خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیما:

بذرپاش به دنبال قیمت دستوری در بازار است/ کاهش ۵٠ درصدی قیمت بلیت هواپیما

بذرپاش به دنبال قیمت دستوری در بازار است/ کاهش ۵٠ درصدی قیمت بلیت هواپیما
کد خبر : ۱۵۰۷۴۰۳

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیما اظهار داشت: دیوان عدالت اداری رای به آزادسازی بلیت هواپیما را داده و آقای بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری امروز با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: اجرای قانون برنامه پنجم تکلیف است و در این برنامه مقرر شده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود که این قانون از سال ٩۴ تا سال ٩٧ به اجرا رسید. 

وی ادامه داد: از آثار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزایش دسترسی مردم به سفر هوایی بود بطوریکه در سال ٩۴ میزان جابه‌جایی ١٧ میلیون نفر بود که این عدد تا سال ٩٧ به ٢۴ میلیون مسافر رسید و در حالی که نرخ رشد جابه‌جایی مسافر در برنامه توسعه ٨ درصد بود این عدد به ٢٠ درصد رسید . 

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به لغو اجرای قانون برنامه و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال ٩٧ گفت: در سال ٩٧ به دلیل نوسانات ارزی دوباره دولت در بازار مداخله کرد و قیمت مصوب برای بلیت هواپیما تعیین شد که از تبعات این تصمیمات زمینگیر شدن هواپیماها بود که چرا نقدینگی برای تعمیر و نگهداری ناوگان در اختیار نداشتند. 

اسعدی سامانی افزود: در حالی امروز میزان تقاضا در بازار برای خرید بلیت هواپیما ٣۶ میلیون نفر است با کمبود ناوگان مواجه هستیم و امروز ١١٣ فروند هواپیما در ناوگان زمینگیر هستند که قابلیت برگشت به ناوگان را دارند و با ۵٠٠ میلیون دلار می‌توان این تعداد هواپیما را به ناوگان برگرداند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به بازگشت هواپیماهای زمینگیر می‌توان کمک کرد.

وی درباره اظهارات روز گذشته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت ظلم به مردم است و باید نرخ‌ها اصلاح شوند و راهی جز این نیست، مدعی شد: دیوان عدالت اداری رای به آزادسازی بلیت هواپیما را داده و آقای بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد، در حال حاضر مدافعان قیمت‌های دستوری دو گروه هستند گروه اول دلالان و گروه دوم اقای بذرپاش.

اسعدی سامانی گفت: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت‌های به روز شده در بازار تا ۵٠ درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود قانون برنامه پنجم پس از گذشت چند سال از آن دیگر برای اجرا اعتبار ندارد، اظهار داشت: قانون و ماده ١۶١ قانون برنامه پنجم صراحتا تاکید کرده است که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام شود اما وزیر راه بر روی این موضوع انقلت دارد اما دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قضایی در این باره رای صادر کرده و اعلام شده که ستاد تنظیم بازار دیگر حق مداخله در تعیین قیمت بلیت هواپیما را ندارد، مقام معظم رهبری و شهید رییس هم بارها تاکید کردند که دولت تنها حق نظارت و هدایت و حمایت را از بخش خصوصی دارد و حق دخالت ندارد و اما وزیر راه اصرار زیادی بر دخالت دارد و خلاف قانون است.

وی ادامه داد: انتظار داریم کسی که در مرجع  این حوزه نشسته است، مقید به رعایت قانون باشد و حرمت رای قوه قضائیه را داشته باشد و خوشبختانه رییس دیوان به صراحت جواب آقای بذرپاش را داده است. در دیوان بیش از ١٠٠ قاضی متخصص موضوعات را بررسی می‌کنند و رای دیوان مبنی بر منع ستاد تنظیم بازار است.

اسعدی سامانی تاکید کرد : در حال حاضر، هر ایرلاینی بر اساس همان هر ساعت پرواز ۴٠ دلار برای هر مسیری قیمت‌گذاری کرده‌است و قیمت‌ها در سایت شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده و شاهد افزایش عرضه بلیت دربازار هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا چه نهادی بر این قیمت‌ها نظارت می‌کند و چگونه است که قیمت بلیت یک مسیر پروازی مشخص با یک تایپ مشابه هواپیما در هر ایرلاینی متفاوت از هم است در حالی باید ۴٠ دلار تعیین شده برای هر ساعت پرواز را رعایت کنند، گفت: همانطور که گفته شد در حال حاضر قیمت هر پرواز در هر ایرلاینی مشخص است و بارگذاری شده و در این مدت شاهد ریزش ۵٠ درصدی قیمت‌ها بودیم چراکه دست دلالان از بازار کوتاه شده از سوی دیگر شرکت‌ها نسبت به انجام پروازهای خارجی، بیشتر تمایل به انجام پروازهای داخلی دارند و با افزایش عرضه قیمت بلیت داخلی کاهش پیدا کرده است. در پاسخ به این سوال باید بگویم که زمان و تاریخ پرواز در قیمت‌ها اثرگذار است و ممکن است قیمت بلیت یک پرواز مشابه با یک مدل هواپیمای مشابه در هر ساعت و روزی با تاریخ دیگری متفاوت باشد.

وی افزود: طبق دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت پایش و رصد پروازها و فروش بلیت هوایپما را به انجمن شرکت‌های هواپیمایی داده است و هر تخلفی صورت گرفته را انجمن به سازمان اطلاع می‌دهد و مسافران می‌توانند هرگونه تخلف را به انجمن اطلاع دهند. در ٢۵ روز گذشته هم تخلف سه آژانس مسافرتی در فروش بلیت هواپیما را به سازمان هواپیمای اطلاع دادیم و تعلیق شده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین درباره پروازهای اربعین اظهارداشت: پرواز ویژه اربعین از ٢۴ مرداد ماه شروع و تا ٩ شهریور ادامه پیدا می‌کند، البته در حال حاضر هم پروازهای نجف و بغداد برای فروش وجود دارد اما با نرخ آزاد و غیر مصوب. قیمت بلیت اربعین رفت و برگشت از مبدا تهران ١٠ میلیون تومان و از مبدا مشهد و شرق کشور هم ١٢ میلیون تومان تعیین شده است.

اسعدی سامانی به مسافران توصیه کرد که بلیت رفت و برگشت را تهیه کنند چراکه در عراق برای خرید بلیت برگشت باید دلار پر اخت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز