ایجاد ارزش افزوده با استفاده از هوشمندسازی میادین نفت و گاز
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بر اهتمام این شرکت به حل چالشها با استفاده از فناوریهای دیجیتال و هوشمندسازی میادین تاکید کرد و گفت: با استفاده از این فناوریها ارزش افزوده چشمگیری ایجاد می شود.
به گزارش ایلنا از شرکت ملی نفت، سیدمهدی مطهری با اشاره به نشست انتقال تجربه و دانش شرکتهای چینی در زمینه طراحی، پیادهسازی و راه اندازی میدانهای نفتی و گازی دیجیتال که هفته گذشته برگزار شد، گفت: از شرکتهای تابعه درخواست شده است چالشهای مرتبط با اکتشاف، حفاری، توسعه و تولید که با استفاده از این فناوری ها قابلیت مرتفع شدن دارند را شناسایی کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از این فناوریها، ارزش افزوده چشمگیری به همراه دارد، تصریح کرد: امیدواریم نشست مشترک با شرکتهای چینی سرآغازی باشد برای تغییرات بزرگ که قرار است در حوزه تحول دیجیتال و میدانهای نفتی و گازی هوشمند در مجموعه نفت رقم بخورد که البته در این مسیر نیازمند همکاری شرکت های تابعه، متخصصان این حوزه و همچنین خبرگان دانشگاهی هستیم.
مطهری تاکید کرد: کاهش هزینهها، مدیریت دارایی، بهبود تصمیم گیری، بهبود کارایی، مدیریت ریسک و به حداکثر رساندن تولید از ذخایر نفت و گاز را میتوان از مزایای دیجیتال شدن میدان های نفتی و گازی برشمرد.
بر اساس این گزارش، تفاهمنامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدانهای نفت و گاز دیجیتال، شامگاه سهشنبه؛ ۲۳ آبانماه با حضور روحالله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری و محسن خجستهمهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.
گفتنی است، محسن خجستهمهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز چندی پیش بر ضرورت ایجاد میدانهای نفت و گاز دیجیتال تاکید کرده و گفته بود: در پرتو تحول دیجیتال و هوشمندسازی، مرکز راهبری هوش مصنوعی و میادین هیدروکربوری دیجیتال را ایجاد خواهیم کرد. در این مسیر باید ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتال را عملیاتی کنیم که هزینههای سرمایهای و عملیاتی را کاهش خواهد داد و نظارت لحظهای در همه مراحل را برای پایداری تولید نفت و گاز و بررسی مشکلات عملیاتی به شکل هوشمند امکانپذیر میکند.
به گفته وی در این مسیر سه اقدام مهم باید انجام شود، نخستین اقدام این است که کارگروههای میادین نفتی و گازی دیجیتال در سطح شرکتهای تابعه که تولید نفت و گاز را بهعهده دارند ایجاد شود و با حضور متخصصان شرکت ملی نفت، متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان دانشگاهی مدیریت هوشمند تقاضا انجام شود. اقدام دوم با راهبری و مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری انجام میشود، بهطوری که پیمانکاران عمومی فناورانه بزرگ تشکیل شوند که می توانند کنسرسیومهای بزرگ برای طراحی و پیاده سازی سامانه های دیجیتال ایجاد کنند. گام سوم ایجاد نهاد تنظیمگری، آزمایشگاههای مرجع و تولید استانداردهای لازم است تا تجهیزاتی که ساخته میشود کاربری مناسب داشته باشد.