خبرگزاری کار ایران

تمهیدات جدید برای پرداخت وام جهیزیه/ماجرای کارخانه سامسونگ

تمهیدات جدید برای پرداخت وام جهیزیه/ماجرای کارخانه سامسونگ
کد خبر : ۳۰۷۸۶۴

محمد طحان پور در جمع خبرنگاران به برخی سوالات به خصوص پرداخت وام خرید کالا(جهیزیه) و کارخانه سامسونگ پاسخ داد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه لوازم خانگی در جمع خبرنگاران به سوالات زیر پاسخ داد.

در این نشست که برخی از نمایندگان مجلس حضور داشتند سوال هایی در خصوص وام 10 میلیونی کالا و وضعیت کارخانه سامسونگ و میزان قاچاق کالا در این صنف سوال شد.

در مورد وام 10 میلیونی جهیزیه و اقداماتی که تاکنون انجام داده اید توضیح دهید؟

در پروسه واگذاری این وام ها شاهد مشکلاتی بودیم که مهمترین آن صدور فاکتور صوری بود. بنده شخصا شاهد 100 فاکتور صوری بودم. در بسیاری از موارد پیش آمده بود که افراد پولی را دریافت می کردند اما تنها چیزی که با آن خریداری نمی کردند لوازم خانگی بود که این به کارخانجات ما ضربه می زد.

ما به وزارتخانه پیشنهاد کردیم که از 10 کارخانه ای که کیفیت آنها مورد تائید ما است این سبد کالا را تهیه کند که به دست مصرف کننده نیز کالای با کیفیت برسد.

روال پرداخت به تولیدکنندگان چگونه است؟

مطابق برنامه ای که ما پیشنهاد کردیم پول تولیدکنندگان بعد از 15 روز و یا نهایتا یک ماه به حساب تولیدکننده واریز می شود.

یکی از مزیت های این طرح این است که در این وام پولی جابه جا نمی شود در واقع روال کار بدین صورت است که  مصرف کننده به واحد صنفی مراجعه می کند کالایی را انتخاب می کند و آن را به صورت اقساط خریداری می کند. به صورتی که واحد صنفی هرماه یک ونیم درصد به اقساط اضافه می کند و کالا را می فروشد. اگر خریدار قسط را نپرداخت  بانک تضمین می کند که بپردازد.

اتحادیه در پاسخ به این عملکرد می گوید؛حتی یک ریال از این سرمایه به تولید کمک نکرده برخی کارخانجات اعلام کردند شرایط را به مصرف کننده می دهند.

برای مبارزه با قاچاق کالا در صنف خودتان چه تمهیداتی در نظر گرفتید؟

در ارتباط با قاچاق کالا ما پیشنهاد دادیم برای جلوگیری از خرید و فروش کالاهای قاچاق  وزارت صنعت معدن اتحادیه را موظف به صدور کارت گارانتی کند ( معرفی به چاپخانه ) تا هر چاپخانه ای اقدام به چاپ گارانتی نکند.

اتحادیه مُهر استانداردی بر روی کالاها می زند. وگلوگاهی می شود که این واردات و کالاهای داخلی به درستی به سمت مصرف کنندگان هدایت شود. (به طور مثال چرخ گوشت ایرانی بسیار با کیفیت تر از نوع چینی خود است ما پیشنهاد می دهیم که به جای واردات چینی یا از محصولات ایرانی استفاده شود و یا تولیدی که از نوع چینی آن بهتر است) به این صورت چرخ تولیدات داخلی نیز به خوبی می چرخد.

اتحادیه در این زمینه پیش قدم شده تا با ارائه نامه ای به چاپخانه دستور چاپ گارانتی داده شود و در غیر این صورت هیچ گارانتی بدون مهر و امضا اتحادیه ارزشی ندارد.

علت هجمه ها به شرکت سامسونگ چیست؟

 

به نظر من سامسونگ بهانه است و اگر این روند ادامه پیدا کنددیگر شرکت های بین المللی نیز همچون ال جی نیز با این هجمه روبرو خواهند شد.

آیا با این قبیل کارها سرمایه گذار خارجی دلسرد نمی شود؟

 

 

سامسونگ تخلفی نداشته است. این شرکت بزرگ و بین المللی 25 مدل کالا تولید می کند و تنها 3 مدل از این کالاها با استاندارد ایران مغایرت داشت ( باتوجه به اینکه از استاندارد اروپا و کره برخوردار است).

 

در این میان عده ای آتش بیار معرکه شدند و با سوء استفاده از طریق رسانه ها نسبت هایی را به سامسونگ دادند (پلمپ شدن شرکت سامسونگ) در صورتی که یکسری کالا مانند یخچال(در محل فروش) پلمپ شده بود اما این افراد با شایعه پراکنی ها اعلام کردند که شرکت سامسونگ پلمپ است در صورتی که هرگز این اتفاق رخ نداد.

در حال حاضر سامسونگ با 2 هزار و پانصد نفر نیروی کار و 800 سرویس خدمات پس از فروش مشغول به کار است که نیروی عظیمی را شامل می شود. سامسونگ اشتغال زایی می کند و ظرف یک سال آینده تولیدات را بومی سازی می کند و تکنولوژی را وارد کشور می کند.

سال همدلی ملت و دولت است و نباید این اتفاق ها بیفتد و غرض های شخصی موجب عدم اطمینان نسبت به برخی شرکت ها شود. خوشبختانه جلوی این روند را گرفته شد.برخی تولید کنندگان زحمات تیم مذاکره کننده و حمایت های رهبری، مجلس،دولت و ملت را نادیده می گیرند زیرا این عده از تحریم ها سود می برند و دوست دارند کشور همیشه در تحریم باشد. او افزود: در حال حاضر درهای کشور به روی شرکت های بزرگ باز شده و ارتباط ایران با دنیا خوب شده است. سالها بود این ارتباطات با مشکلات روبه رو بود اما حالا بهبود یافته است.

سامسونگ هیچ وقت پلمپ نشده و به صراحت می گویم کالاهایش از بهترین هاست زیرا یک برند بین المللی و با کیفیت است.

تولیدکنندگانی و مسئولانی که ملی فکر نمی کنند؛ تولید کشور را به رکود رساندند. این افراد دلسوز نیستند و به آینده کشور فکر نمی کنند. به نظر بنده باید با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.

متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگانی که باید در راستای بالا بردن کیفیت تولید داخلی تلاش کنند به فکر قطع ارتباط با شرکت های بزرگ دنیا هستند.

اگر حمایت ها بیشتر شود ظرف 3 سال آینده توانایی ساخت تولیدات سامسونگ را در ایران خواهیم داشت اما اگر این وضعیت ادامه داشته باشد تا 50 سال دیگر نیز صنعت به همین صورت خواهد بود تا تکنولوژی، سرمایه، تولیدکنندگان خارجی وارد کشور نشود هیچ رقابتی ایجاد نمی شود و موفق نخواهیم بود.

اگر رقابتی وجود نداشته باشد، قطعا پیشرفتی نخواهد بود. بنده به عنوان یک مسئول وظیفه دارم بازار رقابتی به وجود آورم و از تولیدات با کیفیت(در سطح ملی و فراملی) حمایت کنم.

در حال حاضر بیکاری جدی ترین معضل است، بنابراین به دنبال این هستیم که نیروی کار فعلی بیکار نشود. خصوصا در شرایط فعلی که باید افزایش اشتغال داشته باشیم نباید موانعی به وجود آید تا نیروی کار نیز بیکار شود.

به شخصه به مصرف کنندگان همیشه توصیه می کنم کالای ایرانی با کیفیت بخرند زیرا به واقع کالاهای با کیفیت ایرانی وجود دارد و قابل رقابت با کالاهای وارداتی است.

نباید 200 کارخانه اجاق گاز 100 کارخانه یخچال ساز و... داشته باشیم این کارخانه ها باید به حداقل برسد و در آنها کالاهای باکیفیت تولید شود زمانی که تولید با کیفیت باشد تیراژ تولید بالا می رود و بر روی قیمت تمام شده(کاهش قیمت) تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه رقابت سالمی نیز به وجود می آید. مردم مطمئنا به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و هر شرکتی که ضعیف است خواه یا ناخواه کنار گذاشته می شود.

چرا ذهنیت مردم به کالاهای داخلی خراب شده است و چگونه این اعتماد باز می گردد؟

پس از انقلاب جنگ تحمیلی آغاز شد کارخانه ها ویران شدند و امکان واردات نبود و به علت بسته بودن درهای کشور هر فردی کارخانه ای ایجاد کرد و کالاهای بی کیفیت بسیاری تولید شد که خدمات پس از فروش نداشت. پس از جنگ نیز تحریم ها آغاز شد.

زمانی که در کشور به روی کشورهای دیگر باز شد مردم با دیدن کیفیت کالاهای خارجی به آنها پناه بردند. و دیگر کالاهای ایرانی هیچ ارزشی نداشت و این دیدگاه تاکنون در میان مردم باقی مانده است اما با وجود کالاهای با کیفیتی که در حال تولید است در تلاشیم که ذهنیت مردم را نسبت به این موضوع تغییر دهیم.

به جرات می توان گفت برخی کالاهای ایرانی فوق العاده است و به اروپا صادر می شود(پکیچ و آب گرمکن) در حال حاضر نیز شرکت های داخلی به جایی رسیدند که گارانتی می دهند و به کیفیت تولیدات خود اطمینان پیدا کردند .

بزرگترین مشکلی که اتحادیه با آن روبرو است چیست؟

بزرگترین مشکل ما تنها سازمان امور مالیاتی است. متاسفانه عملکرد این سازمان دقیقا متضاد با صحبت های مقام معظم رهبری است و به تولید داخلی لطمه می زند.

با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضاست و سال رکود تورمی را پشت سر می گذاریم به امور مالیاتی توصیه کردیم که برای حمایت از تولید داخلی و کارگران نباید آنها را در تنگنا گذاشت.

اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی از کالایی که با 2 درصد به بفروش می رسد 12 درصد سود می گیرد. این سازمان اطلاعاتی درست و مستندی ندارد. سال 93 از 300 تا هزارو پانصد درصد مالیات را افزایش یافت و با این کار تولید داخلی را به رکود کشیده شد و اکثر واحد های صنفی در حال بسته شدن هستند. بنابراین معضل اصلی تولید کنندگان و واحدهای صنفی سازمان امور مالیاتی است.

بنده تشکر می کنم از وزارت صنعت و معدن وتجارت، اداره اماکن، اتاق اصناف که ما را حمایت کردند.

چطور در سال 93 که سال رکود بوده مالیات باید افزایش پیدا کند؟

آمار کاذبی در اختیار سازمان مالیاتی است. این سازمان باید استعلامی از خرید شرکت ها داشته باشد و نسبت به این فروش مالیات بگیرد.

سازمان مالیاتی قرار بود درآمد خود را باجلوگیری از فرار مالیاتی و قاچاق کالا افزایش دهد نه با سختگیری به افراد ضعیف و لطمه زدن به بخش تولید و پلمپ واحد های تولیدی.

هدف از این نمایشگاه چیست؟؟

 اتحادیه لوازم خانگی نیز شعاری دارد تحت عنوان اینکه ایرانی کالای خوب ایرانی بخر یکی از دلایل برای به وجود آمدن این شعار تعدد کارخانجات تولیدی لوازم خانگی است زیرا به تولیدات با کیفیت لطمه زده است. به طور مثال ما در ایران حدود 200 کارخانه برای تولید اجاق گاز داریم که اکثر آنها کیفیت چندانی ندارند و در این حوزه هیچ صادراتیوجود ندارد. البته صادراتی به عراق و افغانستان صورت گرفته که از لحاظ منطقی صادرات محسوب نمی شود بلکه چهره تولیدات کشور را خدشه دار می کند. به علت اینکه تاجر عراقی کالای بی کیفت را از ایران دریافت می کند.( دقیقا مانند تاجر ایرانی که به چین می رود و کالای بی کیفیت وارد می کند) کالاهای ما به عراق می رود و متاسفانه خیلی زود خراب می شود. که اگر به همین صورت پیش برود بازار خود را در عراق از دست می دهیم همانطور که در آسیای میانه از دست دادیم. به همین خاطر سعی بر برگزاری این نمایشگاه داشتیم علاوه بر این هدف اصلی نمایشگاه شناخت بیشتر مردم از لوازم خانگی با کیفیت ایرانی و خارجی است.

نمایشگاه امسال فوق العاده است و فرم نمایشگاه به صورتی جذابی تهیه شده . امسال امکانات بیشتری داشتیم. فضا از لحاظ رفاهی بسیار عالی است. رسانه ها نیز در راستای حمایت از تولید ملی از نمایشگاه حمایت کردند.

مردم در حال حاضر از کالاهای ایرانی و خدمات پس از فروش آن ناراضی اند و سعی می کنند کالای خارجی را خریداری کنند درصورتی که ما این اعتقاد را نداریم زیرا در زمینه تولیدات لوازم خانگی رشد داشتیم البته نه در سطح عالی اما در حد خوبی پیش رفتیم.

به طور مثال اجاق گازی در ایران تولید شده که از نوع ایتالیایی خود بهتر است. یخچالی تولید شده که اگر برند آن را حذف کنیم و دو یخچالکره ای در کنار آن بگذاریم قابل تشخیص نیست که کدام یک ایرانی و کدام یک کره ای است. همچنین خدمات پس از فروش خوبی نیز ارائه داده و قیمت مناسبی دارند.

بنابراین برای اینکه ازتولید داخلی حمایت داشته باشیم اقدام به راه اندازی نمایشگاه لوازم خانگی کردیم . سیاست ما این است که اگر تولیدات بی کیفیت توانایی بالا بردن سطح کیفیت خود را ندارند باید کنار گذاشته شوند. زیرا این کالاهای بی کیفیت بخشی از بازار با کیفیت را به دست گرفته است و اینلطمه بزرگی به اعتماد مردم می زند (زیرا زمانی که کالای بی کیفیت ساخت ایران وارد یک خانه می شود دیگر دیدگاه فرد نسبت به کالای ایران بد می شود)

سعی داشتیم که در این نمایشگاه شناخت کاملی در خصوص کالاهای با کیفیت ایرانی را به مردم بدهیم که باور داشته باشند کالاهای ساخت ایران نیز با کیفیت بسیار خوبی در حال تولید است.کمک کنیم تا از تولید ملی حمایت شود و مردم بیشتر به سمت خرید کالاهای ایرانی سوق پیدا کنند. همچنین مهم تر اینکه دیدگاهشان نسبت به کالای ایرانی تغییر کند.

در این نمایشگاه کلاهای وارداتی نیز وجود دارد. کالاهایی که از شرکت های اصلی و با گارانتی رسمی وارد شدند.این کالاها ثبت و سفارش شدند و برند های بسیار با کیفیت اند. تولیدکنندگان داخلی می توانند از دانش و تکنولوژی که در این تولیدات استفاده شده، یاری بگیرند و کالاهای با کیفیتی رادر ایران به تولید برسانند.

هدف ما این است که در کنار ستاد قاچاق کالا و ارز در راستای جلوگیری قاچاق کالا تلاش کنیم. با توجه به اینکه در نمایشگاه لوازم خانگی تمام برندهای خوب دنیا و همچنین تولیدات داخلی با کیفیت مطلوب وجود دارد و نشان می دهد که در کشورمان تولیدات ایرانی حرفی برای گفتن دارند و مردم را از نگرانی خرید کالای ایرانی رها می سازد.

نمایشگاه لوازم خانگی از اول مهر تا 6 در محل نمایشگاه بین المللی (مصلی امام خمینی-شبستان)برگزار می شود. این نمایشگاه 5 هزار متر فضا دارد و از دیگر نمایشگاهایی که همزمان برگزار می شود مستقل است.بن هایی نیز خانه کارگر به خریداران اختصاص داده است که بین 5 تا 30 درصد تخفیف دارد.

برندهایی از آلمان،ایتالیا،کره،لهستان و چین( برندهای باکیفیت چینی) به نمایش گذاشته شده

قطعا هدف اصلی ما رقابت و مقایسه کالاهی ایرانی در کنار خارجی است. در این نمایشگاه برند هایی چون هیوندایی و تولیپس و.. وجود دارد که پیشرفته ترین تولیدات داخلی اند اما مردم بخاطر اسم هایی که دارند فکر می کنند این کالاها خارجی اند.

چرا این کالاهای حاضر در نمایشگاه 60 درصد ایرانی و 40 درصد خارجی است؟

اتحادیه لوازم خانگی مخالف انحصار است. انحصار به نفع مردم نیست بلکه به نفع برخی تولیدکنندگان است. برخی تولیدکنندگان داخلی می خواهند هیچ تولید خارجی وجود نداشته باشد و تنها کالاهای خود را(به طور انحصاری) با هر کیفیتی به فروش برسانند.

اگر وارداتی صورت نگیرد قطعا اجحاف در حق مصرف کنندگان است و تولیدکننده نیز با هر کیفیتی و قیمتی کالا تولید می کند! بنابراین اتجادیه لوازم خانگی سعی داشته به واسطه حمایت از واردات برای ایجاد بازار رقابتی با دولت همراه شود.

خوشبختانه چهار شرکت برند بوش ( به طور مثال؛کشورهایی آلمان،ترک، لهستان، اسپانیا،چین وکره) تولیدات خود را وارد می کند و نماینده انحصاری در کشور ندارد. یشنهاد دادیم که واردات باید به صورت گسترده ای وجود داشته باشد تا پیشرفت خوبی را شاهد باشیم.

پیشنهاد امروز