در نشست اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:
تدوین طرح جامع سنگ تزیینی توسط ایمیدرو
خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست با اتاق بازرگانی اصفهان از تدوین طرح جامع سنگ های تزئینی با هدف توسعه صادرات خبر داد.
به گزارش ایلنا از اصفهان، مسعود گلشیرازی در نشستی که با رئیس هیات عامل ایمیدرو و هیات رئیسه کمیسیون معادن در اتاق اصفهان برگزار شد، افزود: دانشگاههای خمینی شهر و اصفهان در بحث آموزش، 5 سند اولویتدار در حوزه صنعت از جمله سنگ تعیین کردند تا ابزارها و امکانات خود را در اختیار صنعت قرار دهند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین درباره سنگهای تزئینی گفت: طرح جامع سنگهای تزئینی مشابه طرح جامع فولاد به عنوان سند بالادستی، دارای جنبه حاکمیتی و مقبول همه ذینفعان تدوین شود.
ضرورت برندسازی در صنعت سنگ های تزیینی
خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در حال حاضر، بیش از 6 هزار کارخانه سنگبری در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت، میتواند اشتغال زیاد و گردش مالی قابل توجهی بخصوص در بخش صادرات ایجاد کند.
وی افزود: تلاش ایمیدرو، برداشتن موانع پیش روی صنعت سنگ های تزیینی است و با توجه به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صاحب فن در این حوزه است، تدوین طرح جامع این صنعت را انجام خواهد داد.
غریب پور تصریح کرد: با تشکیل کمیتهای در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، موانع صنعت سنگ های تزیینی استان اصفهان به عنوان پایلوت، بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شده، سپس این رویه به کل معادن این حوزه در کشور گسترش مییابد.
وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، موضوع آموزش از مرحله اکتشاف تا بازرگانی را در این حوزه انجام میدهد که تربیت تکنسین برای معادن سنگ های تزیینی از جمله این آموزشها است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت برندسازی در صنعت سنگ های تزیینی گفت: شرکتهای ایراسکو و آسکوتک به عنوان شرکت های برون مرزی ایمیدرو، میتوانند در زمینه بازارسازی و برندسازی این صنعت اقدام کنند.
وی تصریح کرد: صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی نیز آماده ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه برای تجهیز و نوسازی صنعت است.
وی با بیان اینکه ایمیدرو از پایان نامههای این حوزه حمایت میکند، افزود: از همین رو، ضروری است که اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاههای استان اصفهان، به معرفی حدود 20 پایان نامه مناسب اقدام کنند.
غریب پور خاطرنشان کرد: یک طرح تحقیقاتی برای روشن شدن آمار، برشمردن مشکلات و چالشهای صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، هفته گذشته در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برای اجرا ابلاغ شد.
ساماندهی صنعت سنگ تزیینی کشور
در ابتدای این نشست نیز مجتبی کاروان، رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشکر از توجه ویژه دکتر غریب پور به صنعت سنگ ساختمانی؛ با توجه به سفر آبان ماه ایشان به اصفهان که به برگزاری نشست با معاونان و مدیران ایمیدرو در آذرماه منجر شد، رئوس درخواست های صنعت سنگ کشور را اعلام کرد.
قابلیت افزایش صادرات
همچنین احمدرضا بصیری، مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با ارائه گزارش تحلیلی بازار جهانی سنگ با اشاره به چالشهای صنعت سنگ گفت: از جمله مشکلات این صنعت، نبود بازار بینالمللی، برندسازی، نبود استاندارد سازی برای محصولات تولیدی متناسب با بازار جهانی و دقیق نبودن آمار معادن و تولید آنهاست.
وی افزود: نوسازی معادن سنگ ساختمانی با ابزارهای نوین و دانش روز با هدف بالا بردن بهره وری، به تامین اعتبار و آموزش نیاز دارد.
بصیری خاطرنشان کرد: استان اصفهان مرجع سنگهای ساختمانی کشور است که بیش از 2 هزار واحد سنگبری داشته و دارای تنوع انواع سنگ (گرانیت، مرمریت و تراورتن) است.
وی ادامه داد: ایران چهارمین تولیدکننده سنگ ساختمانی جهان است و لذا با توجه به وجود ذخایر و تنوع فوقالعاده، قابلیت افزایش صادرات در این حوزه را داریم.
امکان ارزآوری و اشتغال بالا
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود 3.4 میلیارد تن سنگ تزیینی با تنوع فراوان در کشور وجود دارد، گفت: سالانه 9 تا 11 میلیون تن سنگ تولید میشود که با ذخیره موجود، تولید این میزان سنگ 300 سال طول میکشد.
وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکنون 38 درصد مصرف سنگ در نمای ساختمان کاهش یافته و به سمت محصولات جایگزین نظیر شیشه، کامپوزیت و سنگ های مصنوعی رفته است. از این رو، مصرف سنگ به شدت در حال کاهش است و اگر استخراج و فروش صورت نگیرد، ذخایر این نوع سنگ برای آیندگان ارزشی نخواهد داشت.
شکوری با اشاره به اینکه دکتر غریب پور در هر حوزه ورود پیدا کرده و موانع را برداشته است، تصریح کرد: ایمیدرو جایگاه بالایی در توسعه دارد و حضور این سازمان به عنوان نقطه اتکا بسیار ضروری است.
وی افزود: با توجه به ذخایر بالای سنگ در کشور، در صورت حمایت این صنعت از جمله تامین تجهیزات فرآوری روز و یافتن بازار به عنوان مشکلات عمده این صنعت، امکان صادرات تا 5 میلیارد دلار وجود دارد که اشتغال بالا و ارزآوری قابل توجهی برای کشور ایجاد میکند.
ضرورت اکتشاف علمی و سیستماتیک
همچنین احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران با بیان اینکه اکتشاف در بیش از 95 درصد معادن کشور سنتی است، گفت: با استفاده از قانون موجود، فعالان این حوزه را باید موظف کنیم تا اکتشاف علمی و سیستماتیک در معادن طراحی و به صورت مهندسی استخراج شود.
وی پیشنهاد داد: با توجه به برندسازی و بازار به عنوان مهمترین موضوع صنعت سنگ، دولت وامی با بازپرداخت چند ساله برای ایجاد شرکت بازرگانی و احداث انبارهایی در داخل و خارج پرداخت کند.
افزایش تکنولوژی استخراج
در پایان حسام الدین فرهادی نسب، عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با برشمردن محاسن بهره برداری زیرزمینی و لزوم ورود تکنولوژیهای به روز در این بخش گفت: در صورت تحقق این مطلب، مشکلات و موارد موجود با منابع طبیعی و محیط زیست بسیار کاهش مییابد.