معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا؛
سرمایهگذاری ۶ هزار میلیاردی در کریدور شماره ۱۰/ اواخر خرداد ریل به کرمانشاه میرسد / دولت یازدهم با مردم صادق است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل کریدور شماره 10 به سرمایهگذاری شش هزار میلیارد تومانی نیاز داریم اظهار داشت: اواخرخردادماه ریل بهرکمانشاه می رسد و پس از آن اواخر تیرماه ارومیه به راهآهن متصل میشود و اواخر مردادماه هم ریل به رشت میرسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10 و راههای تجاریسازی آن با اشاره ه ویژگیهای این کریدور تجاری اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگیهای کریدور شماره 10 این است که کوتاهترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آبهای خلیج فارس است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این کریدور از لحاظ ترانزیتی اقتصادیترین کریدور کشورمان محسوب میشود گفت: روابط خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از طریق این کریدور برقرار کردهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش کریدور شماره 10 در افزایش تعاملات تجاری با کشور عراق گفت: این کریدور در طول محور خود 10 مرز رسمی ایران با کشورهای همسایه را پوشش میدهد. کریدور شماره 10 (کریدور بندر امام – مرز بازرگان) از مرز شلمچه تا مرز بازرگان را پوشش میدهد و این مرزها را به صورت آنتنی به یکدیگر اتصال میدهد. بنابراین با وجود این کریدور آینده خوبی را برای تجارت ایران و عراق پیشبینی میکنیم.
خادمی با بیان اینکه مطالعات ساخت این کریدور از شش سال گذشته آغاز شده بود ادامه داد: دو سال پیش توانستیم این کریدور را تحت عنوان کریدور شماره 10 به تصویب برسانیم که از بندر امام آغاز و تا شمال غربی کشورمان در مرز بازرگان امتداد پیدا میکند.
مذاکره با ایتالیاییها برای سرمایهگذاری در کریدور شماره 10
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقد تفاهمنامه بین شرکت آناس ایتالیا و شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل برای سرمایهگذاری در این کریدور اظهار داشت: قرار بر این است که در بخشهایی از این کریدور ایتالیاییها سرمایهگذاری کنند.
وی افزود: در بخشهای آزادراهی این کریدور ایتالیاییها سرمایهگذاری مستقیم دارند و در بخشهای غیر آزادراهی به صور ت فاینانس همکاری خواهند داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نتیجه مذاکرات نهایی با ایتالیاییها اواخر اردیبهشت ماه مشخص میشود.
کاظمی با بیان اینکه از 1420 کیلومتر کریدور شماره 10، 750 کیلومتر آن باقی مانده است گفت: پیشبینی ما این است که برای ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در این کریدور 10 میلیارد تومان و برای ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه 6 میلیارد تومان هزینه شود با توجه به اینکه 750 کیلومتر از این پروژه باقی مانده میتوان گفت برآورد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه چیزی حدود 6 میلیارد تومان است.
خادمی با بیان اینکه اگر با ایتالیاییها به نتیجه برسیم و قرارداد منعقد شود ادامه این کریدور چند ساله ساخته میشود اظهارد اشت: اگر مذاکرات با ایتالیاییها نتیجهبخش نبود دولت میتواند سالانه 100 کیلومتر از این پروژه را به بهرهبرداری برساند.
معاون آخوندی با اشاره به افتتاح بخشی از کریدور شماره 10 در سال گذشته در چند استان کشور گفت: در سال گذشته توانستیم 65 کیلومتر از کریدور شماره 10 را در کردستان، 25 کیلومتر در آذربایجان غربی، 10 کیلومتر در خوزستان و 165 کیلومتر در لرستان به بهرهبرداری برسانیم.
اواخر خرداد ریل به کرمانشاه میرسد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پس از همدان کدامیک از مراکز استانها به راهآهن متصل میشوند گفت: از ابتدای این دولت اتصال 5 مرکز استان را به شبکه سراسری ریلی در دستور کار قرار دادیم که چند روز گذشته (12 اردیبهشت) عملیات ریلگذاری راه آهن همدان به اتمام رسید.
کاظمی افزود: مراحل استقرار تشکیلات اداری برای بهرهبرداری از راهآهن کمی زمانبر است به همین دلیل بین اتمام ریلگذاری و افتتاح فاصله زمانی ایجاد می شود.
خادمی از اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی کشور در اواخر خردادماه خبر داد و گفت: ریلگذاری 60 کیلومتر از این مسیر باقی مانده است اما طبق زمانبندی اعلام شده ریل به کرمانشاه می رسد.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که اواخر تیرماه ارومیه به شبکه ریلی متصل شود و اواخر مردادماه هم ریلگذاری راهآهن رشت به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رکورد زنی در این 5 پروژه ریلی اظهار داشت: در عملیات ریلگذاری همدان به رکورد ریلگذاری 1705 متری در یک روز دست یافتیم که این رقم در پروژه راهآهن کرمانشاه به ریلگذاری 1950 متری در یک روز رسید.
معاون آخوندی تاکید کرد :در حال حاضر تمام کارخانههای تراورس درکشورمان با تمام ظرفیت برای تامین تراورس مورد نیاز پروژههای ریلی تولید دارند و روزانه چیزی حدود 6 کیلومتر ریلگذاری در 5 پروژه ریلی کشورمان انجام میشود.
دولت یازدهم با مردم صادق است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه روز گذشته در مراسم افتتاح راهآهن همدان گفته شد تردد از این مسیر ریلی از دو ماه دیگر انجام میشود توضیح داد: دولت یازدهم با مردم صادق است و هرچند که این راهآهن از یک ماه دیگر میتواند عملیات مسافرگیری را انجام دهد اما وزیر راه و شهرسازی با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بالا این پروسه را دو ماهه اعلام کرد.
خادمی ادامه داد: این مشخص است که استقرار نیروهای اداری باید مدت زمانی صرف شود و به طور قطع این مسیر نیاز به نیروهایی برای فروش بلیط و ارائه خدمات به مردم دارد و همواره وقتی که پروژهای از شرکت سازنده به شرکت بهرهبردار تحویل داده میشود آغاز به کار آن با فاصله زمانی حداقل یک ماهه صورت میگیرد.