خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون تولید مرغ تخم‌گذار خبر داد:

دور ریز 10 درصد دان وارداتی به علت فرسودگی واحدهای مرغداری

دور ریز 10 درصد دان وارداتی به علت فرسودگی واحدهای مرغداری
کد خبر : ۳۰۸۹۴۴

در سال 93 با میانگین 1200 زیر قیمت تمام شده صنعت مرغ تخم‌گذار در مجموع 800 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

دبیرکل کانون سراسری تولید مرغ تخم‌گذار ایران گفت: اجداد مرغ تخم‌گذار ما تا حدی است که تا 20 سال آینده هیچ احتیاجی به سرمایه‌گذاری و توسعه نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدفرزاد طلاکش در همایش گرامیداشت 60 سالگی پرورش مرغ تخم‌گذار ایران به روش صنعتی بیان داشت: گرچه این صنعت در نیمه دوم از 60 سال عمر خود در بخش تولید به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافته اما چالش‌های فراوانی هم داشته است.

وی افزود: متاسفانه تا سال گذشته کارکرد صنعت مرغداری و رویکرد دولتی در تنظیم بازار تخم مرغ با 40 سال پیش تفاوتی نداشته و این ناشی از اشتباهات و کوتاهی مسئولان سیاست‌گذار بوده البته با رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی این امر رو به بهبود است.

وی افزود: در سال 93 با میانگین 1200 زیر قیمت تمام شده صنعت مرغ تخم‌گذار در مجموع 800 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

طلاکش با اشاره به اینکه 90 درصد خوراک مرغ تخم گذار وارداتی است بیان داشت: مرغداران به ناچار از هز‌ینه‌های عمرانی می‌کاهند تا از عهده هزینه‌های جاری برآیند که این موضوع منجر به کاهش بهره وری شده است.

وی افزود: 1600 واحد مرغداری در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید تخم‌مرغ حداقل یک میلیون و سیصدهزار تن است. بنابراین در سال 93 هشتصد و سی هزار تن تخم‌مرغ تولید شده است.

دبیر کانون تولید مرغ تخم‌گذار ایران تاکید کرد: در سه سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلات دولتی در اختیار مرغداران قرار نگرفته است.

وی افزود: فرسودگی تجهیزات باعث می‌شود راندمان بهداشتی کاهش یابد.

طلاکش تاکید کرد: از دولت خواسته‌ایم برای پایداری صادرات تخم مرغ و همچنین از دست ندادن بازارهای صادراتی حداقل به 10 درصد صادرات تخم‌مرغ کاری نداشته باشد.

طلاکش افزود: 85 واحد آماده‌سازی و بسته‌بندی مجاز تخم‌مرغ به صورت وابسته و مستقل در صنعت مرغ تخم‌گذار برای ایجاد بازار مدرن فروش تخم مرغ در قالب‌های برندهای متفاوت فعالیت می‌کنند تا تخم‌مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی شده را تحویل مشتری دهند.

طلاکش تاکید کرد: به علت فرسودگی واحدهای مرغداری حداقل 10 درصد دان که از کشورهای دیگر وارد می‌شود دور ریز می‌شود.

دبیر کانون تولید مرغ تخم‌گذار ایران گفت: حاکمیت دولتی با استفاده از قوانین دستوری و به کار بردن ابزار قدرت قیمت برآوردی این محصول را پایین نگه داشته است که تعادل قیمت را از بازار عرضه و تقاضا خارج ساخته که این امر به ضرر تولیدکننده بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: باید پایانه‌های فروش در 7 استان اصلی تولید مرغ تخم‌گذار جمع‌آوری شود و در این استان‌ها پایانه‌های جمع‌آوری و فروش تخم‌مرغ ایجاد شود تا هم قیمت‌گذاری و توزیع این محصول به صورت مناسب انجام گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز