با حضور آخوندی و ربیعی انجام شد:
آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان
وزیر راه و شهرسازی صبح امروز دستور آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان را با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مقامات استانی صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا و یه نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ عباس آخوندی در مراسم راهاندازی قطعات یک و دو آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار اصفهان و دیگر مقامات محلی و استانی حضور داشتند، با اشاره به نقش کنارگذر شرق اصفهان در کریدور شمال-جنوب داخل کشور گفت: این پروژه میتواند به آزادراه اصفهان-شیراز یا همان کریدور شمال- جنوب ایران به طول ۲۴۰ کیلومتر متصل شود.
وی افزود: این دو آزادراه به طور همزمان تکمیل خواهند شد و در مجموع پروژهای بهطول ۳۰۰ کیلومتر برای تمام این خطه و ملت ایران به بهرهبرداری خواهد رسید.
آخوندی با اشاره به روند پیشرفت و ساخت کنارگذر شرق اصفهان بیان داشت: احداث این مسیر سال ۸۲ آغاز شد و پس از سپری کردن روند پیشرفت در اوایل سال ۹۰ از نفس افتاد و درگیر مسائل حقوقی و اداری شد اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیرو امید با توافق با سرمایهگذار پیشین و بدون نیاز به رفع مسائل حقوقی از طریق مراجعه به دادگاه، این پروژه را تحویل گرفتیم.
این مقام مسئول با اشاره به مدل قراردادی کنارگذر شرق اصفهان خاطرنشان کرد: سهم مشارکت دولت و بخش خصوصی در قرارداد قبلی به صورت ۵۰-۵۰ بود که در مدیریت جدید سهم دولت به ۳۰ درصد کاهش یافت و انتخاب پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انجام شد. همچنین سایر امور اداری به طور مرتب و قانونی جلو رفت تا مشکلی در آینده برای انجام این پروژه به وجود نیاید.
وی افزود: برای ۳۰ کیلومتر باقیمانده در قطعه سوم نیز فراخوان اعلام شد و در صورت موافقت پیمانکار دو قطعه اول و دوم از واگذاری قطعه سوم از سوی ما استقبال خواهد شد.
آخوندی در ادامه به کنارگذر غرب اصفهان اشاره کرد و گفت: در صورت اتمام عملیات اجرایی تا میدان کرکوند تا سه ماه آینده آن قسمت نیز افتتاح میشود و باقیمانده پروژه نیز پس از اصلاح مواد قانونی تکمیل خواهد شد تا در نهایت هر دو کنارگذر شرقی و غربی به آزادراه اصفهان-شیراز متصل شوند.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزایای ساخت کنارگذر شرقی و غربی اصفهان بیان داشت: تکمیل این پروژهها موجب ارتقای سطح ایمنی، کاهش آلودگی هوای استان و شهر اصفهان و صرفهجویی در مصرف سوخت،کاهش زمان سفر میشود.
وی با اشاره به اهداف خود برای سفر به استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه بنده به صورت پروژه محور اقدام به سفرهای استانی میکنم، این سفر به منظور سرکشی و بازدید از روند پیشرفت سه پروژه مهم شامل کنارگذر شرق اصفهان به منظور رعایت استانداردهای فنی و مسائل جانبی برای استفاده از ظرفیت کریدور و قطار سریعالسیر تهران-فرودگاه امام- قم-اصفهان انجام شده است.
عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اهمیت معماری راه و مزایای آن تاکید کرد: باید توجه داشت که راه فقط یه کفه سیاه نیست، در صورتی که در سنوات گذشته مفهوم معماری راه کنار گذاشته شد و این همه در حالی است که اصفهان یکی از قطبهای معماری ایران به حساب میآید.
آخوندی یادآور شد: پیشنهاد بنده به پیمانکار پروژه در اختیار گرفتن یک مشاور معماری راه به منظور طراحی نور پردازی، علائم، درختکاری و ابنیه فنی شامل پل و تونل است. زیرا هرچه منظر راه چشم نوازتر باشد در کاهش حوادث و ارتقای ایمنی اثر مستقیم دارد.
وی در پایان با اشاره به قطار سریع السیر تهران- فرودگاه امام- قم- اصفهان یادآور شد: محقق شدن این پروژه یکی از آرزوهای بزرگ مردم ایران است که کشور را در فاز جدیدی از فناوری قطارها قرار میدهد.
در این سفر از زیرسازی ۳۵ کیلومتر باقی مانده این مسیر نیز بازدید خواهد شد. همچنین مصوبات شورای اقتصاد، تامین مالی از جانب چینیها، گشایش السی انجام شده و باتوجه به تامین مالی امیدواریم ظرف ۴۴ ماه آینده این پروژه به اتمام برسد.