خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

هیچ توجیهی برای دشواری سئوالات امتحانات مدارس وجود ندارد/ ۹۰ درصد دانش‌آموزان از سطح سئوالات رضایت دارند

هیچ توجیهی برای دشواری سئوالات امتحانات مدارس وجود ندارد/ ۹۰ درصد دانش‌آموزان از سطح سئوالات رضایت دارند
کد خبر : ۹۳۲۸۱۴

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: در تمامی پایه‌ها به غیر از پایه دوازدهم، معلم برمبنای همان تدریس خود در زمان آموزش حضوری و غیر حضوری سئوالات خود را طرح می‌کند که توجیهی جهت دشواری سئوالات وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، با موافقت ستاد ملی کرونا، مدارس کشور به مدت یک ماه از ۲۷ اردیبهشت بازگشایی شد تا دانش‌آموزان برای رفع اشکال به مدرسه خود مراجعه کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز شیوه‌هایی مختلف برگزاری امتحانات به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غیرحضوری را اعلام و شیوه‌نامه‌های برگزاری امتحانات دانش‌آموزان را به استان‌ها ابلاغ کرد.

رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، در پاسخ به گلایه‌های دانش‌ آموزان مبنی بر دشواری سطح سئوالات امتحانی به ایلنا گفت: در تمامی پایه‌ها به غیر از پایه دوازدهم، معلم بر مبنای همان تدریس خود در زمان آموزش حضوری و غیر حضوری سئوالات خود را طرح می‌کند که توجیهی جهت دشواری سئوالات وجود ندارد و به غیر از پایه دوازدهم، پایه نهم و دیگر میان پایه‌ها امتحانات معلم محور برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تمامی امتحانات از همان جزوه‌های آموزشی که دانش‌آموز در زمان آموزش حضوری و غیرحضوری فراگرفته مطرح می‌شود.

تولایی در خصوص سطح امتحانات پایه دوازدهم نیز توضیح داد: امتحانات این پایه در سطح سراسری و سئوالات به صورت کشوری طرح شده و برگزار می‌شود و تا صبح روز ۷ تیر با بازدید و نظارت بر ۲ یا ۳ حوزه در طی روزهای امتحانی از سطح سئوالات و دشواری و نحوه برگزاری امتحانات و رعایت پروتکل‌ها با دانش‌آموزان ارتباط مستقیم برقرار می‌ کنم.

وی بیان کرد: با توجه به ارزیابی انجام شده بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان از سطح سئوالات طرح شده رضایت دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ابراز کرد: با توجه به امتحان زبان انگلیسی که در روز پنجشنبه به صورت سراسری برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم برگزار شد، سطح سئوالات در یکی از بخش‌های این امتحانات دشوار بوده و احتمال می‌رود، این امتحان برای دانش‌آموزان این پایه مساله ساز شده و گلایه‌هایی را نیز به همراه داشته است.

وی گفت: طبق گلایه‌های منعکس شده به اداره و بازرسی و نظارت مسئولان این گلایه و دشواری سطح امتحان مربوطه را به وزارت منعکس کرده و طبق مکاتبات قرار براین شد تا اداره سنجش و پایش وزارتخانه نتیجه در خصوص این امتحان اعلام شود.

صابری تولایی ادامه داد: احتمال اصلاحاتی در تصحیح اوراق امتحان مربوطه وجود داشته که به محض اطلاع این را جهت اجرا به ادارات ابلاغ می‌کنیم اما احتمال برگزاری مجدد این آزمون به هیچ عنوان وجود ندارد.

معاون آموزش متوسطه استان در خصوص مبنای طراحی سئوالات امتحانی گفت: امتحانات در پایه دوازدهم به دو شکل و شیوه بوده، و ۱۶ نمره سئوالات از ۸۰ درصد کتاب که توسط معلمان آموزشی به صورت حضوری آموزش داده شده که تقریبا همه دانش‌اموزان این آموزش را فرا گرفته اند، طرح می‌شود.

وی بیان کرد: ۴ نمره دیگر به صورت اختیاری طراحی شده به این صورت که ۴ نمره از ۸۰ درصد کتاب طراحی شده و دانش آموز مخیر است انتخاب کند که این ۴ نمره را از قسمت ۸۰ درصد کتاب پاسخ بدهد یا از قسمتی که به صورت مجازی فراگرفته پاسخ بدهد.  

صابری تولایی در خصوص تسهیل سئوالات امتحانات نهایی اذعان کرد: سئوالات امتحانات نهایی طبق استاندارها طراحی شده چرا که باید تمام سطوح دانش‌آموزی را پوشش بدهد، پس سطح متوسط دانش‌اموزان را در نظر می‌گیرد چون تمام دانش‌آموزان پایه دوازدهم به صورت متمرکز در یک زمان و ساعت مشخص درخصوص درس مربوطه و مشخص مورد آزمون قرار می‌گیرند.  

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص آموزش و پرورش در این سال تحصیلی، سیاست‌های طراحی سئوالات طوری بوده که سئوالات منطبق با آموخته‌های دانش‌آموزان باشد و طی بررسی‌های انجام شده تاکنون اکثر دانش‌آموزان به غیر از سئوالات درس زبان، از نوع طراحی سئوالات رضایت داشته‌اند.

معاون آموزش متوسطه استان سناریوی پیش روی سال تحصیلی۹۹-۱۴۰۰ را  اینگونه تشریح کرد: طبق مصوبه ستاد مبارزه با ویروس کرونا، سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده و پنجشبه‌ها نیز به تقویم آموزشی کشور مجدد اضافه می‌شود و چنانچه وضعیت کشور همچنان در حالت هشدار و زرد باشد، طرح زوج و فرد تحصیلی اجرا می‌شود.  

صابری تولایی توضیح داد: اگر وضعیت کشور در حالت قرمز باشد، سال تحصیلی جدید مطابق امسال به صورت کاملا مجازی و غیر حضوری برگزار شده و مدارس به شیوه حضوری باشد خواهد بود که امکان اجرای این سناریو بسیار کم است.

وی ادامه داد: اما سناریویی که احتمال بیشتری جهت اجرای آن وجود دارد این است که وضعیت در حالت زرد بوده و دانش‌ آموزان به صورت یک روز در میان در مدارس حضور پیدا کرده و در وضعیت زرد آموزش به صورت ترکیبی صورت می‌گیرد.

صابری تولایی تاکید کرد: در حالت وضعیت زرد، جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های درسی به صورت زوج و فرد بوده بدین معنا که یک کلاس ۳۰ نفره، ۱۵ نفر از دانش‌آموزان در روزهای فرد آموزش دیده و ۱۵ نفر دیگر در روزهای زوج تحت آموزش قرار بگیرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز