خبرگزاری کار ایران

معاون راهداری کشور:

پیاده‌سازی سیستم رتبه‌بندی و تعیین ظرفیت باربری پل‌های بزرگ کشور

کد خبر : ۲۷۵۷۵۱

پروژه سیستم رتبه‌بندی و تعیین ظرفیت باربری پل‌های بزرگ کشور از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در سال‌جاری اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون راهداری این سازمان با بیان این خبر افزود:یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های متولیان حمل و نقل و نگهداری پل‌های کشور، کنترل بارهای سنگین عبوری از روی پل‌ها و تعیین ظرفیت باربری آن‌هاست که برای ارزیابی و کنترل سلامت پل‌های بزرگ در برابر بارهای ترافیکی سنگین که از نقاط مختلف کشور به عنوان محموله‌های ترافیکی در طول راه‌ها تردد می‌کنند، حائز اهمیت فراوان است.

معاون راهداری این سازمان با اشاره به این که در کشور آیین نامه‌ رتبه‌بندی بارهای عبوری از روی پل‌ها نیز براساس آیین‌نامه‌های روز دنیا باید باشد، افزود: آیین‌نامه‌ها و استانداردهای معتبری همچون آشتو سال‌هاست که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو در اجرای پروژه مذکور مجموعه کریدورهای ترانزیتی و راه‌های شریانی کشور و تمام پل‌‌های مهم و بزرگ واقع بر روی آنها در محیط سامانه مورد نظر پیاده‌سازی و با استفاده از آیین‌نامه‌ رتبه‌بندی پل‌های آشتو، به تناسب نوع بارگیری‌های ترافیکی (براساس وزن و آرایش چرخ‌های هر نوع بارگیر)، ظرفیت تمام پل‌های هر محور یا کریدور ارزیابی و سپس مجوز عبور آن محموله از روی هر پل صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که ظرفیت یک یا تعدادی از پل‌ها برای عبور آن بار کافی نباشد، راه‌ها یا کنارگذرهای جایگزین برای تردد آن محموله تعیین و یا آرایش و نحوه توزیع بار آن محموله به گونه‌ای تعیین می‌شود که از ظرفیت باربری پل‌ها تجاوز نکند.

مهندس حسن‌نیا اظهار داشت: این سامانه قادر است کار را در سه مرحله انجام دهد، مرحله اول تعیین ظرفیت باربری‌ پل‌ها در برابر کامیون، مرحله دوم تعیین ظرفیت باربری پل‌ها در برابر بارهای حدی تعیین شده به عنوان بارهای مجاز قابل تردد در کشور، مرحله سوم تعیین ظرفیت باربری پل‌ها برای عبور هر نوع محموله ترافیکی خاص است.

وی مراحل طراحی سامانه و برداشت و تکمیل اطلاعات اولیه این طرح را تا پایان سال جاری اعلام کرد و افزود:پس از پایان این مرحله، از سال 95 این طرح به صورت فراگیر در سطح راه‌های کشور به مرحله اجرا می‌رسد.

گفتنی است؛‌ طراحی این سامانه مستلزم به کارگیری نرم‌افزارهای اجزای محدود و تحلیل سازه و پایگاه اطلاعاتی پل‌ها و راه‌هاست که از ویژگی‌های خاص آن به شمار می‌رود.

 

 

ارسال نظر
پیشنهاد امروز