وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد
امکان اتصال 10 مرکز استان به راه آهن / سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای برقی کردن راهآهن تهران- مشهد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان اتصال 10 مرکز استان به شبکه ریلی وجود دارد، گفت: برای اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران- مشهد به سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری نیاز داریم.
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست بررسی عملکرد پروژههای اقتصاد مقاومتی با محوریت توسعه حملونقل ریلی که در سازمان برنامهوبودجه و به ریاست محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه برگزار شد، اظهار داشت: جنبوجوش قابلتوجهی در پروژههای حملونقل ریلی وجود دارد و این پروژهها یکی پس از دیگری آماده بهرهبرداری میشود و خوشبختانه کارگاهها زنده و فعال هستند.
وی افزود: نکته بسیار مهم در اقتصاد مقاومتی بحث چگونگی افزایش بهرهوری و استفاده حداکثری از بهرهوری است؛ و لازمه این کار اجرای خطوط فرعی و اتصال آن به چشمههای بار است. همچنین با حملونقل ترکیبی در حوزه مسافر سهم مسافرت و حملونقل عمومی افزایش مییابد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بهرهبرداری از این پروژهها نیازمند تجهیز شرکت راهآهن است و بلافاصله مواجهشدن با یک سیستم مکانیزه تمامعیار و ایجاد سیر روی شبکه ریلی است که این اتفاق نیاز به سرمایهگذاری قابلتوجهی دارد و از آن مهمتر بحث ناوگان است که باید به فکر سرمایهگذاری در حوزه ناوگان باری و مسافری نیز باشیم.
آخوندی یادآور شد: البته این اقدامات به موازات در حال انجام است و کار امروز نیست؛ با توجه به ورود سازمان برنامهوبودجه باید جلسهای در خصوص نظام بهرهوری تشکیل شود؛ زیرا همانطور که مستحضر هستید در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزایش نرخ بهرهوری و نظام بهرهوری یکی از اصلیترین مسائل است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: همزمان با ساخت خطوط جدید به همین میزان توسعه خطوط دوم، سوم و چهارم در حوزه شرکت راهآهن در دست انجام است که در این جلسه به گزارش شرکت ساخت و توسعه پرداخته شد اما به همین اندازه شاید در حوزه شرکت راهآهن در دست انجام است که از حیث اهمیت باید موردتوجه قرار گیرد و فارغ از بحث کمیت خطوط که در حال افزایش است، بحث فناوری نیز حائز اهمیت است و ما بهتدریج باید استفاده از خطوط و لکوموتیو برقی در کشور را توسعه دهیم زیرا قدرت لکوموتیوهای برقی بهمراتب بیشتر از لکوموتیوهای دیزلی است و نرخ بهرهوری بسیار بالاتری دارد و درعینحال باید به سمت توسعه خطوط و قطار سریعالسیر که نسل دیگری از فناوری هستند و هماکنون این فناوری هم در دست اجرا قرار دارد.
وی در ادامه و بابیان اینکه «وزارت راه و شهرسازی برای صنعت حملونقل ریلی در داخل ایران تجهیز شده است» تصریح کرد: میتوان در بودجه سال ۹۷ برای برنامهها و اولویتهای سال آینده سیاستگذاری کرد و همانطور که اتصال ۵ استان در سال ۹۶ اولویتگذاری شد میتوان از هماکنون اولویتهای سال ۹۷ را مشخص کرد.
آخوندی با اشاره به رویکرد اجتماعی توسعه حملونقل ریلی بیان داشت: فارغ از مسائل اقتصادی، خوب است که شبکه ریلی ایران حداقل در برنامه ششم توسعه، تمام مراکز استانها را پوشش دهد و فکر میکنم پس از اتصال ۵ استان،۱۰ مرکز استان به شبکه ریلی متصل نخواهد بود که امکان اتصال آنها وجود دارد. البته امکان دارد که تعدادی از تحلیلگران اقتصادی نظر دیگری داشته باشند اما به عقیده من از نظر اجتماعی میتواند تأثیرگذار باشد.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید با همکاری سازمان برنامهوبودجه اولویتهای سیاستگذاری سال ۹۷ تعیین شود و همچنین توجه داشت که علاوه بر سرمایهگذاری ناوگان و این حجم از توسعه باید امکان توسعه و تربیت نیروی انسانی در حوزه بخش خصوصی و شرکت راهآهن نیز موردتوجه قرار گیرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: درهرصورت اقدام مبارکی صورت گرفته است و خوشبختانه اجرای خطوط ریلی توسط وزارت راه و شهرسازی باعث شد که سرمایهگذاریهای جدیدی در بخش پیمانکاری شرکت راهآهن شکل بگیرد. درواقع ظرفیت پیمانکاری در سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر بوده است؛ اما وقتی به ارقام بالاتر که بیش از ۲.۵ برابر است در آن زمان فقط در حوزه شرکت ساخت و توسعه ظرفیت تقاضای بازار جهشی بوده و درمییابیم که تمام تجهیزات باید به حداکثر ظرفیت برسد.
وی در ادامه بیان داشت: گاهی یک گلوگاه نیازمند یک پیچ، یک بست، زیرکوب یا یک تراورس بود و تمام تولید این اقلام مورد استفاده قرار میگرفت. به دلیل تداوم اتفاق خوبی در صنایع وابسته حملونقل ریلی رخ داد و نکته بسیار مهمی که باید در دولت از آن مراقبت شود، تداوم این مسئله است که در زمان سرمایهگذاریهای جدید در حوزه صنعت و پیمانکاری، کار مداوم این بازار است تا در آینده با مشکل مواجه نشود.
برقی کردن راهآهن تهران- مشهد نیازمند سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری است
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راهآهن تهران-مشهد طبق برآوردها حدود ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد» گفت: برقی کردن راهآهن تهران- مشهد ظرفیت موجود را سه برابر افزایش میدهد.
آخوندی در حاشیه دومین نشست بررسی عملکرد پروژههای اقتصاد مقاومتی با محوریت توسعه حملونقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مجموع ۵۱۶ کیلومتر خطوط ریلی اقتصاد مقاومتی، ریلگذاری بیش از ۴۰۰ کیلومتر انجام شده است و ۱۱۶ کیلومتر نیز در دست اقدام قرار دارد و فرصت برای تحقق تمام اهداف طبق فرمایش رئیسجمهوری وجود دارد.
وی افزود: خوشبختانه با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با نظارت، پیگیری و رفع مشکلات، پروژههایی که در دست پیگیری قرار میگیرد سرعت خوبی دارند و باید برای سال آینده یکسری پروژهها در اولویت قرار گیرند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «نکته مهم فقط منوط به زیرساخت راهآهن نیست» گفت: پس از تکمیل خطوط باید تجهیز ناوگان باری و مسافری و نیروی انسانی برای کنترل و سیر ایمن مسیرها موردتوجه قرار گیرد. لذا تازه شروع کار است و از این به بعد به سمت مراحل بعدی گام بر میداریم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مراحل بعدی بیان داشت: مراحل بعدی اقدامات بسیار گستردهای است و نیازمند سرمایهگذاری گستردهای است و میتواند قدرت اشتغالزایی بسیار زیادی داشته باشد. همچنین علاوه بر خرید ناوگان باری و مسافری چه در خصوص لکوموتیو و چه واگن، بحث فناوری در اقتصاد پیش رو قرار دارد. لذا همزمان با این طرحها دو طرح بزرگ برقی کردن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در حال پیگیری است که راهآهن تهران-مشهد به طول حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است که طبق برآوردها حدود ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد و ظرفیت موجود را به سه برابر افزایش میدهد.
آخوندی یادآور شد: علاوه بر زیرساخت، مجدد کشندههای برقی و واگنها و فناوریهای مورد نیاز آن مطرح میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ساخت قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان خاطرنشان کرد: طراحی این پروژه برای سیر در سرعت بین ۲۵۰ کیلومتر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. لذا در حوزه حملونقل ریلی خوشبختانه تجهیز خوبی در وزارت خانه،دولت و صنعت ریلی شکل گرفته و درواقع زنجیره صنعت این کار را دنبال میکند که فقط بحث ناوگان را مطرح کردم اما در بحث ساخت کل زنجیره صنعتی شامل ادوات و مکانیزاسیون حتی سیستمهای پیمانکاری آن تحت شعاع قرار میگیرد.
وی یادآور شد: میانگین ساخت راهآهن در ۱۰ سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است که البته این رقم مربوط به شرکت ساخت و توسعه است اما وقتی اقدامات شرکت راهآهن نیز شامل خطوط دوم و سوم و چهارم محاسبه میشود، نیاز به تجهیز پیمانکاری و نو شدن بخش پیمانکاری در حوزه مهندسی و طراحی خواهد داشت.
آخوندی ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی به دلیل حمایتهای بیبدیل از فعالیتهای دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه حملونقل ریلی تأکید کرد: درنهایت باید سپاسگزار مقام معظم رهبری باشیم که در سیاستهای ابلاغی بحث راهآهن و انتقال کالا و مسافر از جاده به ریل را مورد تأکید قرار دادند و همچنین در بندهای مختلف برنامه ششم نیز مجدد تأکید شده و امیدواریم با اجرای این احکام علاوه بر افزایش ایمنی مردم، صرفهجویی در مصرف انرژی و بهرهوری در سرمایه ملی صورت گیرد.
گفتنی است، امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راهآهن به همراه جمعی از اعضای هیئت مدیره این دو شرکت در جلسه مذکور وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.