مدیر عامل سازمان تاکسیرانی قزوین:
اضافه بار خودروهای باری موجب خسارت به تاسیسات شهری می شود
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: کنترل و مدیریت اضافه بار خودروهای باری در قزوین به منظور جلوگیری از بروز خسارت به تاسیسات شهری انجام می شود.
اسماعیل عرشیان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: وزن (تناژ)، اندازه و ارتفاع باری که خودروهای حمل بار مجاز به حمل آن هستند در کارت این خودروها ثبت شده است و مطابق قانون خودروهای باری فقط مجاز به حمل میزان بار تعیین شده در کارت خود هستند ولی متاسفانه بیشتر رانندگان این خودروها ظرفیت مجاز تعیین شده را رعایت نمی کنند که همین مسئله موجب وارد آمدن خسارات شدید به تأسیسات و زیرساخت های شهری، آسفالت خیابان ها، پل های عابر پیاده و تیرهای چراغ برق می شود.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد: با توجه به این که منطقه یک شهرداری قزوین دارای بیشترین بافت فرسوده شهری است و میزان تردد خودروهای باری در این منطقه نیز بسیار بالاست، این منطقه توانایی تحمل این حجم از بار اضافه را ندارد و بروز خسارت های وارده در این منطقه بیشتر از سایر مناطق شهری است که همین مسئله لزوم کنترل و اعمال قانون بر میزان بار خودروهای باری از سوی نهادهای نظارتی را بیش از پیش ضروری می سازد.
عرشیان تصریح کرد: بر اساس محاسبات علمی، هر تن اضافه تناژ بار خودروهای باری به میزان 4 تن به جادهها و خیابانها فشار وارد میکند و باعث نابودی و استهلاک آسفالت خیابان ها و تاسیسات شهری شده و علاوه بر این، افزایش میزان سوانح رانندگی و اتلاف سوخت را نیز در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز خسارت به زیرساخت های شهری، سازمان تاکسیرانی همانند شهرهای بزرگ طرح توزین بار به صورت سیار را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کرده است. در این طرح، دو باسکول سیار به همراه اکیپ های نظارتی سازمان و عوامل راهور به منظور کنترل و مدیریت اضافه بار خودروهای باری در سطح شهر گشت زنی خواهند کرد.
این مسئول با اشاره به این که این طرح در شهرهای بزرگ همچون مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان به اجرا درآمده است گفت: امیدواریم رانندگان ناوگان بار درون شهری قوانین مربوط به اضافه بار در سطح شهر را رعایت کنند تا به تاسیسات و زیرساخت های شهری خسارت وارد نشود.