معاون وزیر راه و شهرسازی:
راهاندازی قطار برقی حومهای برای اولین بار در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در کشور قطار حومهای برقی راهاندازی میشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حبیبالله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهرهای جدید در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته دریک نشست خبری با اشاره به تاثیر حمل و نقل در رونق شهرهای حومه و تراکمزدایی از کلانشهرها اظهار داشت: سیاست تشکیل شهرهای جدید تراکمزدایی از کلانشهرها بوده تا کلانشهرها امکان ارتقای زندگی را داشته باشند اما توفیق یا عدم توفیق این سیاست به طور مستقیم با سیستم حمل و نقل در ارتباط است.
وی افزود: حمل و نقل میتواند مهمترین رکن در توسعه شهرها و اتصال شهرهای حومه به کلانشهرها است که با ادغام وزارت مسکن و ترابری این فرآیند شدت گرفته است.
طاهرخانی با بیان اینکه بحث حمل و نقل و شهرهای جدید را در بخشهای آزادراهی و ریلی دنبال میکنیم گفت: یکی از مهمترین زیرساختها در ارتباط شهرهای جدید و شهرهای حومه به کلانشهرها استفاده از زیرساختهای آزادراهی است گفت: اخیراً با مذاکراتی که با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل داشتهایم قرار شده که ساخت آزادراهها شهرهای جدید هم پوشش داده شود که نمونه آن آزادراه آبیک – چرمشهر بوده که قرار بر این شده این آزادراه شهر پرند را هم پوشش دهد.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهرهای جدید ادامه داد: در حالی که شهر هشتگرد یکی از مهمترین شهرهای جدید اطراف استان تهران محسوب میشد اما به دلیل کمبود زیرساختهای حمل و نقلی و ارتباط آن با کلانشهر تهران شاهد آن بودیم که به تدریج با ریزش جمعیت مواجه شد و استقبال برای سکونت در این شهر کاهش پیدا کرد.
طاهرخانی گفت: البته با تعریف پروژههای حمل و نقلی جدید در تلاش هستیم جایگاه هشتگرد را احیا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به استفاده زیرساختهای حمل و نقل ریلی در اتصال شهرهای حومه به شهرهای مادر گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما راهاندازی قطارهای برقی حومهای است که در اجرای این سیاست پروژههای قطار کرج- هشتگرد، قطار اصفهان- بهارستان، قطار فولادشهر- اصفهان و قطار گلبهار را در دستور کار قرار دادهایم.
طاهرخانی ادامه داد: برای اولین بار است که در کشور قطار برقی حومهای در حال راهاندازی است.
وی همچنین درباره اتصال پردیس به متروی شهری گفت: مطالعات متروی تهران – پردیس هم انجام شده اما به دلیل محدودیتهای منابع مالی دولت فعلاً ساخت این پروژه از دستور کار خارج شده اما امیدواریم بتوانیم برای احداث آن از ظرفیت ماده 19 و فاینانس استفاده کنیم.
همچنین در ادامه این مراسم هوشنگ عشایری، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تصویب ضوابط طرح منظر راههای کشور در شورای عالی ترابری خبر داد و گفت: این ضوابط با همکاری مشترک شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری، شرکت عمران و بهسازی، دانشگاه شهید بهشتی، شرکت راهآهن و دبیرخانه شورای فنی ترابری تدوین شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه طرح معماری منظر آزادراه تهران – شمال تا چه حد با این ضوابط تصویب شده مطابقت دارد گفت: برای اولین بار است که در دنیا ضوابط طرح منظر راههای کشور در این حجم و با این گستردگی و جزئیات تهیه میشود و برای تهیه آن از مطالعات کشورهای خارجی هم استفاده کردهایم.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: با توجه به اینکه شرایط اقلیمی آزادراه تهران – شمال بسیار به شرایط اقلیمی کشورهای اروپایی شباهت دارد بنابراین تمام جزئیات ضوابط مورد استفاده در این آزادراه با ضوابط تصویب شده مطابقت دارد.