مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام در پاسخ به ایلنا :
برقراری پرواز کرج- شنزن به زودی / خلبان هواپیمای سانحه دیده آموزشی نشست غیر استاندارد داشت
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام اظهار داشت: به زودی پروازهای خارجی از فرودگاه پیام به مقاصد دوبی و شنزن توسعه پیدا میکند. درباره افزایش پروازهای داخلی از استان البرز و فرودگاه پیام با مدیران ایرلاینها مذاکراتی داشتیم اما در حال حاضر مقاصد مشهد، اهواز و کیش بیشترین درخواست را دارند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اکبر قنبرپور با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی پیام و فرودگاه پیام با هدف ایجاد هاب پست منطقه کلید خورد، اظهار داشت :بخش فرودگاه بینالمللی فعالیت خود را از اوایل دهه ٧٠ آغاز کرده و این فرودگاه در بخشهایی از جمله مارگو، آموزشی، مسافری و تعمیرات هواپیما (MRO) در حال فعالیت است که در بخش آموزشی به عنوان قطب آموزشهای هوانوردی در کشور شناخته میشود.
وی ادامه داد: در سال ٩٨ مجوز پروازهای مسافری از فرودگاه پیام صادر شد و در طرح جامع فرودگاه و منطقه ویژه از این منطقه ٩۵٠ هکتار برای مجموعه فرودگاهی در نظر گرفته شدهاست و به دنبال ایجاد قطب اقتصاد دیجیتال در این منطقه هستیم و همچنین تولید گوشی تلفن همراه در منطقه پیام را راهاندازی شده و تولید یک میلیون گوشی هوشمند در سال جاری در این مجموعه تولید خواهد شد. همچنین گوشی دکمهای در این منطقه تولید میشود و بسیاری از مراکز نظامی به این گوشیها نیاز دارند که این گوشیها در این منطقه تولید میشوند و هیچ تولیدی در دست تولیدکنندگان نمانده و براساس تقاضا تولید میشود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام با اشاره ایجاد گمرک تخصصی فاوا در این منطقه گفت: مقدمات آن انجام شده و گمرک ایران و بخش خصوصی برای ایجاد این گمرک تخصصی همکاری کردهاند و تا شهریور ماه شروع به کار میکند و اولین گمرک تخصصی کشور خواهد بود و کالاها برای واردات به این منطقه از تخفیفات گمرکی برخوردار میشوند.
قنبرپور ادامه داد: در سال گذشته از طریق گمرک فرودگاه پیام ٢٠١ میلیون تن با ارزش ٢٠۶ میلیون تن صادرات انجام شد که نسبت به مدت مشابه در سال ١۴٠٠ ، از نظر ارزش ١١۶ درصد و نظر وزنی ۵٩ درصد رشد داشته است. همچنین میزان واردات از گمرک این منطقه یک میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی رشد ٢٨ درصد و از نظر ارزی ۵٠ درصد رشد داشته است و٢٠ هزار کانتینر وارد منطقه شد که بخشی آن مربوط به ترانزیت و صادرات بوده است.
وی با بیان اینکه هدف از راهاندازی فرودگاه بینالمللی پیام ایجتد هاب پستی بوده که در حال حاضر سایر کشورهای منطقه هاب هستند و برای احیای این نقش اقداماتی انجام دادهایم، گفت: سهم این فرودگاه در حوزه آموزشهای هوانوردی حدود ۶٠ درصد در کشور است که مراکز آموزش خلبانی در فرودگاه بین المللی پیام با بیش از ۴٠ فروند هواپیمای سبک امروز در حال آموزشهای هوانوردی در سطوح مختلف است و بیش از دو هزار نفر در مراکز آموزشی این فرودگاه مشغول به تحصیل هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام ادامه داد: سال ٩٨ این فرودگاه مجوز پروازهای مسافری گرفت اما به دوران کرونا برخورد و در این مدت ٣۴ هزار مسافر از این فرودگاه جابه جا شد.
قنبرپور با بیان اینکه از سال گذشته پروازهای بین المللی از فرودگاه پیام به مقصد نجف شروع شد، گفت: به زودی پروازهای خارجی از فرودگاه پیام به مقاصد دوبی و شنزن توسعه پیدا میکند. درباره افزایش پروازهای داخلی از استان البرز و فرودگاه پیام با مدیران ایرلاینها مذاکراتی داشتیم اما در حال حاضر مقاصد مشهد، اهواز و کیش بیشترین درخواست را دارند.
وی افزود: برای خرید یک فروند هواپیما برنامههایی در دست داریم و منابع آن تامین شده اما برای یک شرکت دولتی خرید هواپیما بسیار سخت است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام در پاسخ به سوال ایلنا درباره سانحه اخیر سقوط هواپیمای فوق سبک در فرودگاه پیام و اظهاراتی مبنی بر ایمنی کم در این منطقه برای پرواز و نگرانی خلبانان هواپیماهای آموزشی اظهار داشت: تنها مسئول تایید و تشخیص ایمنی فرودگاههای کشور سازمان هواپیمایی است و تا زمانی که سازمان هواپیمایی کشوری تشخیص دهد که یک فرودگاه از استانداردهای لازم برای پرواز ایمن برخورد نیست و آن را اعلام نکند هر اظهار نظری در این باره اعلام نظر شخصی است.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی یک روز پس از وقوع این سانحه گزارش اولیه را منتشر کرد و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این هواپیما نتوانسته با برج مراقبت ارتباط برقرار کند، وجود ندارد. خلبان این هواپیما به برج اعلام کرده که شرایط نرمال است و این تقاضا را داشته که برخلاف باند غالب نشست داشته باشد که طبیعتاً برای شرایط نرمال این امکان وجود ندارد و وقتی در حال دور زدن برای ورود به باند غالب بود ارتفاع هواپیما کاهش پیدا کرده و این سانحه رخ دادهاست.
قنبرپور درباره واژگونی خودروی آتش نشانی در حین اعزام به محل این سانحه و مشکل جاده منتهی به این فرودگاه گفت: محدودهای که این هواپیما فرود آمد ۵٠٠ متر با باند اصلی فاصله داشت و در این مسیر خاکی تردد خودروی سنگین پیشبینی نشده و برای این سانحه سه خودروی سنگین اعزام شدند که یکی از این خودروها نتوانسته به نقطه برسد و واژگون شده و خودروهایی هم که رسیدند تنها اقدامی که توانستند انجام بدهند این بود که آتش را خاموش کنند چرا طبق گزارش سازمان هواپیمایی شدت سانحه امکان اینکه دو سرنشین این هواپیما خدماتی ارایه دهیم وجود نداشت.