خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خراسان رضوی مطرح کرد:

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری
کد خبر : ۸۵۱۷۷۷

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه سرمایه‌گذاری بویژه به صورت مشترک بین تجار و فعالان اقتصادی ایران و افغانستان دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی رسولیان در این خصوص گفت: مهمترین سیاست فعلی کشور توجه به رونق تولید، بهبود وضعیت معیشتی مردم و افزایش اشتغال با هدف توسعه اقتصادی است که تنها راه تحقق آن توسعه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی با برخورداری از مرزهای طولانی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه، مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) که مهمترین مولفه توسعه استان و زمینه‌ساز پذیرش سالانه ۳۲ میلیون زائر و گردشگر است، ظرفیت بسیار برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی با تاکید بر تقویت رویکرد استان در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخل، کشورهای همسایه و حوزه شرق ادامه داد: خراسان رضوی بازار بسیار مناسبی در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران دارد و علاوه بر آن سوابق تاریخی و اشتراکات فرهنگی جدی بین ایران و افغانستان و کشورهای آسیای میانه ، داشتن نگاه جدی‌تر و مهمتر به این حوزه ها، تمرکز بر حوزه‌های سرمایه‌گذاری با کمک کشورهای همسایه، افزایش صادرات به بازار آن کشورها را ضروری می‌سازد.

رسولیان با اشاره به سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به کشور تاجیکستان گفت: نمایشگاهی که با محوریت شرکت‌های توانمند این استان در "دوشنبه" پایتخت آن کشور برپا شد، یکی از بهترین نمایشگاه‌های اختصاصی کالای ایران در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

وی افزود: در این سفر استاندار خراسان رضوی با نیمی از اعضای کابینه دولت تاجیکستان شامل وزرای اقتصادی بویژه نخست وزیر، ملاقات‌های کاربردی و عملیاتی داشت که محور عمده آنها توسعه مبادلات تجاری و صادرات بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به برنامه جدی استان مبنی بر توسعه ترانزیت ادامه داد: باتوجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، تقویت مبادلات مرزی با کشور افغانستان دنبال می‌شود.

وی گفت: تاکنون همکاری‌های خوبی بین بخش‌های خصوصی خراسان رضوی و کشور افغانستان در سال‌های گذشته وجود داشته ، اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان به صورت جدی فعال و کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و افغانستان نیز شکل گرفته است.

رسولیان یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ظرفیت‌های فراوان برای توسعه سرمایه‌گذاری بویژه به صورت مشترک بین تجار و فعالان اقتصادی ایران و افغانستان دارد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی صنایع بسته‌بندی در مرز دوغارون، ایجاد پالایشگاه‌های کوچک نفت و گاز، فرآوری مواد معدنی، فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، ارایه خدمات پزشکی بویژه در حوزه گردشگری سلامت و ارایه خدمات آموزشی از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی دوغارون است که از آن غافل شدیم.

وی گفت: مدیران این استان و کشور افغانستان برنامه‌ای مبنی بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جذب فعالان اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در مدت مشخص تدوین کردند تا بتوان هر چه سریعتر پروژه‌های اقتصادی آن منطقه را انجام و سرمایه‌گذاران را جذب کرد.

رسولیان به طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: این طرح از دو بخش تشکیل شده که شامل امضای تفاهم‌نامه با معین‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی است و بخش دیگر مربوط به امضای تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران برای تکمیل پروژه‌های اقتصادی در استان است.

وی ادامه داد: تاکنون در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی، تفاهم‌نامه با ۱۴۳ معین اقتصادی برای ایجاد اشتغال و کسب و کار در یکهزار و ۱۲۵ روستای استان امضا شده و ۵۱۰ کسب و کار برای این روستاها تعریف و از محل آنها ۷۲۶ شغل ایجاد شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از محل اجرای کامل طرح‌های مبتنی بر کسب و کار، ۲ هزار و ۳۰۰ شغل برای روستاییان ایجاد می‌شود.

وی افزود: بخش دوم طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی مربوط به امضای تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری است که نشست یاد شده برای جذب فعالان و سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با همین هدف برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی تعامل حداکثری بین ارکان حاکمیت ایجاد شده و هر فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این استان با حمایت جدی دولت، نمایندگان مجلس، دانشگاه‌ها و قوه قضائیه همراه است.

رسولیان گفت: پروژه‌های بزرگ و در دست اجرا در خراسان رضوی که مهمترین آنها ۲۰۰ پروژه است هر هفته در نشست‌های کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی و تصمیمات لازم برای برطرف کردن مشکلات آنها اتخاذ می‌شود.

وی افزود: همین روش برای همه طرح‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی توسط فعالان اقتصادی داخلی و خارجی که در طول مسیر با مشکل یا مانع مواجه شوند، اجرا می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد در همایشی که قرار است با حضور فعالان اقتصادی این استان و کشور افغانستان در چهارشنبه هفته آینده برگزار شود، زمینه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و توسعه اشتغال فراهم شود.

رسولیان ادامه داد: برای ارتقای توان اقتصادی مردم راهی جز حمایت از بخش خصوصی، توانمندسازی مردم، رفع موانع اقتصادی و سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز