خبرگزاری کار ایران

رییس کل بیمه مرکزی؛

پرونده بیمه توسعه هشداری بزرگ به صنعت بیمه بود

پرونده بیمه توسعه هشداری بزرگ به صنعت بیمه بود
کد خبر : ۲۸۴۳۷۹

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار کارکنان معاونت نظارت، ضمن قدردانی از زحمات آنها در پیگیری پرونده بیمه توسعه، این اتفاق را یک تجربه تلخ اما هشداری بزرگ برای صنعت بیمه دانست.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، محمدابراهیم امین در این نشست از توانگری مالی، توانمندی مدیریتی و شفافیت به عنوان سه ابزار مهم برای پیشرفت و توسعه صنعت بیمه نام برد و گفت: اگر ما این سه محور را در صنعت بیمه نظام مند کنیم و برای آن بستر مقرراتی و چارچوب های نظارتی مهیا کنیم، می توان امیدوار بود که صنعت بیمه، صنعتی قابل اعتماد، پاسخگو، مسئول و در خدمت رشد، رفاه و توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت های بیمه در این سه شاخص نقص داشته باشند، طبیعتا پیشرفت و توسعه بیمه در کشور هم با مشکل مواجه می شود. حال برای آنکه بیمه مرکزی از توانگری مالی شرکت های بیمه مطمئن شود باید مطابق قوانین نظارتی مالی فعلی در دنیا، مراقب توانایی ایفای تعهدات شرکت های بیمه در هر لحظه باشد و این مهم از طریق بررسی میزان حق بیمه های دریافتی و هزینه های بیمه گری شرکت های بیمه امکان پذیر است و اگر شرکتی این نسبت ها را رعایت نکند در بلندمدت دچار بحران می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه، تدبیر، صداقت، سلامت و اتخاذ تصمیمات مهم توسط مدیران دارای صلاحیت بیمه گری را توانمندی مدیریتی خواند و گفت: اگر مدیری صلاحیت لازم را نداشته باشد، نمی تواند میان توانگری مالی خود و تعهداتش نسبت های لازم را رعایت کند و در نهایت مانند یک شرکت بیمه، صنعت بیمه را با چالش روبرو می کند.

وی گفت: بیمه مرکزی برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ، بحث تایید صلاحیت مدیران عامل، قائم مقام، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران فنی و اکچوئران شرکت های بیمه را در راس اقدامات خود قرار داده تا سهامداران شرکت های بیمه نتوانند به دلخواه افراد فاقد صلاحیت را با رابطه در اداره شرکت دخیل کنند.

امین با اشاره به رقابت نمایندگان در جذب پرتفوی با یکدیگر، گفت: فروش بیمه نامه با توجه به تعداد شرکت های بیمه موجود، کار دشواری است. در شرایط فعلی نماینده ای موفق است که یک شرکت بیمه معتبر را تبلیغ کند تا بتواند مشتری جذب کند و اگر شرکت معتبری نداشته باشد به ارزان فروشی روی می آورد و تنها با قیمت پایین و تقسیط می تواند مشتری جذب کند.

وی با اشاره به اعتقاد بیمه مرکزی به شفاف سازی، گفت: شفاف سازی شرکت های بیمه را در مقابل مردم عریان می کند و مردم راحت تر می توانند تصمیم بگیرند لذا بیمه مرکزی تمام اطلاعات و آمار شرکت های بیمه را با رعایت صداقت و عدالت و با سند و مدرک بر روی پرتال قرار می دهد، چرا که اگر بیمه مرکزی نتواند شرکت بیمه را مجاب به افزایش سرمایه، سطح توانگری مالی و یا محدود نمودن ریسک کند، افکار عمومی به راحتی می تواند این کار را انجام دهد، چون این اطلاعات برای نمایندگان کاربرد دارد تا به استناد آن بتوانند در بازاریابی موفق شوند.

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این موضوع که 'نمی خواهیم بیمه توسعه دیگری بوجود آید' گفت: برای رسیدن به این هدف کار سخت و پیچیده ای نیاز نیست، بلکه با اعمال نظارت بدون اغماض و با انگیزه خدمت به جامعه و برچیدن فساد امکان پذیر می شود.

وی افزود: نظارت بر توانگری مالی شرکت های بیمه یکی از وظایف مهم بیمه مرکزی است و در صورتی که توانگری شرکت بیمه ای کاهش یافت باید اطلاع رسانی شود تا مردم در خرید بیمه نامه از این شرکت ها احتیاط کنند، بعد به شرکت بیمه برای اصلاح وضعیت موجود اخطار می دهیم و اگر اصلاح نکرد، عزل مدیران و تعلیق صدور را در دستور کار قرار می دهیم.

امین تصریح کرد: هدف بیمه مرکزی از نظارت، دفاع از حقوق مردم است. اگر کارکنان بیمه مرکزی بخصوص حوزه نظارت درست به وظایف خود عمل نکنند، حقوق مردم پایمال می شود. وقتی آدم بی گناهی با وجود داشتن بیمه نامه معتبر به خاطر تصادف در زندان است همه ما در بیمه مرکزی مسئولیم و نباید بتوانیم راحت بخوابیم.

رئیس کل بیمه مرکزی در پایان، نظارت را یک امر مقدس دانست و گفت: اگر صنعت بیمه قابل اعتماد و اتکا نباشد، پیشرفت نخواهد کرد و متعاقبا مردم از مواهب بیمه بهره مند نمی شوند و از یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه بشری محروم می مانند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز