خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

آغاز مرمت پل تاریخی دزفول/ بازسازی پروژه با حساسیت و دقت بالا/ احتمال حفظ پیاده روی فلزی

آغاز مرمت پل تاریخی دزفول/ بازسازی پروژه با حساسیت و دقت بالا/ احتمال حفظ پیاده روی فلزی
کد خبر : ۹۱۸۱۷۰

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از آغاز مرمت پل تاریخی این شهرستان خبرداد.

حجت الله آریایی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: مرمت پل باستانی شهرستان دزفول آغاز شده است و در حال جمع آوری الحاقات و پیاده روی فلزی این پل هستیم.

وی در ادامه افزود: البته در قسمت‌های مخلتف بین دهانه‌ها از تیر آهن جهت بست و محکم کردن پیاده رو الحاقی استفاده شده که این کار متاسفانه آسیب‌هایی به ساختار و دیوارها و بعضا طاق‌های این پل تاریخی وارد کرده که در صورت امکان جمع آوری می شوند. ولی اگر میزان آسیب بیش از فایده برداشتن این آهن‌ها باشد ترجیحا بدون تغییر در سر جای خود باقی خواهند ماند.

آریایی‌نیا عنوان کرد: در مرحله بعد جان پناه آجری به طول حدودا ۲۲۰ متر با ارتفاع یک تا یک متر و بیست سانتیمتر ایجاد می شود.

آغاز مرمت پل تاریخی دزفول/ بازسازی پروژه با حساسیت و دقت بالا/ احتمال حفظ پیاده روی فلزی

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اضافه کرد: همچنین در مراحل بعدی مرمت پل تاریخی شهرستان دزفول برداشت کف آسفالت پل، بررسی ضخامت های متفاوت و بررسی مصالح زیرین پل انجام می شود.

آریایی نیا در پایان افزود: با نظارت کامل اینجانب به عنوان مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول و کارشناسان مربوطه تاکنون حتی یک آجر از پل نیز آسیب ندیده و با دقت کامل روند پروژه را تا پایان با حساسیت انجام خواهد شد.

آغاز مرمت پل تاریخی دزفول/ بازسازی پروژه با حساسیت و دقت بالا/ احتمال حفظ پیاده روی فلزی

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که بر روی رودخانه دزفول بنا شده‌ است.
 
این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. بعداً پل تخریب و در زمان صفویه پل کنونی ساخته شد و در زمان قاجار تعمیراتی روی بنا صورت گرفت. همچنین قسمت‌های بتنی پل در دوره پهلوی به آن افزوده شد.
 
این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز