معاون وزیر راه و شهرسازی:
خطوط ریلی پدافند غیر عامل در شرایط بحران شهری/ شروع و ادامه ساخت چهار کریدور ریلی منتهی به تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که خطوط ریلی و شبکه حمل و نقل ریلی در شرایط بحران مانند زلزله میتواند به عنوان یک پدافند غیرعامل مطرح باشد، گفت: چهار کریدور ریلی برای دسترسی ساکنان اطراف شهر تهران به مرکز کلانشهر در حال ساخت و تکمیل است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راهآهن در دومین همایش شهرسازی ریلپایه با اشاره به تصویب تاسیس شرکت قطارهای حومهای، اظهار داشت: معتقدم باید نگاه ویژهای به حمل و نقل عمومی داشت و شرکت راه آهن در چند سال گذشته توسعه قطارهای حومهای را در شهرهای تهران، اهواز و مشهد شروع کرده است.
وی با اشاره به تردد روزانه انبوه زیادی از مردم از اطراف تهران به مرکز این کلانشهر گفت: با توجه به حجم ترددها چهار کریدور را برای تردد به تهران تعریف کردهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: خط ریلی تهران تا کرج از دو خط به چهار خط در حال انجام است و بخش عمده آن ساخته شده است و از کرج تا تهران هم ساخت خط دوم شروع شده و تا پایان امسال بخش قابل توجهی از آن به افتتاح میرسد.
محمدزاده با اشاره به دو کریدور دیگر گفت: خط تهران–پرند چهار و سه و دو خطه خواهد شد تا مردم شهر پرند به زیرساختهای ریلی و شبکه حمل و نقل ریلی دسترسی داشته باشند و همچنین از بخش شرقی به سمت جنوب شرق تهران یعنی مسیر تهران – ورامین – گرمسار احداث شبکه ریلی آن در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مسیر تهران – هشتگرد- قزوین و تهران – پرند و تهران -قم و تهران به سمت پیشوا مجموعه اقداماتی انجام شده است.
وی با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد: باید این را در نظر گرفت که در شرایطی مانند زلزله باید خط ارتباطی و دسترسیهای مردم از اطراف تهران به مرکز کلانشهرها برقرار باشد و شبکه ریلی به عنوان پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز مطالعات در رابطه با اتصال راهآهن به شبکه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در 30 شهر کشور گفت: برای این طرح از 20 مشاور قوی و معتبر داخلی و خارجی استفاده میکنیم.