق بورس با سود ۴۰ درصد افزایش تولید از عهده ما خارج شده است.

باستانیان شاهگولی در ارتباط با برنامه های توسعه ای این شرکت هم گفت: ما در حال ایجاد دو واحد بودیم که اگر نهایی می شد خاورمیانه الگو می شد، که بعلت عدم تامین منابع نتوانستیم به سرانجام برسانیم و این طرح غیر فعال شد.

وی در پایان گفت: بانک هایی مثل بانک توسعه صادرات  و بانک کشاورزی و ... که مبنای وجودی شان حمایت از صادرات است به ما اعلام می کنند که بانک مرکزی حمایتی از ما ندارد و نگاهشان به ما به عنوان یک بنگاه تجاری یا بانک خصوصی است که این نگاه به تولید کننده اصلا منصفانه و اصولی نیست و باعث از بین رفتن بازارهای خارجی ما شده که طی ده سال گذشته زحمات بسیاری برایشان کشیدیم می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز