خبرگزاری کار ایران

عباس کشاورز مطرح کرد:

برنامه افزایش عملکرد در واحد سطح در افق 1404

برنامه افزایش عملکرد در واحد سطح در افق 1404
کد خبر : ۲۷۸۱۳۱

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: در افق 1404 تمرکز ما مبتنی برسطح زیرکشت نیست و زمین زراعی جدیدی به سطح زیرکشت کشور اضافه نخواهد شد بلکه افزایش عملکرد در واحد سطح در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز سرفصل های بسته فنی مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را تشریح کرد و افزود: این بسته شامل شش سرفصل از جمله تغییر شیوه فصول کاشت برخی محصولات است در همین راستا از کشت گلخانه ای حمایت می کنیم.

وی اظهار داشت: همچنین فصول دیگر این بسته شامل استفاده از مواد ژنتیکی، حمایت از محصولات بر مبنای مزیت بهره وری از آب و بهبود عملیات زراعی است.

وی تصریح کرد: این موارد از منظر آزمون و خطا بررسی شده و در حد پایلوت مورد عملیات قرار گرفته بعنوان مثال سال گذشته نمونه های موفقی از آبیاری میکرو برای چغندرقند و سبزیجات اجرایی شده است.

کشاورز توجه وزارتخانه متبوع در افق 1404 را مبنی بر افزایش عملکرد و بهره وری عنوان کرد و افزود: اگر موجبات حمایت های دولتی فراهم شود و بتوانیم تکنولوژی کاربردی را به کشاورزان معرفی کنیم، صرفه جویی 30 درصدی آب دور از انتظار نخواهد بود.

وی اجرای این بسته را برعهده وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: نخستین برنامه ما انتقال تکنولوژی و افزایش این توان است؛ در این راستا با همکاران بخش تحقیقات و سایر کشورها مذاکراتی را مطرح و مبانی را پایه گذاری کرده ایم.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی این برنامه ریزی ها را مبتنی بر افزایش بذرهای جدید خواند و ادامه داد: دومین گام آشناسازی کشاورزان با طرح های پایلوت است که در خراسان، فارس و خوزستان آغاز شده است.

کشاورز گفت: در مناطقی کشت پاییزه چغندرقند را شاهد بودیم که در استان گلستان توسعه مناسبی داشته؛ در این راستا معتقدم راه حل برون رفت از بحران آب کشور مبتنی بر مدیریت مصرف است.

وی توسعه پایدار را مبتنی بر سرمایه گذاری و ایجاد جذابیت هایی در جهت مزیت اقتصادی دانست و تصریح کرد: توسعه بایستی مورد حمایت قرار گیرد تا با قوت این برنامه را پیش بریم؛ دوستان تحقیقاتی و موسسات نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند و سرمایه گذاری ارزان برای کشاورزان فراهم آید.

کشاورز در این راستا بر لزوم منطقی شدن انتظارات از بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: در کشور از تکنولوژی مناسبی برخوردار هستیم؛ اما بدلیل عدم تقاضا متوقف شده اند؛ پیش از این باوری مبنی بر کم آبی وجود نداشت؛ بنابراین بسیاری از تکنولوژی های گذشته به توسعه تبدیل نشده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در همین راستا سرمایه گذاری بسیار اثرگذار است؛ اما معتقدم تقاضا و مهم تر از همه ایجاد وفاق ملی بیشترین شرط کار است.

وی کشاورزان را نخستین متضرران کاهش پایداری تولید دانست و گفت: هم اینک در جهت پایداری بخش تولیدات کشاورزی رایزنی می کنیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز