خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ابتکار «کمربند و جاده» به کاهش کربن در ایران کمک می‌کند؟

ابتکار «کمربند و جاده» به کاهش کربن در ایران کمک می‌کند؟
کد خبر : ۱۵۴۶۳۱۲

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما ششمین و یا هفتمیبن کشور آلاینده محیط زیست در جهان هستیم یعنی میزان کربن در کشور ما بالاست در صورتی که ۴۲ صدم درصد GDP دنیا را داریم یعنی نسبت به سهم‌مان از فعالیت‌های اقتصادی به مراتب بیشتر آلایندگی ایجاد می‌کنیم.

سیدهاشم اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در ارزیابی پروژه ابتکار کمربند و جاده چین و حضور ایران در آن اظهار داشت: جهان پروژه کمربند و جاده را تعریف کرده و یکی از اهداف آن نیز کربن‌زدایی تعیین شده که کشورها در این مسیر حرکت می‌کنند. در این بین مهم این است که ما چقدر در این رابطه نقش‌آفرینی کنیم و فقط شرکت‌کننده صرف در کنفرانس و اجلاس‌ها نباشیم، ما نیز باید عزم جدی برای کاهش آلایندگی داشته باشیم و آنها را اجرا و اهداف تعیین شده برسیم.

وی تصریح کرد: در فرایندگذار انرژی ۴ ویژگی بارز مطرح شده که یکی از آنها کربن‌زدایی یعنی جذب کربن از هوا برای جلوگیری از افزایش دمای متوسط کره زمین است، در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار کنفرانس اقلیم پاریس تشکیل شد و کشورها قبول کردند که اقداماتی انجام دهند که تا پایان قرن جاری میلادی (سال ۲۱۰۰) میزان متوسط افزایش دمای کره زمین ۱.۵ درجه نسبت به آغاز انقلاب صنعتی بیشتر نباشد اما اکنون ۹ سال باقی مانده و در بهترین حالت ۱.۳ درجه از ۱.۵ درجه پیش‌خور شده است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: بعبارت دیگر اگر به این شکل جلو برود قطعا نتیجه نخواهد رسید و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند برای ششمین بار در طول تاریخ کره زمین بدست بشر در معرض انقراض قرار می‌گیرد بنابراین در جهان اوضاع بسامان نیست.

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان هواشناسی ایران مبنی بر اوضاع افزایش دما در ایران گفت: به گفته رئیس سازمان هواشناسی ایران با وجودی که دمای متوسط کره زمین ۱.۳ درجه بالا رفته، در ایران این دما ۲.۷ درجه افزایش پیدا کرده یعنی بیش از دو برابر متوسط جهان است و این افزایش باعث شده یک مهاجرت از مناطق جنوبی به سمت مناطق شمالی کشور اتفاق بیفتد به طوریکه اگر به همین روال جلو برویم طول نمی‌کشد که مناطق جنوبی کشور غیر قابل سکونت خواهد شد.

اورعی با بیان اینکه اهمیت کربن‌زدایی در دنیا به طور عام و برای ایران به طور خاص حیاتی است، تاکید کرد: ما ششمین و یا هفتمیبن کشور آلاینده محیط زیست در جهان هستیم یعنی میزان کربن در کشور ما بالاست در صورتی که ۴۲ صدم درصد GDP دنیا را داریم یعنی نسبت به سهم‌مان از فعالیت‌های اقتصادی به مراتب بیشتر آلایندگی ایجاد می‌کنیم، مثلا بالای ۹۰ درصد کل برق تولیدی در کشور از سوخت فسیلی است بنابراین یکی از عوامل اصلی آلایندگی نیروگاه‌ها هستند و دلیل هم اینکه بقیه کشورها به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفته‌اند و ما نرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما هم به لحاظ بین‌الملل وظیفه داریم و هم منافع‌مان در این است برای حفظ محیط زیست کشور خودمان و جلوگیری از اثرات مخرب به سمت تجدیدپذیر برویم هرچند تقریبا اقدام مثمرثمری در رابطه با کربن‌زدایی در کشور انجام نشده مگر اینکه مسئولین تصمیماتی در صحنه بین‌الملل اتخاذ، برنامه‌ریزی کنند و اجرا کنند.

به گزارش ایلنا از جمله اهداف یک کمربند-یک‌جاده تقویت همکاری در اتصال انرژی برای تنوع بیشترعرضه انرژی؛ پیشبرد همپوشانی انرژی‌های مختلف برای ایجاد تعادل در انتقال انرژی و امنیت انرژی؛ سرمایه‌گذاری و ساخت منابع انرژی بار پایه در زمینه‌گذار انرژی پاک؛ روند توسعه در فنآوری‌های جدید مانند ذخیره انرژی جدید (انرژی هیدروژن، فنآوری‎های پیشرفته انرژی هسته‌ای، جذب کربن، استفاده و ذخیره سازی (CCUS، و اکتشاف و توسعه غیر متعارف نفت و گاز)؛ کاربرد فنآوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و داده‌های وسیع در صنعت انرژی (چشم انداز دیجیتالی‌سازی انرژی و هوشمندی) و نیز استفاده بهتر از نقش تامین مالی سبز در ترویج همکاری انرژی سبز و نوآوری‌های تکنولوژیک است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز