قائم مقام مدیرعامل چرم مارال در گفتوگو با ایلنا:
90 درصد تولیدات چرم مارال دست دوز است/ تولید کنندگان محصولات چرمی ترکیه از حمایت دولت برخوردار هستند
حسینی خواه گفت: تولیدکنندگان بخش چرم در ترکیه از حمایتهای دولتشان بهره مند میشوند که این استراتژی دولت ترکیه سبب رونق بخش چرم این کشور شده است ولی ما در ایران شاهد هیچگونه حمایتی نیستیم.
سیدجواد حسینیخواه قائم مقام مدیرعامل شرکت مارال چرم در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: شروع فعالیت ما از سال 1374 ولی به صورت رسمی از سال 1375 فعالیت خود را با تولید پوشاک چرمی را آغاز کردیم. سپس انواع کیف و کفشهای چرمی و کمربند را به سب کالای خود اضافه کردیم که هم اکنون بیش از 1500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم کادر پرسنلی داریم.
وی ادامه داد: امروزه اگر بخواهیم کارهای شیک تولید کنیم باید از ماشینآلات به روز و مدرن بهره بگیریم. ما نیز جهت گسترش دامنه جذب مشتری از این روش در اندک مواردی استفاده میکنیم. در دوخت کیف و کفش کار اصلی، دست دوز است ولی این بدان معنا نیست که به هیچ عنوان از ابزار استفاده نمیشود. حدود 90 درصد کارهای ما دستدوز و تنها در 10 درصد از مرحله تولید از ماشینآلات استفاده میشود.
ایشان افزود: چرمهایی که استفاده می کنیم چرم گوسفندی برای پوشاک و چرمهای بز و گاو برای تولیدات کیف و کفش استفاده میشود که عمده این چرمها داخلی هستند ولی برای تکمیل کار در مواردی که اندک نیاز داریم که از مواد وارداتی استفاده کنیم که اغلب از ترکیه و ایتالیا وارد میشود.
وی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان بخش چرم در ترکیه از حمایتهای دولتشان بهره مند میشوند که این استراتژی دولت ترکیه سبب رونق بخش چرم این کشور شده است ولی ما در ایران شاهد هیچگونه حمایتی نیستیم. در ترکیه محصولات از حداقل قیمت با حداکثر کیفیت تولید و توزیع میشود ولی در ایران قدرت خرید برای قیمت تمام شده کالا وجود ندارد. وقتی کالایی قیمت بالایی دارد بدین معناست که هزینه بالایی برای تولید آن شده است. کالاهای ما در مقایسه با کالاهای ترک کیفیت بالاتری دارد ولی در ایران هم هزینههای تولید و هم هزینههای عرضه بالا است و این یکی از معضلات صنفی ما شده است.
یکی دیگر از مشکلات ما هزینههای فروشگاهی است و اینکه زمانی که مجتمع تجاری افتتاح می گردد ابتدا از برندهای خارجی دعوت به همکاری می شود و این کار سبب شده تا توان رقابتی تولید کننده داخلی نسبت به برند خارجی کمتر شود.
سیدجواد حسینی خواه تشریح کرد: فرهنگسازی به نوعی است که مردم بیشتر به برند خارجی تمایل دارند و این سبب تقویت واردات شده و تولید داخلی در حاشیه قرار گرفته است. انتظار ما حمایت هم از سوی دولت و هم ا ز سوی ملت است زیرا با اعتمادی که به کالای خود داریم میتوانیم شرایط خوبی را برای مملکت خود فراهم کنیم.
قائم مقام مدیرعامل در ادامه سخنانش افزود: خوشبختانه از سالی که شروع به کار کردیم تمام محصولات خود را به نحو احسن عرضه کردهایم. بیشتر مشتریان ما کسانی هستند که قبلاً از چرم استفاده کردهاند و همین سبب رونق چرم مارال شده زیرا مشتری تفاوت کیفیت را لمس می کند.
وی تاکید کرد: در ایران الگویی برای خود پیدا نکردیم تا دنبالهروی آن باشیم و این سبب شد تا کشورهای اروپایی را الگوی کار خود قرار دهیم و در همین راستا با بهرهگیری از تجربیات مهندسان و طراحان خارجی توانستیم کالایی مشابه کالای خارجی تولید کنیم. به این شیوه که طراحان داخلی را طی دورههای آموزشی به کشورهای اروپایی فرستادیم تا بتوانیم هم با جد پیش رویم و هم طراحانی قدر پرورش داده باشیم که هم اکنون ماهیانه 20 هزار قطعه چرمی تولید میکنیم که نسبت به فصول متغیر است.
وی ادامه داد: هدف ما طی 3 سال اخیر کیفیت، رضایت مشتری و صادرات بوده که متاسفانه بهایی برای ارائه محصول با کیفیت دریافت نکردیم.
مارال چرم از لحاظ کیفیت و قیمت در کشور حرف اول را میزند چون استانداردهای ما در تمام محصولات یکسان است.
حسینی خواه در پایان ضمن اشاره به این موضوع که سیاستهای کلان بایستی واقعبینانه در جهت حمایت از تولید باشند افزود: ایران 8 درصد پوست گوسفندی دنیا را دارد که اکثر این تولیدات به صورت خام صادر میشود و هیچ حمایتی از سوی دولت جهت تبدیل این مواد به پوشاک به عمل نیامده است و برای جذب بازرگانان خارجی بستری فراهم نگردیده است.