رییس کمیسیون عمران در گفتوگو با ایلنا:
دلیل وقوع تصادفات ضعف مدیریت و نظارت است/ مسئولان بهانه تحریمها را برای نوسازی ناوگان جادهای نداشته باشند
رییس کمیسیون عمران اظهار داشت: برخلاف گفتههای و مانورهای وزیر راه وشهرسازی در این باره، هیچ اقدام خاصی برای نوسازی ناوگان جادهای انجام نشده است و همچنان ناوگان جادهای فرسودهای داریم.
محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره دو تصادف اتوبوس خبرنگاران و سربازان اظهار داشت: از دست دادن این جوانان و سرمایههای ملی کشورمان که موجب تاثر و تالم خاطر تمام جامعه شده را به خانواده ایشان تسلیت میگویم و این حادثه ضعف مدیریت را یک بار دیگر گوشزد میکند.
وی تاکید کرد: اینکه در کمتر از 24 ساعت بر اثر دو حادثه در جادههای کشور 7 نفر از جوانان کشورمان را از دست دادهایم و 51 مصدوم داشتهایم نشاندهنده ضعف مدیریت و نظارت در سیستم حمل و نقل جادهای است.
رییس کمیسیون عمران ادامه داد: برخلاف اینکه مدعی هستند سن ناوگان اتوبوسی بالا نیست اما واقعیت چیز دیگری است و امروز با ناوگان پیر و فرسوده جادهای مواجه هستیم و از سوی دیگر هزینه نوسازی ناوگان برای رانندگان بسیار بالا است.
رضایی کوچی با بیان اینکه از برنامه نوسازی ناوگان جادهای بسیار عقب هستیم، گفت: وزارت راه و شهرسازی در حوزه نوسازی ناوگان جادهای وقت بسیار کمی گذاشته است و در حالی که در حوزه ناوگان جادهای با فرسودگی، مصرف بالای سوخت و تصادف پی در پی مواجه هستیم و رانندگان هم در کنار درآمد کم از آرامشخاطر برخوردار نیستند، متاسفانه وزارت راه نظارت خوبی در این حوزه ندارد.
وی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که در حال حاضر 90 درصد جابه جاییهای بار و مسافر از طریق جاده انجام میشود و جاده ها دیگر توان و کشش این حجم از جابه جاییها را ندارند. متاسفانه شبکه ریلی هم عملکرد ضعیفی داشته و به همین دلیل تمام بار جابه جاییها بر دوش جاده افتادهاست.
رییس کمیسیونعمران با اشاره به ابهامات موجود در دلایل وقوع دو تصادف اتوبوس خبرنگاران و سربازان اظهار داشت: برای روشن شدن همین ابهامات در علل وقوع این دو تصادف روز دوشنبه هفته جاری وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مسئولان پلیس راهور در کمیسیون عمران باید حضور یابند و پاسخ دهند.
رضایی کوچی تاکید کرد: مسئولان باید درباره نحوه نظارت بر مجوزهای تردد، مباحث فنی و ...در جلسه روز دوشنبه پاسخگو باشند و این موضوعات مورد بررسی قرار میگیرد.
وی درباره سن ناوگان اتوبوسی کشور گفت: در حال حاضر سن ناوگان اتوبوسی بالای 12 سال است اما طبق استانداردها این عدد بالا است و باید حداقل به 4 سال کاهش یابد.
رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه تا کنون چندین بار وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران حاضر شد و همواره مدعی بوده که در حال نوسازی ناوگان اتوبوسی هستیم، ادامه داد: برخلاف گفتههای و مانورهای وزیر راه وشهرسازی در این باره، هیچ اقدام خاصی برای نوسازی ناوگان جادهای انجام نشده است و همچنان ناوگان جادهای فرسودهای داریم.
رضایی کوچی تاکید کرد: مسئولان در حوزه ناوگان جادهای دیگر مشکل و بهانه تحریمها را ندارند و واقعیت این است که نوسازی ناوگان جادهای کار سخت و دشواری نیست و عدهای نمیتوانند مدعی شوند که به دلیل تحریمها قطعه نداشتیم و امکان خرید اتوبوس وجود نداشته و ...معتقدم فراتر از این موضوعات دلیل وقوع این حواث ناگوار ضعف در مدیریت است.