پیام پنج مقام عالی رتبه سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی معلم؛
جهان به ۵ میلیون ۲۴۰ هزار معلم نیاز دارد
حدود ۵ میلیون و ۲۴۰ هزار معلم باید استخدام شوند تا بتوان به آرمان آموزش ابتدایی جهانی تا سال ۲۰۱۵ رسید یعنی ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار استخدام جدید و ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار جایگزینی کسانی که این حرفه را ترک میکنند.
ایلنا: پنج مقام عالی رتبه سازمان ملل متحد پیامی به مناسبت روز جهانی معلم، ۵ اکتبر ۲۰۱۳ برابر با ۱۳ مهرماه جاری اعلام کردند: جهان برای تحقق آرمان آموزش ابتدایی تا ۲۰۱۵ نیازمند استخدام ۵ میلیون ۲۴۰ هزار معلم است.
به گزارش ایلنا، متن کامل پیام " ایرنا بوکوا " مدیر کل یونسکو، " گای رایدر " مدیر کل سازمان جهانی کار، " آنتونی لیک " مدیر اجرایی یونیسف، " هلن کلارک " رئیس برنامه توسعه ملل متحد و " فرد ون لیوون " دبیر کل سازمان آموزش بین الملل به شرح زیر است:
کلیدهای آیندهای بهتر برای همه، در دست معلمین است. آنها الهام بخش، چالشگر و باعثتوانمندی شهروندانی جهانی، مسئول و مبتکر هستند. آنان بچهها را وارد مدرسه میکنند، آنجا نگهشان میدارند و کمکشان میکنند که یادبگیرند. هر روز، آنان به ساختن یک جامعه با دانش فراگیر کمک میکنند، جامعهای برای فردا و قرنی که در پیش رو به آن احتیاج داریم. در این روز جهانی معلم، ما در کنار دیگران از معلمین تشکر میکنیم و به معلمین بیشتر، آموزش دیدهتر و حمایت شدهتر امید داریم.
هیچ چیز نمیتواند جای یک معلم خوب را بگیرد. مستندات نشان میدهند که معلمین، دانش حرفهای و مهارتهای آنان مهمترین فاکتورهای آموزش با کیفیت هستند. این امر نیازمند آموزشهای جدی اولیه و توسعه حرفهای و حمایت بیوقفه است تا باعثارتقا عملکرد و نتایج یادگیری گردد. ما این را میدانیم ولی همواره، معلمین فاقد صلاحیت لازم هستند، حقوق کمی میگیرند و جایگاه پایینی دارند و از سیاستهای آموزشی و تصمیماتی حذف شدهاند که به انان مربوط میشود و تاثیر گذارند و این روزها تعداد خیلی کمی از آنان دریافت میشوند.
در سطح جهانی، حدود ۵ میلیون و ۲۴۰ هزار معلم باید استخدام شوند تا بتوان به آرمان آموزش ابتدایی جهانی تا سال ۲۰۱۵ رسید یعنی ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار استخدام جدید و ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار جایگزینی کسانی که این حرفه را ترک میکنند. چالش پیش رو فراتر از عدد و رقم است – معلمین بیشتر یعنی یادگیری با کیفیت بهتر، از طریق آموزش و حمایت مناسب.
این یک امر ضروری است برای تضمین حق آموزش با کیفیت برای هر یاد گیرنده – به طور خاص، برای اینکه بتوان به ۵۷ میلیون کودکی رسیدگی کرد که در سطح ابتدایی در حال حاضر خارج مدرسه هستند. با سرعت فعلی، برآورد ما این است که ۴۹ درصد این بچهها هرگز وارد مدرسه نخواهند شد، در حالی که ۲۸ درصد با تاخیر مدرسه را شروع خواهند کرد که ۵۴ درصد آنان را دختران تشکیل میدهند. به همان اندازه سطح پایین یادگیری باعثنگرانی است. پیش بینیها نشان میدهند؛ ۲۵۰ میلیون کودک، زمانی که به سن سطح چهارم ابتدایی میرسد همچنان قادر به خواندن و نوشتن نخواهند بود در حالی که حدوداً نصف این کودکان در مدرسه هستند. به بحران یادگیری باید فوراً رسیدگی شود.
یادگیری، بدون معلمهای حرفهای، آموزش دیده حمایت شده، پاسخگو و مورد احترام امکان پذیر نیست. معلمها راه حل اصلی بحران یادگیری هستند در حالی که از آموزش و حمایت کمی برخوردارند و اغلب از سیاستگذاریهایی آگاه نیستند که بر آنان اثرگذار است.
معلمها خود مرکز ایجاد فضای یادگیری امن و حمایت گرانه هستند ولی خیلی از آنان در شرایط بسیار سخت، اضطراری و حتی مورد حمله مشغول به تدریس هستند.
با همه اینها، نقاط روشنی هم در این تصویر پیدا میشود. ما شاهد تلاشهای متعددی برای بهبود وضعیت معلمین هستیم – از طریق طرحهای حرفهای کردن، گواهی دادن، مشوقهایی برای خدماتی که در مناطق دور از دسترس و محروم ارائه میشود، قانون حداقل دستمزد، الگوهای توسعه حرفهای، تداوم توسعه حرفهای، حمایت از معلمین زن که به مناطق دور فرستاده میشوند، حمایتهای همکاران و نظارت بین – نسلی، جوایز قدردانی و مشوقهایی برای پیشرفت معلمین، بالا بردن معیارهای برنامههای آموزشی تربیت معلم، برنامههای تبلیغاتی برای آگاهی رسانی عموم، آموزش مجانی و ایجاد انگیزه استخدام. همه این اقدامات متضمن برابری و بالا بردن کیفیت آموزش میشود و در خروجیهای یادگیری بسیار موثر است؛ همه این موارد را باید در نظر گرفت و به جلو حرکت کرد.
این زمانی است که اقداماتی موثر در سطح بین المللی ضروری میشود؛ اقداماتی برای حمایت از تلاش کشورها برای تقویت معلمین و مراکز آموزشی، همچنین بهبود فرصتهای آموزشی برای همه کودکان. همه این اقدامات باید دستمزد و شرایط معلمین را متناسب با تعهد آنها برای ارائه آموزش با کیفیت توسط نیروی کار معلمین واجد شرایط و با انگیزه تضمین کند. به همین علت است که معلمین در قلب برنامه دبیر کل سازمان ملل متحد تحت عنوان «طرح اولیه آموزش جهانی» قرار دارند تا از رفتن هر کودک به مدرسه، دسترسی به آموزش با کیفیت، و ایجاد حس شهروند جهانی شدن، اطمینان حاصل شود.
امروز، روز دعوت ما از معلمین است. برای تشکر و حمایت از معلمین به ما بپیوندید؛ تشکر و حمایت از معلمینی که داریم و زنان و مردانی که استخدام میکنیم تا نظام آموزش موثرتری را شکل دهند و جوانان و بزرگسالان را برای مشارکت فعال و مسئولانه در جامعه آماده کنند. زیربنایی محکمتر از آموزش با کیفیت که توسط معلمین تربیت شده، مورد احترام، حمایت شده و با انگیزه ارائه شود، برای صلح ماندگار و توسعه پایدار وجود ندارد. آموزش نسلهای اینده امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم با برداشتن قدمی بزرگ برای هر کلاس درس، بهترین معلم ممکن را قرار دهیم.