مدیرعامل شرکت تاسیسات بالاست:
اتمام پروژه چهارخطه سازی راهآهن تهران تا کرج فروردین ۹۶/ اسناد خزانه ۲۵ درصد ضرر به پیمانکاران وارد میکند
مدیرعامل شرکت تاسیسات راهآهن بالاست با بیان اینکه پروژه چهار خطه سازی راهآهن تهران تا کرج در راستای تکمیل شبکه حمل و نقل حومهای فرودین سال آینده به پایان میرسد گفت: ارائه اسناد خزانه و اوراق مشارکت به جای پول نقد برای پیمانکاران ضرر ۲۵ درصدی به دنبال دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیروس جعفری در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۲۵ درصد سهام شرکت تاسیسات راهآهن بالاست در فرابورس عرضه شده است گفت: امروز این شرکت برای سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.
وی با بیان اینکه شرکت بالاست از معدود شرکتهای چند وجهی خاورمیانه که در بخشهای راهآهن، ساختمانی، معدنی و راهسازی است گفت: با خرید ۴۳۰ واگن باری فعالیت خود را در بخش راه آهن شروع کردیم اما عمر شرکت بالاست و فعالیتهای آن در این حوزه به قدمت تاسیس راه آهن در کشور است.
مدیرعامل شرکت بالاست با بیان اینکه در حال حاضر احداث، بهسازی و بازسازی ۸۵۰ کیلومتر خط آهن را در دست اجرا داریم گفت: ارزش ریالی این پروژه ها مجموعاً به ۸۰۰ میلیارد تومان میرسد.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر از شرکت راه آهن ۱۲۰ میلیارد تومان طلبکاریم گفت: بدهی دولت به پیمانکاران یکی از معضلات بخش پیمانکاری محسوب میشود و این مشکلات متعددی برای شرکتهای بخش خصوصی از جمله عقب ماندگی پرداخت حقوق کارکنان را منجر میشود به طوری که در حال حاضر در این شرکت حقوق کارکنان دو ماه عقب افتاده است.
وی با اشاره به پروژههای ریلی دردست اجرای شرکت بالاست گفت: مهمترین پروژه بینالمللی این شرکت پروژه راه آهن خواف- هرات است که شبکه ریلی کشورمان را به کشور افغانستان متصل میکند.
جعفری ادامه داد: در حال حاضر این پروژه در بخش ایران به اتمام رسیده است و ریلگذاری آن انجام شده است و در بخش افغانستان هم ریلگذاری در دست اجرا است.
وی افزود: همچنین از دیگر پروژههای ریلی در دست اجرای شرکت بالاست چهارخطه سازی محور تهران – کرج است که از جمله پروژههای قطارهای حومهای محسوب می شود. سیاست دولت این است که ترافیک را از روی جاده به ریل منتقل کند و در راستای سیاست این دولت شرکت بالاست پروژه چهار خطه سازی راهآهن تهران تا کرج را در دست اجرا دارد.
مدیرعامل شرکت بالاست با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: امیدواریم پروژه چهار خطهسازی راهآهن تهران تا کرج فروردین ۹۶ به پایان برسد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا برنامهای برای خرید واگنهای جدید دارید گفت: خرید ۱۵۰۰ دستگاه واگن باری جدید را در دستور کار خود قراردادهایم که پیشبینی میکنیم این پروژه تا دو سال دیگر به شرط تامین فاینانس آن به اجرا برسد.
جعفری گفت: همچنین پروژه راهآهن میانه به تبریز هم از جمله پروژههای شرکت بالاست است که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.
مدیرعامل شرکت بالاست با بیان اینکه پروژه اتوبان ایلیخچی در آذربایجان شرقی به طول ۹ کیلومتر به صورت چهاربانده را هم شروع کردهایم و ورود به ساخت فرودگاه را هم در دستور کار خود داریم.
وی با اشاره به پروژههای این شرکت در کشورهای خارجی گفت: تاکنون برنده سه مناقصه پروژه راهسازی در کشورهای ازبکستان و افغانستان شدهایم.
جعفری همچنین با اشاره به مشکلات پیمانکاران گفت: یکی از مشکلات بسیار جدی پیمانکاران ارائه اسناد خزانه و اوراق مشارکت به جای پول نقد است هرچند که این اوراق مدتدار هستند و سود آنها پرداخت می شود اما بابت نقد کردن این اسناد و اوراق ۱۵ تا ۲۵ درصد حق واسطهگری میپردازیم که این یک زیان قابل توجه برای شرکتهای پیمانکاری محسوب میشود.