نایب رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران:
رتبهبندی اعتباری مشتریان تضمینکننده کاهش مطالبات بانکها است
نایب رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران گفت: وصول مطالبات بانک ها می تواند ضمن کاهش قیمت تمام شده پول و تعدیل نرخ تسهیلات، هزینه پول و تامین مالی را برای تولید کنندگان کشور به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
نایب رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران با تاکید بر لزوم رتبهبندی اعتباری مشتریان در بانک ها افزود: نظام رتبهبندی اعتباری مشتریان در بانکها از جمله مهمترین عوامل جلوگیری از رشد مطالبات غیر جاری است و اگر شاخصهای آن رعایت نشود تسهیلات به راحتی به مطالبات تبدیل میشوند.
به گفته وی، میزان سرمایه، حجم و کیفیت فروش، صورتهای مالی، فرآیند گردش کالا و پول و مدیریت از جمله مولفههای مورد نظر در رتبه بندی اعتباری مشتریان است که در صورت تغییرات و انحراف از اهداف، امکان تبدیل شدن تسهیلات به مطالبات افزایش می یابد.
سوری تصریح کرد: در چارچوب یک سیستم رتبه بندی درست است که نرخ تسهیلات برای هر مشتری باید تعیین شود.
سوری با بیان اینکه چتر حمایتی بانکها برای تداوم فعالیت صنایع باید با مشاوره های مالی و با هدف حفظ اشتغال و پایداری تولید همراه باشد، گفت: با کنترل ریسکهای آتی باید تلاش شود یک فعال اقتصادی خوب امروز به یک بدهکار بد فردا تبدیل نشود.