خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه وجود ندارد/ پیشنهاد بانک مرکزی برای تجارت با لیر و ریال

امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه وجود ندارد/ پیشنهاد بانک مرکزی برای تجارت با لیر و ریال
کد خبر : ۱۵۱۷۲۷۷

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: اکنون امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه از مسیرهای رسمی وجود ندارد و یکی از الزامات تجارت آزاد از بین رفتن این چالش است، البته تجارت با پول‌های ملی می‌تواند راهکاری برای تبادلات مالی بین‌المللی در شرایط تحریم باشد و بانک مرکزی ایران هم پیشنهاداتی درباره تجارت با لیر و ریال به همتای ترکیه‌ای خود داده است.

مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیرات راه‌اندازی پایانه مرزی کوزه‌رش شهرستان سلماس بر تجارت دو کشور گفت: این پایانه در پی تقاضای مرزنشینان ایران و ترکیه در این منطقه مرزی احداث می‌شود و آنها از سال‌ها پیش خواستار راه‌اندازی گذرگاه بودند، ضمن اینکه راه‌اندازی گذرگاه جدید به کاهش ترافیک در سه گذرگاه دیگر می‌انجامد و سبب می‌شود هزینه حمل کالا و در ادامه هزینه تمام‌شده تجارت به طور محسوسی کاهش یابد و قدرت رقابت ایران در بازارهای فرامرزی افزایش یابد.  

وی افزود: با این حال گشایش این گذرگاه لزوما به معنای توسعه و تسهیل تجارت ایران و ترکیه نیست و آنچه بیش از راه‌اندازی گذرگاه اهمیت دارد تجهیز آن به امکانات روز است، امروز بدون دستگاه ایکس‌ری هیچ گذرگاه مرزی کاربری ندارد. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: اکنون اصلی‌ترین تقاضای بازرگانان بخش خصوصی در ارتباط با ترکیه برقراری تجارت آزاد میان دو کشور و صفر شدن تعرفه‌های تجاری است و البته راه‌اندازی گذرگاه‌های متعدد و مجهز پیش نیاز این امر قلمداد می‌شود. 

سعادت خاطرنشان کرد: نهایی شدن راه‌اندازی این گذرگاه به سفر رییس جمهور پیشین آقای رئیسی به ترکیه برمی‌گردد و طرف ترک هم با راه‌اندازی آن موافق است و سهم خود را از سرمایه‌گذاری بر این پروژه بر عهده گرفته است. 

وی گفت: کشور ما پتانسیل صادرات سالانه ۱۵ میلیارد دلار کالا را به ترکیه دارد و برای تجارت دو کشور ارزش ۳۰میلیارد دلار  ترسیم شده با این حال تحقق این رقم با تجارت آزاد امکان‌پذیر است و حتی تجارت ترجیحی هم دیگر به کار نمی‌آید و روشی منسوخ است این در حالی است که علاوه بر بازرگانان ایرانی بازرگانان بخش خصوصی ترکیه هم از برقراری تجارت آزاد با ایران استقبال می‌کنند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به اینکه تجارت ۳۰ میلیاردی دلاری با ترکیه مستلزم واردات سالانه ۱۵ میلیارد دلار کالا از این کشور به ایران است، توضیح داد: مطمئن باشید همین الان حجم واردات کالا از ترکیه به ایران بیش از ارقام و ثبت شده است و آمار واقعی به دلیل تحریم‌ها ثبت نمی‌شود اما در سیستم تجارت آزاد همه چیز شفاف است.

وی افزود: اکنون امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه از مسیرهای رسمی وجود ندارد و یکی از الزامات تجارت آزاد از بین رفتن این چالش است، البته تجارت با پول‌های ملی می‌تواند راهکاری برای تبادلات مالی بین‌المللی در شرایط تحریم باشد و بانک مرکزی ایران هم پیشنهاداتی درباره تجارت با لیر و ریال به همتای ترکیه‌ای خود داده است اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و به نظر می‌رسد طرف ترکیه‌ای با توجه به منافع ملی خود در این مسائل دست به عصا رفتار می‌کند و هنوز در معاملات ایران و ترکیه دلار ارز غالب است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز