خبرگزاری کار ایران

مالک هلدینگ کروز:

هیچ انحصاری در تولید قطعه وجود ندارد/ به خودروسازها اعلام کرده‌ایم که نمی‌توانیم به آنها قطعه بدهیم

هیچ انحصاری در تولید قطعه وجود ندارد/ به خودروسازها اعلام کرده‌ایم که نمی‌توانیم به آنها قطعه بدهیم
کد خبر : ۷۶۹۱۸۷

کشاورز اظهار داشت: مجموع مطالبات ما از ایران خودرو و سایپا 1200 میلیارد تومان است و ما اعلام کردیم به این شرکت‌ها که حداقل به صورت هفتگی کالایی که می‌برند را تسویه کنند اما باز هم نتوانستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری مدیران ارشد کروز، محمدعلی کشاورز از خودروسازها خواست که از تولید خودروهای ناقص خودداری کنند.

مالک هلدینگ کروز گفت: ایران خودرو و سایپا بر چه اساس خودرویی که ناقص است و دارای کسری قطعات زیادی است را تولید می‌کنند وقتی ما به صورت کتبی به آنها اعلام کردیم که چه قطعاتی را و چه میزان می‌توانیم به آنها تحویل دهیم.

وی ادامه داد: در این صنعت تمام قطعات حداقل سه تا چهار برابر افزایش قیمت داشته و از طرف دیگر به سبب مشکلات تحریم نتوانستیم مانند قبل نقل و انتقالات بانکی انجام دهیم. ما پیش از عید 28 میلیون یورو از طریق بانک‌های عامل مختلف برای فروشندگان خارجی فرستاده بودیم اما هنوز بیش از نیمی از این مبلغ به دست آنها نرسیده است.

کشاورز با اشاره به کمبود قطعات خودروهای تولید شده گفت: هر قطعه‌ای که در این شرکت تولید می‌شود حداقل دو شرکت دیگر نیز آن را تولید می‌کنند و هیچ گونه انحصاری وجود ندارد ضمن آنکه اگر لیست کتبی این خودروها اعلام شود می‌بینید که برخی از این کسری‌ها مانند کمربند ایمنی، ایربگ، باتری و دیگر موارد اصلا در شرکت ما تولید نمی‌شود که بخواهیم تامین کننده آن باشیم.

وی در خصوص مطالبات این شرکت گفت: مجموع مطالبات ما از ایران خودرو و سایپا 1200 میلیارد تومان است و ما به این شرکت‌ها اعلام کردیم که حداقل به صورت هفتگی کالایی که می‌برند را تسویه کنند اما باز هم نتوانستند. تا پیش از عید چک‌های برگشتی خودروسازان نزد بانک‌ها 300 میلیارد تومان بود که با توجه به وامی که داده شد الان این عدد به 120 میلیارد تومان رسیده است.

کشاورز در خصوص حضور وزارت دفاع در ساخت قطعات گفت: من این مورد را در جلسه‌ای با خود این آقایان مطرح کردم  به آنها گفتم که ضرورتی برای حضو رآنها وجود ندارد زیرا تولید قطعه یک پازل حل شده است و چیز دیگری وجود ندارد که توانایی ساخت آن باشد ولی ما آن را تولید نکرده‌ایم آنها هم اگر وارد شوند مجبور هستند یک سری وسایل را وارد کنند فقط از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سال‌ها از شرکت‌هایی مانند ما عقب‌تر هستند.

وی تصری کرد: متاسفانه صنعت خودرو با اینکه اقتصادی است توسط سیاستمداران اداره می‌شود بسیاری از قطعه‌سازان به دلیل مشکلات مالی و تامین مواد اولیه کار خود را تعطیل کردند و اکنون جور آنها را می‌کشیم اینکه می‌گویند انحصار به وجود آمده یک حرف خلاف منطق است.

وی در خصوص اظهارات انجمن قطعه‌سازان مبنی بر توان فعالیت قطعه‌سازان برای 20 روز آینده و بیکار شدن نزدیک به 500 هزار نفر از کارگران گفت: ما تاکنون هیچ نامه‌ای از سوی انجمن برای اعلام تعداد کارگران و یا احتمالا تعدیل شده‌ها دریافت نکرده‌ایم. این مجموعه نزدیک به 12 هزار کارگر دارد که 70 درصد آنها زن و 20 درصد از آنها سرپرست خانوار هستند معمولا هر ساله ما تعدادی ریزش داریم که مجبور به جایگزین کردن آ‌نها هستیم اما با وجود شرایط اقتصادی ما این جایگزینی را انجام ندادیم اما از ماه پیش شروع به جذب نیرو کردیم.

کشاورز تصریح کرد:‌ در سال گذشته راندمان کاری ما 50 درصد بود و روزهایی را گذراندیم که 40 درصد پرسنل عملا بیکار بودند اما حقوق آنها را دادیم و آنها را نگه داشتیم چون استنباط ما این است که اگر این کارگر ساده بیکار شود هزینه زیادی برای جامعه به وجود خواهد آمد. هر چند اکنون وضعیت بهتر شده است.

وی در خصوص سهامدار بودن کروز در هیئت مدیره ایران خودرو گفت: هر کسی که یک برگ سهام ایران خودرو داشته باشد به دنبال سودآوری بیشتر است. وقتی در سال 96 که هنوز تحریم‌ها نبود ایران خودرو از 32 هزار میلیارد تومان فروش تنها هفت میلیارد تومان سود داد این یک عدد خنده‌دار است حالا این شرکت با این وضعیت وارد جهنم تحریم‌ها شده و از طرفی قیمت دستوری نفس آن را بریده است.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان گفت: این عدد در واقع کمکی بود که به اندازه دو میلیارد تومان با بهره بیست و چند درصد به قطعه‌سازان داده شد که از آن رقم به ما صد میلیارد تومان رسید در حالی که در آن زمان مطالبات ما 600 میلیارد تومان بود اگر سقف اعتباری خودروسازها در بین بانک‌ها افزایش پیدا نکند و آنها نتوانند سرمایه درگردش خود را تامین کنند وضعیت ما به مراتب بدتر خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز