خبرگزاری کار ایران

نخستین نشست تدوین بودجه شهروندی برگزار شد

نخستین نشست تدوین بودجه شهروندی برگزار شد
کد خبر : ۱۵۲۸۵۹۸

نخستین نشست تدوین و انتشار بودجه شهروندی با هدف افزایش دانش و مشارکت مردم در برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای دولت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، نخستین نشست تدوین و انتشار بودجه شهروندی با هدف افزایش دانش و مشارکت مردم در برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای دولت، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

در این نشست که برخی از رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه و کارشناسانی از امور تخصصی مرتبط و همچنین معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشتند، گزارش اولیه چارچوب و الزامات انتشار بودجه شهروندی توسط پژوهشگران مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شد.

بر پایه این گزارش، بسیاری از کشورها به انتشار سند بودجه‌ای به زبان قابل فهم و آسان برای شهروندان با نام «بودجه شهروندی» روی آورده‌اند که به‌صورت مختصر با زبانی ساده و غیرفنی و در قالب اشکال و نمودارهای جذاب و کاربردی برای شناخت بهتر مردم از بودجه عمومی، طراحی و منتشر می‌شود. این سند در راستای افزایش دانش شهروندی و با هدف بهبود مشارکت عمومی توسط دولت تنظیم شده و در سطح گسترده منتشر خواهد شد. هدف از این گزارش، آشناسازی شهروندان با محتوا و فرآیند بودجه‌ریزی در بخش عمومی به منظور پاسخگو کردن دولت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشورتی و نظارتی شهروندان و همراه‌سازی مردم در انجام برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای دولت است.

بودجه شهروندی در ایران تاکنون منتشر نشده است. در نخستین نشست تدوین و انتشار بودجه شهروندی، انتشار این بودجه مورد تأکید کارشناسان قرار گرفت و مقرر شد در جلسات آتی در مورد چارچوب محتوایی و نحوه تدوین و انتشار آن برای افزایش دانش و مشارکت مردم، بحث و تبادل نظر شود.

برگزاری جلسه کمیسیون هماهنگی و تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴

همچنین جلسه کمیسیون هماهنگی و تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور با حضور سرپرست معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت، رؤسای امور و کارشناسان حوزه تخصصی مرتبط سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. در این جلسه، گزارش‌های امورهای تخصصی درخصوص درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۴، تحولات شاخص‌های جمعیتی، عملکرد مولدسازی، چارچوب پیشنهادی برای ساماندهی و اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی و چارچوب احکام تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز