قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی حفاری در گفتوگو با ایلنا:
دکلهای بیکیفیت زمان و هزینه کار را بالا میبرند/ عمده دکلهای ما امریکایی است/دکلهای اروپایی عمر بیشتری از دکلهای چینی دارند
قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی حفاری گفت: کالای بی کیفیت هزینههای ما را زیاد و قیمت تمام شده کار را بالا میبرد، اگر قطعه ایرانی کیفیت خوب نداشته نباشد به جای 4 روز دو ساعت کار میکند و باعث میشود به جای یک قطعه 20 قطعه بخریم.
محمدرضا تاکایدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: در حالا حاضر 73 دکل ملکی داریم که از این تعداد 70 دستگاه در خشکی و 3 دکل دریایی است و فعلا 69 دکل فعال و یک دکل نیز در حال انجام کار تعمیرات و بازسازی است.
وی افزود: سال گذشته به دلیل کاهش کار و اتمام قرارداد با نفت مرکزی 6 دکل حفاری از پروژهها کم شد.
قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی حفاری در ادامه گفت: دکلهای ما باقیمانده از قبل از انقلاب به اضافه دکلهایی هستند که در سال 70 خریداری کردهایم، 46 دستگاه دکل حفاری ما غربی و عمدتا امریکایی هستند و از سال 85 که تصمیم به توسعه ناوگان دستگاه حفاری و سرویسهای جنبی گرفته شد با توجه به شرایط تحریم 30 دکل را از چین خریداری کردیم که البته موتور آنها نیز آمریکایی است و تعدادی از آنها نیز با مشارکت شرکتهای ایرانی-چینی ساخته شدهاند.
وی درباره نوع کارکرد دکلها بیان کرد: کارکرد همه دکلها یکی است اما دکلهای اروپایی عمر بیشتری از دکلهای چینی دارند.
تاکایدی درباره خرید دکل جدید گفت: یک دکل ما در رگ سفید از بین رفت که برنامه جایگزینی آن را داریم، اگر در مناقصات برنده شویم دو دکل دریایی به ناوگان اضافه میشود که قصد داریم از سازندگان داخلی استفاده کنیم. از شرکتهای ایرانی که استیل ورک را در داخل ایران میسازند، خریداری میشود و ماشینری و مطالعات از خارج وارد میشود، ما سازندگان را ترغیب میکنیم تا از توان داخلی استفاده کنیم اما امیدواریم کیفیت را بالا ببرند.
وی خاطرنشان کرد: البته کالای بیکیفیت هزینههای ما را زیاد میکند و قیمت تمام شده کار بالا میرود، اگر قطعه ایرانی کیفیت خوب نداشته نباشد به جای 4 روز دو ساعت کار میکند و باعث میشود به جای یک قطعه 20 قطعه بخریم.
این مقام مسئول درباره تعداد افراد مشغول به کار روی هر دکل حفاری گفت: به طور نرمال 120 نفر در هر دکل کار میکنند که 16 نفر نیروی کلیدی هستند، در هر شیفت 14 روزه نزدیک 40 نفر کار میکنند البته در دکلهای دریایی محدودیت نفرات بیشتر است.