معاون وزیر راه و شهرسازی:
اخبار نادرست در قاچاق، حیثیت سازمان بنادر را زیر سوال برد/ پیشنهاد تشکیل کمیته بانکرینگ

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش عملکرد در حوزه سوخترسانی به کشتیها و بانکرینگ از بنادر کشورمان گفت: انتشار اطلاعات نادرست از قاچاق، عملکرد و حیثیت سازمان بنادر را زیر سوال برد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سعیدنژاد در اولین سمینار تخصصی سوخترسانی دریایی در خلیج فارس با بیان اینکه در طول دورههای تحریم ظالمانه علیه ایران در بخشهای متعددی از جمله ترانزیت ، ترانشیفت ، صنعت هوانوردی و همچنین دریایی و بانکرینگ از رقبای خود در منطقه عقب ماندهایم ، گفت: معتقدم در شرایط پس از برجام باید نهایت استفاده را بکنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای خوبی در حوزه دریایی وجود دارد ، ادامه داد: پسکرانه 400 میلیون نفر جمعیت، موقعیت ممتازی برای ارائه خدمات دریایی و بندری ایجاد میکند که موجب افزایش اشتغال در منطقه و ارتقای سطح امنیت و توسعه اقتصادی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در دورانی که تحریمهای بینالمللی بر علیه ما وجود داشت و در دورهای که در جنگ بودیم موقعیت خاصی برای کشورهای همسایه پیش آمد که توانستند از این فرصت پیش آمده استفاده کنند حال ما باید از شرایط موجود پس از برجام بهره ببریم.
سعیدنژاد با تاکید بر اینکه خوشبختانه پس از برجام محدودیتهای ایجاد شده در بخش بیمه ، صنعت دریایی ، موسسات ردهبندی و دسترسی خطوط کشتیرانی دنیا به بنادر ایران رفع شد، گفت: خوشبختانه از دیگر توفیقات برجام در بخش دریایی رفع محدودیتهای گشایش اعتباری و جابجایی پول بوده است.
مدیر عامل سازمان بنادر و کشتیرانی ادامه داد: معتقدم در بخش بانکرینگ شاهد رشد خوبی بودیم به طوری که از آمار 3.3 میلیون تن بانکرینگ در سال 93 به عدد 4.4 میلیون تن در سال 94 رسیدهایم.
سعیدنژاد گفت: هر چند در این مجموعه رشد داشتیم اما با توجه به شرایط امروز این رشد کافی نیست.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که بزرگترین قرارداد بانکی در سال 93 امضا شد و به مراحل عملیاتی رسید گفت: سیاست سازمان بنادر و دریانوردی حمایت از بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در حوزه بانکرینگ است.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی خود را برای تضمین سرمایهگذاری و ارائه تضامن برای پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خصوصی اعلام کرده است.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر نه مجوزی و نه تصمیمی برای سرمایهگذاری به صورت مستقیم در بنادر را ندارد اما از بخش خصوصی برای ورود به این حوزه حمایت میکند.
وی پیشنهاد تشکیل کمیته بانکرینگ بین سه نهاد سازمان بنادر و دریانوردی ، وزارت نفت و بخش خصوصی را داد، گفت: معتقدم باید تصمیمات مهم در این حوزه در این کمیته گرفته شود.
سعید نژاد با بیان اینکه بانکرینگ یک فعالیت بینالمللی است و باید حجم و اندازه سرمایهگذاریها در ا ین حوزه افزایش یابد ، گفت: معتقدم شرکتهای کوچک در این حوزه باید با هم ا دغام و یک کنسرسیوم تشکیل دهند و گرنه این شرکتهای کوچک غیراقتصادی هستند و توان رقابت را ندارند.
وی ادامه داد: همچنین معتقدم باید با شرکتهایی که با شبکه جهانی بانکرینگ در ارتباط هستند ارتباط برقرار کنیم و کار مشترک داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موضوع قاچاق در کشور گفت: هر چند که اخبار نادرستی از قاچاق در چند روز گذشته منتشر شد اما همین اخبار نادرست آسیبهای زیادی را وارد آورد و تمام عملکرد سازمان بنادر را زیر سوال برد. نباید بگذاریم که این موضوعات به حوزه بانکرینگ هم سرایت کند چرا که ممکن است تمام اعتبار این حوزه را زیر سوال ببرد.
سعیدنژاد با اشاره به ظرفیت مخازن موجود در بنادر گفت: در حال حاضر 525 هزار تن مخزن در بنادر کشورمان وجود دارد که 790هزار تن در دست ساخت داریم.
وی همچنین با اشاره به سیاستهای حمایتی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزه بانکرینگ گفت: این امکان که سرمایهگذاران با ثبت فعالیتهای خود در مناطق ویژه اقتصادی از مالیات معاف شوند وجود دارد.