خبرگزاری کار ایران

خطوط ویژه خودرو های امدادی مانند آمبولانس های دولتی و خصوصی و تاثیر آن بر ترافیک

خطوط ویژه خودرو های امدادی مانند آمبولانس های دولتی و خصوصی و تاثیر آن بر ترافیک
کد خبر : ۱۱۷۵۱۵۴

یکی از راه هایی که برای سریع تر رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه تعبیه شده است، در نظر گرفتن خطوط ویژه عبور و مرور می باشد. این خطوط ویژه آمبولانس در کنار جاده های اصلی تعبیه شده اند و عبور هر وسیله نقلیه دیگری به جز ناوگان امدادی از آن ها ممنوع می باشد.

رسیدن به موقع نیروهای امدادی به محل حادثه برای نجات جان بیماران و افراد آسیب دیده بسیار مهم است. در چنین شرایطی، ثانیه های رسیدن کمک و خدمات اورژانس به بالین بیمار اهمیت دارد و می تواند جان فرد را نجات دهد. ازدحام ترافیک ممکن است توانایی وسایل نقلیه اضطراری را برای رسیدن به محل حادثه ترافیکی یا بلایای دیگر به روشی سریع را مختل کند.

ضروری است که تکنسین های اورژانس از اطلاعات ترافیکی بلادرنگ برای بهبود ارسال خدمات پزشکی اورژانس (EMS) به محل حادثه استفاده کنند. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می‌ دهد که بسیاری از تکنسین ها برای مقابله با ازدحام شدید آموزش ندیده ‌اند و به آن ها ابزاری داده نشده است که به آن وسیله بتوانند تراکم ترافیک را در فرآیند اعزام در نظر بگیرند.

در دسترس بودن اطلاعات ترافیک در زمان واقعی و به صورت زنده و آموزش اعزام کنندگان در مورد فرصت ها و مزایایی که با استفاده از چنین اطلاعاتی می توان به دست آورد، گام های بسیار مهمی در جهت بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان خدمات فوریت های پزشکی (EMS) است که در مقابل می تواند شانس بقای بیماران را بهبود بخشد.

اینکه علاوه بر خطوط ویژه آمبولانس، تکنسین های حاضر در محل مداوما با مرکز در ارتباط باشند و با اطلاع پیشین از وضعیت ازدحام ترافیک، به سوی محل حادثه پیش روی کنند، می تواند سرعت عملکرد و کیفیت خدمات اورژانس را به طرز معناداری افزایش دهد.

کنترل چراغ راهنمایی در هر سیستم مدیریت ترافیک هوشمند نقش حیاتی ایفا می کند. توالی چراغ سبز و مدت چراغ سبز دو جنبه کلیدی هستند که باید در کنترل چراغ راهنمایی در نظر گرفته شوند. در بسیاری از کشورها، اکثر چراغ های راهنمایی دارای توالی و طول مدت نور ثابت هستند. روش‌های کنترل ثابت فقط برای ترافیک پایدار و منظم مناسب هستند، اما برای موقعیت‌ های ترافیکی پویا مناسب نیستند.

مشکل این نحوه از کنترل ترافیک در این است که توالی چراغ سبز بدون در نظر گرفتن حضور احتمالی وسایل نقلیه اضطراری تعیین می شود؛ بنابراین، وسایل نقلیه اورژانسی مانند آمبولانس، ماشین پلیس، ماشین آتش نشانی و غیره باید در یک تقاطع در ترافیک منتظر بمانند که رسیدن آن ها به مقصد را به تاخیر می اندازد و باعث تلفات جانی و مالی می شود. در ایرلند، هر سال به طور متوسط ​​700 مورد مرگ و میر ناشی از پاسخ دیرهنگام آمبولانس ثبت می شود.

 بررسی آماری عبور و مرور آمبولانس از ترافیک و اثرات آن

طی انجام یک سری مقایسه های آماری در خصوص خطوط ویژه آمبولانس و عبور مرور ماشین های امدادی، این نتیجه حاصل شد که اکثریت مردم با وجود خطوط عبور ویژه برای خودروهای امدادی موافق هستند و همچنین بیشتر شرکت‌ کنندگان با عبور آمبولانس به شیوه ‌ای مثبت تعامل داشته‌ اند، در حالی که بخش کوچک ‌تر اما قابل توجهی از کاربران جاده‌ های عمومی، مدیریت تعاملات خطوط ویژه آمبولانس را دشوار می‌ دانند.

این آمار بیان می کند اگر چه خطوط ویژه آمبولانس در کوتاه مدت موجب سریع تر رسیدن نیروی امداد به محل حادثه می شود، اما در دراز مدت اثری منفی بر جریان ترافیک خواهد داشت. مردم عادی نیز با وجود این خطوط ویژه مخالف هستند و عقیده دارند که موجب سنگین تر شدن گره های ترافیکی گشته است.

خطوط ویژه آمبولانس سرعت رسیدن اورژانس را بسیار افزایش می دهند اما در همه شرایط و جاده ها تعبیه نشده اند. تنها برخی از بزرگ راه ها از این خطوط استفاده می کنند و در مناطق شهری پرجمعیت و خیابان های باریک تر، هیچ تدبیری برای عبور از ترافیک اندیشیده نشده است.

با وجود تمام نقاط قوت و ضعف های ذکر شده، خطوط ویژه آمبولانس های دولتی و همچنین آمبولانس خصوصی مانند persianemdad.com همچنان در حال استفاده هستند و به نجات جان بیماران کمک می کنند اما راه حل مناسبی برای دراز مدت به شمار نمی آیند.

خطوط ویژه خودرو های امدادی مانند آمبولانس های دولتی و خصوصی و تاثیر آن بر ترافیک

تاثیر خطوط ویژه آمبولانس بر ترافیک

با وجود اینکه به زعم برخی افراد، خطوط ویژه آمبولانس تاثیری منفی بر جریان ترافیک دارد و به صورت کلی، قابلیت تاثیرگذاری پایینی دارد، اما با توجه به در دسترس نبودن امکانات به روز در شناسایی ترافیک، استفاده از خطوط ویژه آمبولانس می تواند بر نجات جان بیماران تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

هرچند که همچنان از خطوط ویژه آمبولانس استفاده می شود اما بهتر است تا با فراهم ساختن زیرساخت های مورد نیاز جهت عبور آمبولانس، گزینه های مناسب جایگزین آن شود. استفاده از فناوری های پیش بینی ترافیک مثل دوربین های آنلاین جاده ای، نصب ماهواره مسیریاب، سیستم GPS و غیره در ماشین های آمبولانس، می تواند علاوه بر بهبود خدمات اورژانس، تاثیرات مثبتی نیز بر ترافیک و شدت آن داشته باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز