خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک کشاورزی:

سرمایه انسانی اولویت استراتژیک بانک است

سرمایه انسانی اولویت استراتژیک بانک است
کد خبر : ۴۸۳۹۵۶

مرتضی شهیدزاده رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی اولویت استراتژیک بانک را «سرمایه انسانی» دانست و بر ضرورت چرخش و تحرک مناسب حرفه ای کارکنان به ویژه تحول فکری و رفتاری بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه ای تأکید کرد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک کشاورزی،شهید زاده که صبح روز یکشنبه دهم اردیبهشت در دومین مرحله از همایش سراسری روسای شعب این بانک سخن می گفت،با اعلام این مطلب به پیشرفت های جهان معاصر اشاره کرد و  گفت: سرمایه انسانی در سازمان ها به سرعت در حال تکامل است تا به یک «رویکرد تحول آفرین» تبدیل شود و در عصر هزاره سوم بتواند به صورت «سرمایه انسانی آینده نگر و کارآمد» ظاهر شود.

وی با تأکید بر آموزش و یادگیری به عنوان نیاز حیاتی کارکنان خاطر نشان کرد: این روند به بهبود «کیفیت زندگی کاری کارکنان» منجر می شود و آنان می توانند به عنوان افرادی متفکر ، تحلیل گر و تسهیل گر در سازمان ظاهر شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی، اولویت استراتژیک بانک را «سرمایه انسانی» دانست و  با تأکید بر ضرورت چرخش و تحرک مناسب حرفه ای کارکنان به ویژه تحول فکری و رفتاری بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه ای افزود: لازم است اداره کل آموزش و توسعه مهارت ها از طریق بازنگری و بازاندیشی در فرآیند و روش های آموزشی و یادگیری، بر بهبود و بهسازی کیفی برنامه های آموزشی و استفاده از نگرش علمی در موقعیت های واقعی و روش حل مسئله تمرکز داشته باشد تا بتوان در شرایط رقابتی و فوق رقابتی شبکه بانکی، توان چرخش و تحرک مناسب حرفه ای کارکنان را فراهم کرد.

شهیدزاده با بیان اینکه در سازمان های امروزی آموزش به مثابه فرهنگ و شکل جدیدی از سرمایه فرهنگی به شمار می آید تصریح کرد: توسعه پایدار اقتصادی در گرو عامل فرهنگی بوده و «فرهنگ» و «سرمایه فرهنگی» پایه و اساس رشد و توسعه پایدار اقتصادی است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در تشریح الزامات کوتاه مدت و بلند مدت اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری با بیان اینکه  حمایت از تولید ملی،مدیریت منابع ارزی ، مدیریت مصرف ،استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات و حرکت بر اساس برنامه جزو الزامات کوتاه مدت از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب است و  به برنامه ها و نظام اجرایی کشور مربوط می شود افزود: تکیه بر مردم، مقاوم بودن اقتصاد،اقتصاد دانش بنیان،کاهش وابستگی به نفت،تبیین دانشگاهی و آکادمیک اقتصاد مقاومتی  جزو الزامات بلند مدت و مربوط به نظام اقتصادی کشور از دیدگاه مقام معظم رهبری است .

وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان کارگزاران نظام باید خود را برای اجرای تمام این الزامات و همچنین سیاست های دولت تدبیر و امید به ویژه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال آماده کنیم، تصریح کرد:باید بتوانیم بر اساس اقتصاد دانش محور خودرا در برابر تنش ها مقاوم کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی بر ضرورت توجه به  الزامات اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری به عنوان یک مسأله فکری و فرهنگی و حرکت همسو با آن تأکید و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های دولت توسعه اشتغال است و ما باید منابع آن را تأمین کنیم لذا  در این مسیر باید عملیاتی فکر کنیم،استفاده حد اکثری از زمان داشته باشیم و از ظرفیت سرمایه انسانی نهایت بهره برداری صورت گیرد.

شهید زاده با بیان اینکه نفع و زیان هرشعبه در عملکرد شعب دیگر و در مجموع در عملکرد بانک تأثیر دارد، به تشریح نقش و جایگاه  مشتریان و ضرورت حفظ آنان به عنوان مهم ترین سرمایه بانک  پرداخت و تصریح کرد :اگر دیدگاهی را که به مشتری داریم ارتقا دهیم، ضمن افزایش منابع و تحقق اهداف و برنامه ها  می توانیم همانند سال گذشته که در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی  ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری موفق عمل کردیم، با ارائه خدمات  مناسب و جدید همچون گذشته پیشتاز باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هر سازمانی منحصر به فرد است و باید به زیست حرفه ای خود ادامه دهد خاطرنشان کرد: فقط با مدیریت حرفه ای  می توان پویایی سازمانی را وارد یک دوره از جهش و رشد خود کرد از این رو؛ مدیریت حرفه ای، لازمه سرمایه گذاری پایدار است.

 شهیدزاده تصریح کرد: لازم است توانایی های سازمانی رؤسای شعب از طریق ایجاد و انتقال فرصت های یادگیری و آموزه های رویدادهای حرفه ای بیش از پیش پرورش داده شود تا با وجود پیچیدگی اقتصادی و بانکی، رؤسای شعب با برخورداری از کُنش های سازمانی(مدیردانا، سازنده و کُنشگر و عمل کننده) بتوانند به اهرم هایی دست یابند تا توانایی رفتار حرفه ای کارکنان را برای تبیین علل رویدادهای حرفه ای ارتقاء دهند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در یک اقتصاد  دانش  محور، یادگیری کلید ورود به سازمان دانش محور است و تجزیه و تحلیل اقتصادی و حرفه ای، مهارت ها و فرصت های جدیدی را برای مدیران در سازمان یاد گیرنده فراهم می کند اضافه کرد: این افق معنایی، شایستگی حرفه ای رؤسای شعب در شبکه بانکی را به اثبات می رساند و آنان  را به عنوان  افرادی حرفه ای، کارآفرین ، متخصص و خُبره معرفی می کند که قواعد حاکم بر بازار پول و بانک را به خوبی درک کرده اند و نسبت به مفاهیمی چون تربیت و پرورش سرمایه های انسانی، نرخ بازگشت سرمایه، کارآیی، اثربخشی و بهره وری بیش از پیش حساسیت نشان می دهند.

وی یادآورشد: امروزه سرمایه گذاری در تربیت و پرورش رفتار مدیران حرفه ای به بزرگترین حوزه سرمایه گذاری اقتصادی در سازمان ها تبدیل شده است.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنانش، به پیامدهای حاصل از تغییرات سریع در عرصه دانش درقالب «توسعه علمی» و «انباشت دانش سازمانی» که پیام آور تحولات بیشتری در آینده سازمانی است  اشاره کرد و نبود قطعیت و ناپایداری، آموزش و کارآموزی حرفه ای مداوم، شبکه ارتباطی، پویایی و قابلیت انعطاف برنامه های آموزشی، تنوع نقش و کارکرد آموزشی و حساسیت زایی نسبت به محیط حرفه ای از مهم ترین پیامدهای آن برشمرد و بر سرعت تولید و ارائه خدمات جدید تأکید کرد.

وی با بیان اینکه «آفرینندگی و برانگیختگی» و «توسعه شفافیت سازمانی» کانون همه کُنش ها و رفتارهای حرفه ای کارکنان در سازمان ها است، افزود: با توسعه توانمندی های حرفه ای و تخصصی کارکنان، «مهارت های حرفه ای» آنان به مفهوم «توانایی انجام امور تخصصی به نحو مطلوب»به «شایستگی های کلیدی ومحوری» تبدیل می شود و با عرضه و تقویت این شایستگی های محوری در قالب «سبد قابلیت ها» مزیت رقابتی منحصر به فردی برای سازمان ایجاد خواهدشد.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در«مدیریت رفتار حرفه ای کارکنان»، سازمان به عنوان «سبد قابلیت ها» در نظر گرفته می شود زیرا در دیدگاه جدید، رقابت مبتنی بر نوآوری و ارتقای قابلیت های محوری جدید، به مفهوم توانایی استفاده از «مهارت های حرفه ای» است.

 شهید زاده تصریح کرد: چنانچه فرآیند«نوآوری» به طور صحیح مدیریت شود، به «قابلیت» تبدیل خواهد شد و اگر قابلیت ها ارزشمند،کمیاب،غیرقابل تقلید و کپی برداری و بدون جایگزین  باشند، به «شایستگی محوری و اساسی» تبدیل می شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی خاطرنشان کرد:«شایستگی محوری و اساسی» فعالیتی است که یک سازمان در مقایسه با سازمان های دیگر آن را بهتر می تواند به انجام رساند و مدیران ناگزیر خواهند بود که در تربیت و پرورش رفتار حرفه ای کارکنان در آینده بر«سبد قابلیت ها» تمرکز کنند.

 شهیدزاده در ادامه و در تشریح اهداف مدیریت رفتار حرفه ای کارکنان؛  عواملی  از قبیل: صداقت و وفاداری سازمانی، اعتماد سازمانی،تعهد حرفه ای،انطباق پذیری و انعطاف پذیری ذهنی، نظم و ثبات و مسئولیت پذیری، توانمندی یادگیری و توان کارگروهی را جزو مهم ترین اهداف برشمرد و خاطرنشان کرد: از سازمان و برنامه های آموزشی انتظار می رود ویژگی های یادشده را با برنامه ریزی هوشمندانه به نفع باروری توسعه و کیفیت بخشی آموزش در رفتار حرفه ای کارکنان نهادینه کنند.

وی با اشاره به  تغییرات و تحولات به وجود آمده در سبک و روش های آموزشی در  اقتصاد رقابتی کنونی،  متذکر شد: همسو با این تغییرات، علاوه بر توانایی های تخصصی و مهارت های حرفه ای، فعالیت های فردی و اجتماعی از قبیل: شیوه سخن گفتن، نحوه رفتار حرفه ای، طرز برخورد و ارتباطات اجتماعی وحتی سبک و شیوه لباس پوشیدن کارکنان نیز که  از آنها به عنوان «کاراحساسی»  نام برده می شود، تاثیر به سزایی در تحقق برنامه ها دارد  و از این طریق کارکنان می توانند احساس خود و دیگران را به نفع سازمان کنترل و اداره کنند.

مدیرعامل بانک کشاورزی در تشریح نقش روسای شعب در جایگاه مدیران حرفه ای؛ پرورش خلاقیت کارکنان، پرورش مهارت های کارکنان (ایده یابی،ایده کاری،ایده پروری)،تسهیل گری، حامی گری و مربی گری را از مهم ترین نقش های آنان برشمرد و اظهارداشت: ایفای مناسب نقش ها توسط روسای شعب موجب آن خواهد شد کارکنان سازمان ضمن اینکه به سطح بالاتری از ظرفیت و توان انجام امور حرفه ای دست می یابند، توانایی «اثرگذاری و اثرپذیری» را کسب کنند و نگرش چندگانه به سازمان داشته باشند.

وی با بیان اینکه کارکنان در نقش ها و موقعیت های جدید سازمانی با یکدیگر تعامل موثر پیدا می کنند و «خویشتن سازمانی» و «خویشتن حرفه ای» خود را عرضه می کنند، اضافه کرد: این روند به «تربیت و پرورش رفتار حرفه ای کارکنان» و «توانمندسازی آینده حرفه ای سازمان» منجر خواهد شد و امکان رشد و پرورش کارکنان را نیز فراهم می کند.

مدیرعامل بانک کشاورزی ضمن قدردانی از کارکنان این بانک به دلیل حرکت های گروهی در سال گذشته که موجب کسب موفقیت در حوزه های مختلفی از جمله کمک به صادارت بخش کشاورزی،احیای روابط کارگزاری و امور بین الملل،توسعه مکانیزاسیون و ..... شد، استمرار این حرکت ها را خواستار شد وافزود: از طریق مدیریت فرآیندها بهترین نتایج به دست آمد.

وی خاطر نشان کرد: بانک کشاورزی ، به عنوان یک بانک مردمی و نجیب  تلقی می شود که علاوه بر اجرای سیاست های دولت ، سعی بر رعایت انضباط مالی در اجرای برنامه ها و فعالیت های خود دارد.

بر اساس این گزارش، شهیدزاده در خاتمه سخنانش به تشریح کارنامه عملکردی سال گذشته بانک کشاورزی در متغیر هایی از قبیل اضافه برداشت،سپرده مردمی،سهم از بازار سیستم بانکی،مطالبات وصول شده،ریسک اعتباری ریالی،ضریب خود اتکایی و نسبت کفایت سرمایه و همچنین برنامه های سال 1396 در این متغیر ها پرداخت .

دومین مرحله از همایش سراسری روسای شعب بانک کشاورزی با حضور «سید حمید پور محمدی» معاون توسعه امور تولیدی و «سعید نمکی» معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور،مرتضی شهیدزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این بانک، اعضای هیئت مدیره، مشاوران مدیرعامل،مدیران امور،روسای ادارات مرکزی بانک کشاورزی و روسای شعب این بانک از سراسر کشور،نهم و دهم اردیبهشت ماه سال جاری در بابلسر برگزار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز