خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سبقت شرکت‌های چینی از ایرانی در بازار پیمانکاری افغانستان

سبقت شرکت‌های چینی از ایرانی در بازار پیمانکاری افغانستان
کد خبر : ۱۴۹۹۵۷۰

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفت: تلاش افغانستان این است که تمام شرکت‌های خارجی را به بازار خدمات مهندسی به ویژه پروژه‌های توسعه‌ای جذب کند و در حال حاضر شرکت‌های چینی پررنگ‌تر از سایر کشورها از جمله ایران و ترکیه در بازار پیمانکاری افغانستان حضور دارند.

بهمن صالحی جاوید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره حضور پیمانکاران ایرانی در افغانستان و وضعیت صادرات خدمات مهندسی به این کشور اظهار داشت: از آنجایی که دولت افغانستان بسیار متزلزل است و هنوز هم از لحاظ سیاسی در محافل بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده‌است، بنابراین روابط با این کشور سازمان یافته نیست و به همین دلیل ریسک حضور در افغانستان بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه حضور در افغانستان با توجه شرایط سیاسی این کشور نه تنها ریسک مالی بلکه ریسک جانی دارد، گفت: در حال حاضر حضور در بازار پیمانکاری افغانستان برای شرکت‌های مهندسی مقرون به صرفه نیست اما به هر حال برخی از شرکت‌ها با قبول این ریسک‌ها در بازار افغانستان حضور دارند، البته پروژه‌های بسیار زیادی برای شرکت‌های مهندسی در این بازار وجود دارد، اعم از عمران شهری، برداشت از معادن، راه‌سازی، ریل‌سازی و خطوط حمل و نقل در کریدور شرق – غرب که در پروژه‌های توسعه‌ای تمام دولت‌های افغانستان حتی طالبان به این پروژه‌ها توجه داشتند.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران ادامه داد:‌ شرکت‌های مهندسی ایران هم به صورت جسته و گریخته در این بازار حضور دارد، قرار بود که بین کشورها توافق تهاتری انجام شود که در قبال انجام پروژه‌های راهسازی دو میلیارد دلار قرارداد تهاتر منعقد و کنسرسیوم پیمانکاری تشکیل شود که مهمترین پروژه راهسازی هم تکمیل کریدور شرق به غرب در افغانستان بوده‌است.

صالحی جاوید با تاکید بر اینکه افغانستان بازار جذابی برای کشورها نیست، افزود: تلاش افغانستان این است که تمام شرکت‌های خارجی را به بازار خدمات مهندسی به ویژه پروژه‌های توسعه‌ای جذب کند و در حال حاضر شرکت‌های چینی پررنگ‌تر از سایر کشورها از جمله ایران و ترکیه در بازار پیمانکاری افغانستان حضور دارند.       

وی اظهار داشت: بازار افغانستان به دلیل عدم رسمیت شناختن دولت این کشور و به دنبال آن مشکلات در نقل و انتقالات مالی و بانکی برای سرمایه‌گذاران حوزه پیمانکاری جذاب نیست، این کشور مشمول تحریم‌هایی است که مزاحم فعالیت در بازار می‌شود. شاید حوزه بازرگانی و تجارت افغانستان همچنان جذاب و مقرون به صرفه باشد اما بازار پیمانکاری این کشور بسیار پرریسک است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز