عباس آخوندی مطرح کرد:
مداخله دولت در قیمتها بازار مکارهای برای ذینفعان است/ با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم
وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیتهای رقابتی ایران کنار مزیتهای نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، عباس آخوندی با حضور در همایش بینالمللی حمل و نقل و لجستیک در ایران، برگزاری اینگونه همایشها را نمونه یک همکاری واقعی بین بخشخصوصی و دولت دانست و گفت: برگزاری چنین همایشهایی برای ارزیابی سیاستگذاریها، بررسی مشکلات و پیدا کردن راهحلهای درست برای توسعه در کشور خواهد بود.امیدواریم این همایش نیز به نتایج بسیار خوبی برسد. ما همچنین در وزارت راهوشهرسازی کنار فدراسیون جلساتی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن دستاوردهای این جلسه برگزار خواهیم کرد.
آخوندی در تشریح رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان کرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل ونقل سخن میگوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپلیتیک و مزیتهای نسبی آن در این زمینه میرویم. ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده و در این حوزه از سمت جنوب به خلیجفارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریایخزر ارتباط داشته و همچنین به کشورهای آسیایمیانه و اروپا نیز متصل است. کشور ما همچنین فاصله نزدیکی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین کشور چین به عنوان مرکز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیک است که همگی این موارد کنار هم موقعیت استراتژیک کمنظیری را به ایران داده است.
وی با تاکید بر اینکه مزیت نسبی به هیچوجه کفایت رفع مشکلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمیکند، گفت: بدونشک باید دنبال مزیتهای رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر کریدورهای بینالمللی فراهم کنیم.
وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیتهای رقابتی ایران کنار مزیتهای نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیتهای نسبی بسیار رخوتآور و اغواگرانه هستند بهگونهای که افراد به موقعیتهای خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیتهای بهتر در سطح جهان تلاش نمیکنند پس به این نتیجه میرسیم که باید بیشتر به مزیتهای رقابتی تکیه کنیم.
آخوندی ادامه داد: زمانی که به سمت مزیتهای رقابتی حرکت میکنیم تمام شاکله ذهنی و منطق تصمیمگیری ما تحت تاثیر قرار گرفته و باید تغییر کند. بنابراین ما کنار ایجاد زیرساختهای فیزیکی اعم از بندر، جاده، ریل و... باید به سمت زیرساختهای نرمافزاری همچون قوانین، مقررات باثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاکمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی کارکرد در سطح جهانی که مسائل واقعی و اصلی ما هستند برویم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر میبرد، گفت: همچنان شاهدیم آمارهای بهدست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربناها برمیگردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم ولی تجربه به ما آموخته که ایجاد زیربنا به تنهایی کفایت نمیکند. در این حوزه از بین بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساختهای فیزیکی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، کنترل بخشهای انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت آپها در حوزه حمل ونقل است که دارای اهمیت خواهد بود.
وی اهمیت بهموارد مذکور را دلیل اصلی ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه دانست و افزود: این معاونت برای تمرکز در شبکهسازی، امور نرمافزاری، بازنگری قوانین، بررسی فرآیندها، توجه به زنجیره تامین و شناسایی حلقههای ضعیف در این زنجیره و توجه به بخشخصوصی راهاندازی شده و این مسیر را رهبری میکند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام کرد: تصور میکنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی که دارای سیستم هوشمند نباشد قطعا امکان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلیترین نکته ما در این مسیر به شمار میرود.
به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حملونقل جادهای اولین اقدام وزارت راهوشهرسازی در این حوزه به شمار میرود که ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور کار قرار دارد.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: اینکه گفته میشود در حوزه حمل و نقلی باید امکان ردیابی بار و مسافر و هر کانتینری در لحظه وجود داشته باشد حرف درستی است که ما نیز باید به آن توجه کرده و این بخش را تکمیل کنیم. هرچند در این مسیر گامهای بلندی را برداشتهایم ولی هنوز نمیتوانیم ادعای رقابت با بهترنهای دنیا را در این حوزه داشته باشیم.
وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را دومین نکته مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره دانست و گفت: فکر میکنیم در لجستیک جدید که مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظهای است اصل دسترسی آزاد به شهروندان و فعالان اقتصادی اصلیترین کاری است که ما باید در وزارتخانه آن را انجام دهیم.
وابستگی آینده حمل و نقلی جهان به کسب و کارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بینالمللی
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود یکماه و نیم گذشته همه مدیران خود را مکلف کردم تا هر شهروند و فعال اقتصادی که به هر دلیلی به اطلاعات نیاز دارد در صورتی که اطلاعات محرمانهای نباشد باید در اختیار قرار دهد چراکه ماده اولیه فعالیت کسب و کارهای نوپا، اطلاعات لحظهای بوده و به همین دلیل اصل دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارتخانه باید به صورت جدید دنبال شود.
آخوندی ضمن اعلام حمایت وزارت راه وشهرسازی از شکلگیری کسب وکارهای نوپا در کشور بیان کرد: شاید برخی از فعالان اقتصادی قدیمی با این موضوع موافق نبوده و موانع اجتماعی نیز برای شکلگیری این کسب و کارها در کشور وجود داشته باشد ولی به تصور من آینده حمل ونقلی جهان به کسب وکارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بینالمللی وابستگی دارد و اگر ما میخواهیم که شاهد رشد ترانزیت در ایران بوده و از موقعیت رقابتی خوبی در این حوزه برخوردار باشیم باید این موضوع را عملیاتی کنیم که خوشبختانه گامهای اولیه آن برداشته شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اهمیت بحث اقتصاد مقیاس در این حوزه اعلام کرد: زمانی که میخواهیم باری را از یک قاره به قاره دیگر از دالان ایران عبور دهیم در نهایت نیاز به بنگاههایی داریم که بتوانند در مقیاس جهانی کار کنند، بنگاههایی که قطعا نمیتوانند دولتی بوده و باید توسط بخش خصوصی اداره شوند.
این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت امکان شکلگیری سرمایه در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه باید بگوییم که شاید امکان تشکیل کسب و کارهای متحد استراتژیک بتواند در این دوره بخش زیادی از موضوع را حل کند، در این راستا امیدوارم که این همایش منجر به شکلگیری این اتحاد بین ایران و سایر کشورها شده و بحث اقتصاد مقیاس در رابطه با ایران را نیز ایجاد کند.
وی ادامه داد: ممکن است در این مسیر گزارشهای بسیاری از ایجاد زیرساختهای محتلف توسط دستگاههای گوناگون داده شود ولی نکته مهم در این زمینه خوانش فعالان اقتصادی و حمل و نقلی در این میان بوده که عمدتا نیز از اقدامات همین فعالان اقتصادی برگرفته میشود.
به گفته آخوندی همفکری با فعالان حمل و نقلی در ایران، شناسایی موانع و ارزیابی شرایط جهت رفع مشکلات و تنگناهای موجود در حوزه کارکرد بخش خصوصی یکی از رویکردهای ما در زنجیره تأمین و لجستیک به شمار میرود.
وی با تأکید بر اینکه اگر تنوانیم شاخص LPI را در کشور ارتقا دهیم سرمایهگذاریهای ما در زمینه زیرساخت با نرح بهرهوری بسیار کمی مواجه خواهد بود گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال موفقیت و ارتقای شاخص عملکردی در بخش حمل و نقل کشور بوده و به همین دلیل مدیریت کریدور را به عنوان تدبیر جدیدی در این بخش اتخاذ و به کار گرفتهایم تا ضمن شناسایی تنگناهای موجود در این این محورها به حل و رفع آنها بپردازیم.
وزیر راه و شهرسازی رسیدن به یک اتفاق نظر در حوزه رقابت در کشور را امری ضروری در بخش حمل و نقل دانست و گفت: در کشور ما از بخش خصوصی بسیار صحبت میشود ولی به واقع باید به دنبال معنای حقیقی این واژه بگردیم، بخش خصوصی به معنای یک محیط کسب و کار ۱۰۰ درصد رقابتی است که از این طریق بهترین خدمت را با کمترین قیمت به بهرهبرداران ارائه میکند، ولی این در حالی است که در کشور ما قیمتها به شدت دست کاری شده و همچنان صدا و سیما بحث چگونگی قیمتگذاری و کنترل آنها را از سوی دولت ترغیب میکند.
آزادسازی قیمتها در قانون مورد توجه قرار گرفت
وی در این باره افزود: خوشبختانه اخیرا بحث آزادسازی قیمتها در قانون مورد توجه قرار گرفته و در حمل و نقل جادهای و هوایی نیز به مرحله اجرا رسیده است ولی همچنان شاهد وجود مخالفتهایی نسبت به آن از سوی افکار عمومی هستیم، باید بگوییم که این مسئله مورد اجماع ملی قرار نگرفته و بسیاری از افراد هنوز به دنبال مداخلات دولت در بازار قیمتگذاری هستند، امری که به شدت با اهداف شکلگیری و فعالیت بخش خصوصی مغایرت دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه مداخله دولت در قیمتها تنها بازار مکارهای است که دارای ذینفعان متعدد بوده گفت: همواره با ورود دولت به این بخش برخی از فعالان بخش خصوصی و مردم سود برده و برخی دیگر زیان میبینند به همین دلیل این اقدام به عنوان مانع اصلی در جهت توسعه و ترانزیت عمل کرده و بدون شک امکان رشد بخش خصوصی را نیز به صورت جدی میگیرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم خروج دولت از بخش قیمتگذاری و ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت بخشخصوصی را مهمترین خواسته این بخش دانست و گفت: بدونشک بخشخصوصی باید اینگونه فکر کرده و از رقابت کامل حمایت کند چراکه رقابت ناقص در بلندمدت به نفع بخشخصوصی نخواهد بود.
آخوندی وجود یک فضای رقابتی را لازمه اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار در کشور دانست و افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی در کنار مباحث مربوط به توسعه زیرساختهای فیزیکی به بحث حمل و نقل و لجستیک به مفهوم زنجیره تأمین، شبکهسازی، محیط حقیقی کسب و کار، شبکه تبادل اطلاعات، مهارت، حمایت از منافع معرف کننده و عرضه کننده، سرعت، دقت و امنیت که از بحثهای زیرساختهای نرمافزاری به شمار میروند نیز توجه داشته و امید داریم تا بتوانیم به کمک فعالان بخش خصوصی آن را پیش ببریم.
آخوندی همچنین در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل بیان کرد: خوشبختانه امکان گستردهای از روابط را در بندر چابهار(سواحل مکران) ایجاد کرده و امروز شاهد ورود دومین محموله باری از سمت هند به افغانستان بودیم، هرچند به تصور من این اتفاق و بندر چابهار کافی نبوده و ما باید ضمن توجه به تداوم این زنجیره تأمین شرایط لازم برای ورود فعالان اقتصادی در زجیره لجستیک را فراهم کنیم.
امکان لجستیکی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر امکان لجستیکی خوبی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی (ره) ایجاد شده که امکان هرگونه فعالیت در این حوزه را فراهم میکند.
وی همچنین یادآور شد: در بندرعباس نیز ۲۴۰۰ هکتار اولیه تجهیز و دنبال فراهم کردن تجهیزات ۲۴۰۰ هکتار دوم هستیم که وضعیت مشابه آن در بندر شمال نیز در حال انجام و پیگیری است.
عضو کابینه دولت دوازدهم وجود ۱۴ هزار هکتار در فرودگاه امامخمینی(ره) در نزدیکی تهران را فرصت مناسبی برای کسب و کار سبز و مطابق با محیط زیست مبتنی بر نرمافزار را حوزه لجستیکی دانست و افزود: در حال حاضر وجود ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه شرایط بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است که ما نیز از ورود این فعالان استقبال میکنیم.
وی با تأکید براینکه بندر شهید رجایی و بنادر دریای خزر و همچنین مناطق لجستیکی واقع در حوزههای ریلی و جادهای فرصت خوبی برای ورود بخش خصوصی به وجود آورده، گفت: به اعتقاد من موقعیت جغرافیایی ایران اگر با قدرت رقابتی خود تلفیق شود یکی از بخشهای پیشتاز توسعه اقتصادی را پدید خواهد آورد، به همین دلیل من از شما درخواست میکنم تا در این حوزه گامهای جدی و بزرگ برداشته و بدانید که دولت بهطور تمام قد از توسعه صنعت و لجستیک حمایت کرده و به اقتصاد رقابتی اعتقاد دارد و همچنین به هیچوجه دنبال قیمتگذاری در بازارها نیست.