خبرگزاری کار ایران

فروشگاه اینترنتی که می خواهد فراتر از مرزهای ایران کار کند

فروشگاه اینترنتی که می خواهد فراتر از مرزهای ایران کار کند
کد خبر : ۱۰۴۳۴۲۷

وحید صنعتی، مدیر فروشگاه اینترنتی "وانی مانی" است. موفقیت او در کار، کار‌آفرینی، و هم‌چنین دریافت جایزه کار‌آفرین برتر، بهانه خوبی است تا نگاهی به زندگی‌نامه و روند فعالیت او به عنوان یک فرد موفق بیندازیم.

انگیزه‌ای برای تغییر

وحید صنعتی از کودکی کار می‌کرده. او که این دوران را در قوچان گذرانده است، از همان سنین کم همراه با در خواندن، سر کار هم می‌رفته و توانسته مسیر شغلی و تحصیلی خود را در کنار هم به خوبی پیش ببرد. مثل کودکان دیگر در خانواده‌ای سنتی در قوچان به دنیا آمده و البته انگیزه خانواده او در این تلاش‌های شبانه‌روزی کار و تحصیلش بی‌تاثیر نبوده است. خودش می‌گوید: "والدین من بر این باور بودند که رسیدن به خواسته‌ها مستلزم کار و تلاش است و به همین دلیل این انگیزه در من به وجود آمد که برای رهایی از سختی‌هایی که گریبانگیر ما بود، به دنبال تغییر باشم و کار و زندگی‌ام را دگرگون کنم."

وحید از کودکی نقشه تغییر را در ذهن خود می‌پروراند

مسیر کودکی

وحید، کودکی و نوجوانی خود را در قوچان گذرانده. شاید ریشه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در تغییر تفکرات کودکی او باشد. وحید در سن ده سالگی فهمیده که راه رسیدن به خواسته‌ها این است که خودش تلاش کند و هیچ فرد دیگری به جز او نمی‌تواند در این مسیر کمکش کند. شهرشان کوچک بوده و به همین دلیل افراد زیادی را ندیده که به دنبال تغییر در اوضاع زندگی و کار باشند. خودش در‌این‌باره می‌گوید: "پدرم و مادرم از تحصیلات کمی برخوردار بودند و اوضاع مالی خانواده ما خوب نبود. همین‌ها باعث شد تا دچار زندگی روزمره و گذران معاش باشیم. اما من از این سبک زندگی که تقریبا همه اطرافیانم و همشهری‌هایم دچار آن بودند، فراری بودم. روز‌های تحصیل و حتی در سرمای زمستان در کنار درس، کار می‌کردم و تابستان‌ها هم اوقات فراغت خود را به کار کردن می‌گذراندم. دلم نمی‌خواست این وضع زندگی بسیار معمولی تا آخر عمر همراه من باشد و به دنبال یک آینده خوب بودم."

وحید تنها نیست؛ اگر زندگی بسیاری دیگر از افراد موفق را نگاهی بیندازیم، از کار‌آفرین‌ها گرفته تا صاحبان صنایع و حتی مدیران فروشگاه اینترنتی ، خیلی‌ها کودکی سختی را گذرانده‌اند. این هم‌زمانی درس و کار برای آن‌ها یک ثمره بزرگ‌تر داشته است: درس زندگی. وحید صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می‌توان گفت از کارگری گرفته تا امور فنی و فروشندگی، همه را انجام داده است. تفکر کار‌آفرینی از همان دوران در او ریشه دوانده و بالاخره توانسته در سن 15 سالگی، برای اولین بار یک کارگاه کوچک معرق‌کاری راه بیندازد.

ورود به یک دنیای جدید

فروشگاه اینترنتی که می خواهد فراتر از مرزهای ایران کار کند

تحصیل در دانشگاه، در جدیدی به روی وحید باز کرد

وحید بعد از اتمام دوران هنرستان، وارد دانشگاه می‌شود و رشته نرم‌افزار را در مشهد دنبال می‌کند. یک کار‌آفرین بسیار جوان، حالا با دنیای تازه‌ای روبرو می‌شود: آشنایی با تکنولوژی جذاب کامپیوتر و برنامه‌نویسی. حالا او باز هم در کنار درس و کار کردن برای دیگران، رویای جدیدش را می‌پروراند: "سعی کردم رویای کار‌آفرینی را دنبال کنم که نتیجه آن تاسیس یک کارگاه شکلات‌سازی و هم‌چنین شرکت هوشمند "سای مدارس" بود. البته این دو تجربه به دلایلی با شکست مواجه شدند."

اما این شکست‌ها وحید را متوقف نکرد. او که پس از اتمام دوره کارشناسی، وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA شده و سپس دکترا مدیرت پیشرفته، بالاخره به ایده راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی رسید: "تحصیل در این رشته باعث شد دیدگاه جدیدی نسبت به کار‌آفرینی و مدیریت پیدا کنم. در مسیر دنبال کردن رویای کودکی‌ام، حالا با دانش جدید می‌توانستم به آرزویم نزدیک‌تر شوم. هدف من این بود که محصولات تولیدی ایران و هم‌چنین کشور‌های هم‌جوار را به اروپا صادر کنیم. می‌دانستم یک شرکت چینی چنین کاری را انجام می‌دهد؛ بنابراین با حوصله، صبر و تلاش این امر برای ما نیز دست‌یافتنی بود."

وحید پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد به همراه یکی از دوستان خود و با سرمایه‌ای معادل بیست میلیون تومان ایده خود را پیاده کرد. خود او می‌گوید: "در ایران، محصولات منحصر‌به‌فرد و با‌کیفیت زیادی تولید می‌شود اما تولید‌کنندگان آن‌ها نمی‌دانند چطور باید محصولات خود را به مشتریان خارجی ارائه کنند. نبود پل ارتباطی بین تولید‌کنندگان ایرانی و خریداران خارجی مانع بزرگی برای رشد فعالیت‌های این کسب‌و‌کار‌هاست و در نتیجه بسیاری از آن‌ها دچار رکود می‌شوند." چنین مسائلی باعث شد تا وحید و همکارش با رویکرد معرفی و فروش محصولات تولید ایران به خاور‌میانه و دیگر کشور‌ها، به فکر تاسیس فروشگاه اینترنتی "وانی مانی" بیفتند.

پیش از تاسیس این فروشگاه، نمونه‌هایی دیگری چنین فعالیتی را به طور پراکنده انجام داده و اکثرا با شکست مواجه شده بودند. وحید اعتقاد دارد که تولید محتوا امری بسیار ضروری و مهم در معرفی و جلب مشتری برای فروش محصول است و نباید از این مهم به سادگی گذشت. او با فروش محصولات در خود ایران، کار را آغاز کرد و در پله بعدی فروش در کشور‌های همسایه را هدف قرار داد.

فروشگاه اینترنتی که می خواهد فراتر از مرزهای ایران کار کند

تاسیس یک فروشگاه اینترنتی توانست وحید را به رویای کودکی‌اش نزدیک کند

کار‌آفرین برتر

حالا وحید صنعتی پس از گذشت یک سال از تاسیس فروشگاه خود، توانسته عنوان کار‌آفرین برتر را در جشنواره "کار‌آفرین شو" در ترکیه به دست آورد. اما فقط این نیست. سرمایه‌گذار خوبی نیز به پروژه او پیوسته و اضافه شدن پانصد میلیون تومان در همین سال و هم‌چنین پانصد میلیون دیگر در سال آینده موجب تسریع فعالیت فروشگاهش شده است.

وحید می‌گوید: "با رشد خوبی که در یک سال پس از تاسیس فروشگاه داشتیم، به جایگاهی رسیدیم که نیاز به نیروی بیشتری بود و اکنون 10 نفر در این فروشگاه کار می‌کنند. از آن‌جایی که از اواخر سال 99، فروش به کشور‌های خارجی نیز در دستور کاری ما قرار گرفت، هدف بعدی در فروشگاه اینترنتی "وانی مانی" اشتغال صد نیرو و هم‌چنین تاسیس شعبه دفتر در ترکیه و پاکستان است تا بتوانیم همین روند را برای محصولات این دو کشور پیاده کنیم. تولیدات کشور‌های حوزه خلیج فارس و خاور‌میانه در نقاط دیگر دنیا فروش خوبی ندارد؛ چرا که دیدگاه نسبت به کیفیت این محصولات خوب نیست و تغییر این رویکرد، می‌تواند چالش بزرگی باشد."

اما وحید صنعتی در نظر دارد با تولید محتوای درخور، این چالش را از میان بردارد و معتقد است با ایمانی که نسبت به هدف و کار خود دارد و البته حوصله و تلاش می‌تواند نتایج خوبی در این زمینه کسب کند. او هنوز مثل کودکی خود، رویا‌ها و اهداف بزرگی دارد و تلاش برای دستیابی به آن‌ها بزرگ‌ترین تفریحش محسوب می‌شود.

فروشگاه اینترنتی که می خواهد فراتر از مرزهای ایران کار کند

حالا تولید‌کنندگان ایرانی می‌توانند محصولات خود را در سراسر دنیا بفروشند

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز