معاون وزیر راه و شهرسازی:
سرمایهگذاری 240 میلیون یورویی در بندر چابهار در طول یک سال/ افزایش 50 درصدی تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اینکه در طول یک سال موفق شدیم قراردادهای سرمایهگذاری به ارزش 240 میلیون یور و در بندر شهید بهشتی چابهار به امضا برسانیم، گفت: با تحولات اخیر در بندر چابهار میزان تخلیه و بارگیری در این بندر در یک سال گذشته 50 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بینالمللی توسعه چابهار که با حضور 115 مقام داخلی و خارجی و جمعی از سرمایهگذاران امروز در حال برگزاری است با بیان اینکه سال گذشته توسط رئیس جمهوری بهرهبرداری از فاز اول بندر شهید بهشتی را شاهد بودیم، گفت: طرح توسعهای ظرفیت بندر شهید بهشتی را از دو میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش داد.
وی ادامه داد: به دنبال این اقدام تاریخی شاهد تحولات مهم مثبت در این بندر بودیم به طوری که شش دستگاه مکنده غلات به ارزش 17.5 میلیون یورو وارد این بندر شد.
راستاد افزود: در یک سال گذشته قراردادهای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر حدود 240 میلیون یورو منعقد شد که این سرمایهگذاریها در زمینه تاسیسات رونمایی، مخازن و انبارهای نگهداری انواع کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی بوده است.
وی گفت: در این مدت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار بالغ بر 50 درصد افزایش پیدا کرد که این میزان افزایش فعالیت بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است.
وی با بیان اینکه خط کانتینری هندوستان، چابهار و بندرعباس اخیرا راهاندازی شده و دو کشتی در این مسیر تردد داشته است، اظهار داشت: واردات و کاپوتاژ کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار شروع شده است و بهره برداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار توسط شرکت هندی از دو ماه پیش شروع کرد.
راستاد با اشاره به الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار منطقه آزاد گفت: پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد و کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی این موضوع به زودی در صحن مطرح و انشاالله به نتیجه میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در هفته جاری با حضور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شاهد صادرات اولین محموله از افغانستان به مخزن هندوستان از طریق چابهار بودیم که این تحولات مهم و مثبت در چابهار منجر به اعتماد صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی به چابهار بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چابهار را دروازه ملل نامیدهایم، گفت: کشورهای ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز میتوانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجی خود بدانند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بالاترین و بهترین مشوقهای تعرفهای را برای بندر چابهار تعیین کردهایم، گفت: این مشوقها شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود و همایش روز چابهار فرصتی است که تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع و فعالان حمل و نقل با ظرفیتهای قابلیتهای چابهار از نزدیک آشنا شوند و مذاکرات مستقیم را با مسئولان آغاز کنند.
راستاد با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد به زودی عملیات اجرای توسعه دسترسی جادهای بندر ازدروازه بندر تا کمربندی چابهار را به صورت بزرگراهی شروع کند، گفت: احداث زیرساختها و تجهیزات ریلی بندر جزو اولویتهای سازمان بوده است تا با اتصال ریلی زاهدان به چابهار بخشی از کالای ورودی و خروجی بندر از طریق راهآهن حمل شود.
وی افزود: از پیشنهادهای بخش خصوصی و سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در بندر چابهار در قالب قراردادهای BOT ، بلندمدت استقبال میکنیم گفت: با تجربیات حاصل از انعقاد صدها قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی آمادگی داریم تا در حداقل زمان و با بهترین مزایا زمینه حضور سرمایهگذارا ن را در این بندر فراهم کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه پس کرانههای بندر چابهار نقش کلیدی در رونق این بندر دارند گفت: ما از مسئولیتهای اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نیستیم و قطعاً منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، رونق اقتصادی حاصل از فعالیتهای این بندر به بندرنشینان تعلق میگیرد.
وی تاکید کرد: بومیگزینی در بندر چابهار یکی از اولویتهای مهم ما است.