خبرگزاری کار ایران

نگاهی به مشکلات پیش روی صادرات پلیمر در ایران/ بررسی فرصت‌های صادراتی بازار اوراسیا

نگاهی به مشکلات پیش روی صادرات پلیمر در ایران/ بررسی فرصت‌های صادراتی بازار اوراسیا
کد خبر : ۱۲۵۹۶۶۶

در کشورهای پیشرفته مواد خام وارد و مواد با ارزش افزوده بالاتر صادر می شود. با این وجود در کشور ما ارزش اقلام وارداتی ۱۲۰۰ دلار و ارزش کالای صادراتی حدود ۴۰۰ دلار بوده است که نشان از واردات محصول نهایی و صادرات مواد خام دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این همایش که در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسائلی مانند سهمیه‌بندی‌ها، توسعه و افزایش ظرفیت، افزایش صادرات و... از مواردی است که امیدواریم این نشست‌ها به حل آنها کمک کند. در مورد افق آینده حرکت و نقش مجموعه‌هایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند ابهاماتی مطرح است.

او افزود: هرچقدر مجموعه ‌ها پراکنده تر و غیر مرتبط و بدون آینده نگری باشند، احتمال اینکه بگوییم مشکلات در آینده کاهش می‌یابند، پایین تر است. در مورد تحولاتی که امروز با آن مواجهیم اگر از فرصت‌های آتی خوب استفاده کنیم می‌توانیم مشکلات فعلی را قابل تحمل کنیم.

مطالبات صنعت و عوامل تاثیرگذار بر تسهیل صادرات صنایع پلیمری

در بخش دیگری از این همایش، سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص مطالبات صنعت و تاثیر آن در حوزه صادرات گفت: مواردی مانند تامین به موقع، کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه، تامین نقدینگی، ایجاد ثبات در تغییرات مداوم نرخ ارز، تسهیل در رفع تعهدات ارزی، شبکه‌سازی با صرافی‌ها، صدور بخشنامه‌های حمایتی در حوزه صادرات، توجه به زنجیره ارزش پلیمری و جلوگیری از صادرات مواد خام، فراهم کردن بازارهای جدید، کاهش هزینه‌های لجستیک، تحریم‌ها و اثرات تحریمی و... از جمله مطالبات صنعت پلیمری است که انجمن ملی صنایع پلیمر با تمام توان پیگیر این مطالبات است.

همچنین در بخش دیگری از این همایش، سیدمحمدحسین سجادنژاد، رایزن بازرگانی ایران در سوریه و لبنان ضمن اشاره به موافقتنامه تجارت آزاد ایران و سوریه گفت: از سال ۹۰ به بعد، کالاهای با ارزش افزوده ۵۰ درصد مشمول موافقتنامه تجارت آزاد هستند. به لحاظ کلی توافق شده که کف تعرفه ۴ درصدی به صفر برسد. همچنین احتمالا ارزش افزوده ۵۰ درصدی به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

مقایسه فضای کسب‌و کار تجاری بین سلطنت عمان و قطر (بارویکرد فرصت‌های تجاری صادرات مجدد محصولات ایرانی به بازارهای جهانی

عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ایران در قطر که از به صورت آنلاین در این همایش سخنرانی کرد با تشریح بازارهای صادراتی عمان و قطر گفت: عمان از لحاظ جمعیت و مساحت خیلی بزرگتر از قطر است. در شاخص های درآمدی اما کشور قطر وضعیت به مراتب بهتری دارد. مهاجرین عمانی نیز بسیار بالاست و حدود نیمی از جمعیت عمان را شامل می‌شود. ساختار اقتصادی قطر مبتنی بر نفت و گاز و صادرات نفتی است اما اقتصاد کشور عمان مبتنی بر توریسم است.

در بخش دیگری از دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری، مشاور منطقه آزاد انزلی در امور روابط اقتصادی با روسیه و نماینده و مشاور منطقه آزاد لوتوس آستراخان در ایران ضمن اشاره به آمار و ارقام روند صادرات ایران در حوزه های مختلف به روسیه گفت: ما اگر توافقنامه تجارت آزاد هم امضا کنیم قادر نخواهیم بود که از فرصت استفاده کنیم. ما یک سری ضعف ها در کشورهای هدف داریم که باید برطرف شود اما یک بخش از ضعف ها در مورد خود بخش خصوصی ما است. نگاه مدیریتی ما در بخش خصوصی مشکلات فراوانی دارد.

بررسی فرصت های صادراتی بازار اوراسیا

 رضا توفیقی، دبیر علمی دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران در پنل همایش در مورد توافقنامه ترجیحی ایران و اوراسیا توضیح داد: این موافقتنامه موقت، در راستای تشکیل ترتیبات تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. دوره این توافق، سه سال قابل تمدید در نظر گرفته شده است.

همچنین توفیقی در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان پویا گفت: یکی از صنایعی که مزیت نسبی خوبی دارد پلیمر بوده و توصیه ما به عنوان برگزار کننده همایش این است که فعالان اقتصادی این حوزه سرمایه گذاری خود را گسترش دهند. در سال ۱۳۹۹جمعا ٣ میلیارد و ٣٢٠ میلیون دلار صادرات صنعت غیرنفتی ایران بوده و نشان می دهد صنعت پلیمر ظرفیت خوبی دارد ٧٣ درصد صادرات غیرنفتی برای این صنعت است.

در بخش دیگری از این همایش، بهناز کامووسی، رئیس اداره مواد شیمیایی سلولزی دفتر توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، در سخنرانی خود با تکیه بر بررسی فرصت های صادراتی صنایع پلیمری و شناسایی بازارهای صادراتی گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی ITC، آمار تجارت مواد اولیه پلیمری در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که میزان صادرات در سال ۱۳۹۶ برابر با ۳ هزار و ۴۵۴ میلیون دلار بوده است و این عدد در سال ۱۴۰۰به ۵ هزار و ٢٧۵میلیون دلار رسیده است.

نگاهی به مشکلات پیش روی صادرات در ایران

محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC در سخنرانی خود به مشکلاتی که پیش روی صادرات ایران وجود دارد پرداخت و گفت: مسائلی مانند برنامه‌ریزی‌های کلان نامناسب اقتصادی که حتی گاهی با صادرات در تضاد است، تحریم‌ها و... سبب می‌شود که ایران سهم بسیار ناچیزی از صادرات مصنوعات پلیمری در جهان داشته باشد. از سوی دیگر، عدم شناخت ما از مسائل بین‌المللی عامل بسیار مهمی است که مانع صادرات کشور است. هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی ما با عدم شناخت کافی از وضعیت خارجی و بین المللی مواجهیم. اشراف و آشنایی با قاعده بازی در صحنه بین‌المللی و پذیرش سیستم جهانی اقتصاد نکته بسیار کلیدی و مهمی است.

همچنین در بخش دیگری از این همایش ، محمود استقلال، مشاور صادرات اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی خود گفت: در عرصه صادرات ما باید سه تخصص بازاریابی، مذاکره و بازرگانی را توسعه بدهیم. صادرات در اذهان ما با بازرگانی یکی گرفته می‌شود درصورتی که دو عنصر بسیار پر اهمیت دیگر (بازاریابی و مذاکره) وجود دارد.

فرصت های صادراتی صنعت پلیمر

مسعود جمالی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران  هم در سخنرانی خود دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری درخصوص اهمیت صادرات گفت: بر خلاف بسیاری از باورها، واردات می تواند به صادرات خدمت کند. در کشورهای پیشرفته مواد خام وارد و مواد با ارزش افزوده بالاتر صادر می شود. با این وجود در کشور ما ارزش اقلام وارداتی ۱۲۰۰ دلار و ارزش کالای صادراتی حدود ۴۰۰ دلار بوده است که نشان از واردات محصول نهایی و صادرات مواد خام دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز