مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری در گفت و گو با ایلنا:
ساخت مسیرهای ترانزیتی، تقاضا را افزایش نمی دهد
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به ساخت آزادراه ترانزیتی تبریز- بازرگان، گفت: بهبود مسیر و ساخت جاده های جدید، تردد ترانزیت را سریع تر و سهل تر می کند اما باعث افزایش تقاضا نمی شود.
محمد جواد عطرچیان در گفت و گو با ایلنا تاکید کرد: تقاضای ترانزیت خارج از مرزهای ایران شکل می گیرد و طول مسیر ترانزیت را اقتصادی می کند اما وقتی آزادراه جدیدی اختلاف فاحشی در طول مسیر ایجاد نمی کند از لحاظ ایمنی و سرعت مورد توجه قرار می گیرد اما منجر به افزایش تقاضا منجرنمی شود.
وی درباره مسیر ترانزیتی بازرگان گفت: با طرف ترک در رابطه با تعریض جاده های فعلی مذاکراتی شده است اما اینکه جاده به اتوبان تبدیل شود و تقاضا برای ترانزیت افزایش یابد، تصور درستی نیست.
عطرچیان ادامه داد: قطعا در صورت بهسازی مسیر ترانزیتی از بندر عبارس تا بازرگان تردد و ترانزیت بسیار روان می شود اما میزان بار افزایش نمی یاید.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به عوامل تاثیر گذار در افزایش ترانزیت گفت: مهم ترین عامل افزایش ترانزیت و درآمدهای حاصل از آن ، بهبود روابط خارجی است و کاهش و لغو تحریم ها به طور مستقیم بر روی افزایش ترانزیت تاثیر گذار خواهد بود.
وی ادامه داد: درسال گذشته بالای 12 میلیون تن کالا از ایران ترانزیت شد و قطعا با بهبود روابط خارجی این رقم افزایش چشم گیری خواهد داشت که در اینجا روانسازی مسیرها و کاهش زمان سیر و افزایش ایمنی تردد جاده ای، باعث افزایش رضایتمندی مشتریان می شود.