معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:
کاهش سود وام روسیه برای ساخت راهآهن آستارا به ٣ درصد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن رشت -آستارا به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی میشود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد .
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهریار افندیزاده در هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه در بحث نوسازی ناوگان در بخشهای هوایی، جادهای و ریلی نیاز به تحول در توسعه و نوسازی داریم و از این رو، کمیتهای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است، اظهار داشت: این کمیته برای توسعه ناوگان برنامه زمانبندی برای امسال و سال آینده تنظیم شده است.
وی ادامه داد: در بخش جادهای اولویت با تولید داخل است و به تولیدات داخلی ورود کردیم اما باید توجه داشت که در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس تولید داخل به ١٧ میلیارد تومان رسیده است و در این شرایط توسعه و نوسازی ناوگان نیاز به مدل اقتصادی داریم.
وی با بیان اینکه به اندازه کافی در داخل کشور سرمایه داریم و زمینه برای ورود سرمایه آماده است اما در تامین منابع و واردان نیاز به تضمین داریم، گفت: از ۵ هزار اتوبوس که براساس مصوبه هیات وزیران امکان واردات آن وجود دارد ٣٣ دستگاه اتوبوس وارد شده و مسیر برای واردات اتوبوس باز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه ارزش نهایی قرارداد با روسها درباره راه آهن رشت- آستارا چقدر قیمتگذاری شده و سود وام روسی برای تامین مالی این پروژه چقدر است؟ برخی از منتقدان میگویند سود ۶ درصدی وام برای این پروژه بالا است و کشور پر ریسکی مانند روسیه نمیتواند به بهانه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران نرخ سود را بالا ببرد چراکه روسیه هم شرایط ایران را دارد.
وی تاکید کرد: این پروژه به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی میشود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد .
افندیزاده درباره ارزش این قرارداد با روسها گفت: درباره مبلغ در ابتدا باید طراحیهای پروژه انجام شود و پس از اینکه طراحیها به طور کامل انجام شد و قیمت نهایی استخراج میشود. از طرف ایران شرکت ساخت و از طرف روسیه شرکت کاسپین سرویس در حال کامل کردن طراحیها هستند و قیمت گذاری در حال انجام است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم آن است که و سقف قرارداد ١.۶ میلیارد یورو در نظر گرفته شده که این عدد وام نیست بلکه سقف عدد قرارداد است و پس از استخراج قیمت، مابهتفاوت آن عدد صرف خرید تجهیزات میشود.
افندیزاده افزود: ظرف مدت زمان کوتاه قیمت پروژه معلوم و فصل اول سال جدید میلادی عملیات این پروژه شروع میشود.