در نشست «ارائه نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهرهور حوزه حملونقل» مطرح شد؛
عدم رسوخ تکنولوژی، یکی از مشکلات راهآهن است
نشست تخصصی «ارائه نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهرهور حوزه حملونقل» صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست، مرتضی باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار کرد: با رشد شهرنشینی و بزرگشدن شهرها، فرصت و تهدیدهایی بهوجود آمده است و به تبع آن، گسترش شبکه حملونقل هوشمند در دنیا بیش از پیش احساس میشود.
وی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حملونقل راهگشاست، گفت: طبق تحقیقات صورتگرفته ۴۴ درصد مدیران معتقدند هرگونه تأخیر در استفاده از هوش مصنوعی عواقب جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت.
مرتضی باقری خاطرنشان کرد: مشکلات و چالشهایی نظیر مدیریت ظرفیت، عمر مفید و نگهداری و تعمیرات در حوزه حملونقل را میتوان با استفاده از هوش مصنوعی مرتفع کرد. هرچند مدیریت درآمد، سیاستگذاری در حملونقل و جابهجایی مسافر از جمله محورهایی هستند که مناسب هوش مصنوعی نیستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادگیری از تجربیات گذشته و انطباق با محیط، تصمیمگیری در شرایطی که ابهام وجود دارد، حل سناریوهایی که قابل پیشبینی نیستند و استفاده از نرمافزار و سختافزار در فضای ابری را از مؤلفههای مهم در کاربرد هوش مصنوعی در حملونقل ریلی برشمرد.
محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه حوزه حملونقل از دو بخش خدمات و ساخت تشکیل شده است، بیان کرد: متأسفانه بهرهوری در بخش ساخت پایین است. این در حالی است که رتبه ایران در حوزه لجستیک ۲/۹ درصد است که وضعیت نسبتا خوبی است.
وی به مصرف بالای انرژی در بخش حملونقل جادهای اشاره و عنوان کرد: قیمت پایین سوخت، بهویژه گازوئیل باعث شده بهرهوری در این بخش پایین باشد، از این رو بهدنبال ایجاد سامانهای هستیم که بتوانیم مصرف سوخت وسایل حملونقل باری را رصد کنیم.
صادقی یکی از عوامل نابهرهوری حوزه حملونقل را گسستگی سازمانهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: شرکت و سازمانهای زیرمجموعه این وزارتخانه بهصورت بنگاهی فعالیت میکنند. از طرفی، ضروری است بین حملونقل جادهای و ریلی تطابق ایجاد شود.
مدیرکل دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری وزارت راه و شهرسازی، پیادهسازی اخذ عوارض الکترونیکی در جادهها (ETC)، توسعه سامانه تحلیل دادههای سامانه پایش هوشمند ترابری ناوگان، توسعه سامانه ردیابی خودروهای حملونقل، بهرهگیری از سوختهای کمکربن و کاهش انتشار آلایندهها و بهینهسازی مصرف سوخت وسایل نقلیه را از جمله اقدامات این سازمان در راستای مصرف بهینه انرژی عنوان کرد.
همچنین محمدرضا محمدعلیها، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: خطوط ریلی کشور دارای پتانسیل و مزیتهایی است که میتواند بهعنوان پیشران بستر توسعه پایدار را فراهم کند.
وی با بیان اینکه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به وظایفی که تکلیف شده است بهخوبی عمل نکرده است، افزود: بین بخش ریلی و جادهای در کشور رقابت غیرمعقول وجود دارد، در حالی که حوزه ریلی و جادهای بازوان یک سازمان (راه و شهرسازی) هستند.
محمدعلیها یکی از مشکلات مجموعه راهآهن را عدم رسوخ تکنولوژی به این بخش، عنوان کرد و دلیل آن را عدم شفافیت دادهها دانست.
حسین امین صدرآبادی، معاون مرکز توسعه، آموزش و فناوری شرکت راهآهن هم با بیان اینکه مسائل اجرایی حملونقل ریلی در ۶ گام شناسایی شده است، اظهار کرد: زیستبوم فناوری از سه رکن تقاضاکننده فناوری، عرضهکننده فناوری و تسهیلگر تشکیل شده است که در حوزه ریلی ۱۶۲ تقاضا، ۷۲ عرضه و ۵۳ تسهیلگر وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ سند بینالمللی در حوزه فناوری ریلی شناسایی شده است که ۱۶ سند مطالعه و ۱۸۲ فناوری از آن استخراج شد، عنوان کرد: ۱۴۰فناوری احصا و برای آنها شناسه تنظیم شده است.
مسعود فتحعلی، رئیس بخش حملونقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفت: اگر ایده نوآورانهای ارائه میشود باید سازوکارهای روش تأمین مالی آن هم پیشبینی شود.
وی افزود: یکی از علل نابهرهوری حوزه حملونقل این است که از سیاستگذاری گرفته تا بهرهبرداری در این حوزه بهصورت یکپارچه در این بخش صورت میگیرد.
سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته، حملونقل ریلی را یکی از ابزارهای توسعه پایدار دانست و گفت: تا زمانی که دولت بهعنوان فعال اقتصادی متصدی تجارت در حوزه حملونقل باشد، بهرهوری این حوزه در مقایسه با کشورهای پیشرو پایین خواهد بود.
وی با بیان اینکه ضعف قوانین در حوزه حملونقل باعث شده دست و پای دانشبنیانهای این حوزه بسته باشد، گفت: در سطح سیاستگذاری باید پایبند به طرحهای جامع حملونقل بود و ضروری است در خلق ایده حوزه ترانزیت، شبکه یکپارچهسازی فراوری و ترابری رعایت شود.