ایران و ایتالیا در زمینه پوشاک تفاهمنامه امضا کردند؛
آغاز ورود لباسهای لوکس و گران ایتالیایی به ایران
رئیس اتحادیه پوشاک تهران گفت: ایتالیا مهمترین تامینکننده پوشاک جهان است و استراتژی این کشور در تولید کالاهای لوکس و گران است . این در حالی است که ما چنین برند و تولیدی که مختص کالاهای لوکس باشد در ایران نداریم. بنابراین حضور برندهای ایتالیایی در ایران هیچگونه ضربهای به تولید داخلی نخواهد زد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا در نشستی مشترک با ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران به تشریح جزئیات تفاهمنامه ایران و ایتالیا در زمینه پوشاک پرداخت.
کلدیو مرنزی در این نشست اظهار داشت: سرمایهگذاری مشترکی بین ایران و ایتالیا برای تولید منسوجات با کیفیت خوب و قیمت متوسط صورت خواهد گرفت که هدف ازآن علاوه بر تامین نیاز بازار ایران صادرات به کشورهای منطقه است.
وی ادامه داد: ما ایران را به عنوان یک هاب منطقهای در نظر گرفتهایم که علاوه بر داشتن یک بازار 80 میلیون نفری به بازار کشورهای خاورمیانه و آسیای شمالی (قفقاز) نیز دسترسی دارد و میتوانن نیازهای یک جمعیت 400 میلیون نفری را تامین کند.
مرنزی تصریح کرد: این فدراسیون 47 هزار شرکت را تحت پوشش خود دارد با داشتن بیش از 5هزار پرسنل و 50هزار یورو گردش مالی بزرگترین تشکل پوشاک در جهان است.
وی با تاکید بر اینکه این تفاهمنامه در راستای تفکر برد-برد صورت گرفته است، گفت: برای ایتالیا ایران بازار بزرگی است و شرکتهای ایتالیایی علاقهمندند در بازار ایران حضور پیدا کنند. قبلاً امضای تفاهمنامه تمام اعضای این فدراسیون از جمله شرکتهایی همچون دولچه گابانا، آرمانی و پرادا برای حضور در بازار ایران اشتیاق خود را اعلام کردند. از طرف دیگر ایران نیز میتواند از دانش و تکنولوژیهای ایتالیا در صنعت پوشاک استفاده کند. علاوه بر این حضور ایتالیا در ایران چه در تولید مشترک و چه عرضه کالای نهایی، اشتغال و ارزش افزوده خوبی ایجاد میکند.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران
در ادامه این نشست رئیس اتحادیه پوشاک تهران با اشاره به اینکه این اتحادیه دارای بیش از 30هزار عضو است، اظهار داشت: در حال حاضر این اتحادیه 40درصد از صنعت پوشاک ایران را در اختیار دارد.
ابوالقاسم شیرازی ادامه داد: ما نباید این تفکر را ایجاد کنیم که بازار خود را در اختیار ایتالیاییها گذاشتهایم زیرا این یک تفاهمنامه برد-برد است و در سه محور موجود در این تفاهمنامه کاملاً همکاریهای دوجانبه ذکر شده است. در حال حاضر ایتالیا مهمترین تامینکننده پوشاک جهان است و استراتژی این کشور در تولید کالاهای لوکس و گران است . این در حالی است که ما چنین برند و تولیدی که مختص کالاهای لوکس باشد در ایران نداریم. بنابراین حضور برندهای ایتالیایی در ایران هیچگونه ضربهای به تولید داخلی نخواهد زد.
وی ادامه داد: تبادل تجربه و دانش به منظور خلق و گسترش بومیسازی در صنایع مد و پوشاک میان دو کشور همکاری فعالانه به منظور تهیه اطلاعات مربوطه جهت ارتقای همکاریهای دوجانبه صنعتی و تجاری، همکاری در راستای تشویق به برقراری ارتباط، همکاری برای شناسایی شرکای ایرانی و ایتالیایی به منظور تقویت صادرات و واردات بخشی از محورهای این تفاهمنامه است.
وی تاکید کرد: امضای این تفاهمنامه نتیجه چند سال رایزنی و سفرهای متقابل دو طرف به کشورهای یکدیگر است و مهمترین بخش آن آموزش مربیان است.
شیرازی با اشاره به نیازهای بازار پوشاک گفت: امروزه مد و فشن تاثیر زیادی در بازارهای جهانی دارند که ما با امضای این تفاهمنامه و آموزش مربیان خود توسط کارشناسان ایتالیایی میتوانیم حضور قوی در بازارهای جهانی پوشاک داشته باشیم.
شیرازی در پایان تصریح کرد: ما از مدتی قبل شروع به شناسایی تولیدیها و کارخانجاتی کردیم که میتوانند با ایتالیاییها همکاری کنند و آموزشهای لازم در این زمینه داده خواهد شد و برنامهریزیهای لازم صورت گرفته که به زودی آنها را اعلام خواهیم کرد.