خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ضرورت تغییر نگرش در بانکداری الکترونیک/ توسعه سامانه اطلاعاتی بانکداری کشور روی ریل بانکداری هوشمند

ضرورت تغییر نگرش در بانکداری الکترونیک/ توسعه سامانه اطلاعاتی بانکداری کشور روی ریل بانکداری هوشمند
کد خبر : ۸۲۷۴۱۵

رشد، توسعه و گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، روال زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و سبک زندگی آنان را متحول ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دهه اخیر با گسترش و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات فضای سنتی نیز در زمینه کسب وکار و نحوه تعاملات اجتماعی، فرهنگی مالی و بطور کل تمامی تعاملات بشری تحت سیطره این فناوری قرار گرفت که بانک‌ها نیز به عنوان راس امور تعاملاتی و کسب وکار و بالطبع امور مشتریان از این تحول مشتثنی نبودند. 

ظهور پدیده هایی چون  شبکه‌های احتماعی، کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیک از نتایج اصلی گسترش فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مردم است. 

اما  از آنجا که فضای کسب و کار در حال تغییر است و تمامی امور مربوط به این حوزه و مشتریان به نوعی به بانک مرتبط است؛ مفهوم بانکداری نوین در حوزه مدیریت و فناوری مطرح می‌شود چرا که روال مدیریتی بانک‌ها به گونه‌ای است که دائم در حال رقابت در بازار ارائه خدمات بهتر برای امور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین بانکداری هستند. پس بانکی در برهه کنونی می‌تواند کوس موفقیت را به صدا درآورد که از عصر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی عبور کرده و وارد عصر توسعه سامانه‌های تحلیل اطلاعاتی شود و مهاجرتی هوشمندانه برای خود رقم زند. 

امین خسروی، دانشجوی دکتری الکترونیک با سابقه ۸ سال تدریس در حوزه رشته تخصصی و زبان انگلیسی، مشاور در زمینه کسب و کارهای نوین بر روی بستر وب، سابقه سه سال پژوهش و تحقیق در زمینه راهکارهای پیشرفت بانکداری هوشمند، سابقه دو سال تحقیق و پژوهش و مشاور در زمینه استارت آپ های نوین در زمینه کسب و کارهای اینترنتی، طراحی و آماده سازی اولین استارتاپ مبتنی بر بلاکچین، در حال نگارش اولین کتاب در زمینه "رمز ارزها" است.

جوانی که کارنامه درخشان فعالیت های علمی و عملی ایشان نشان از حقیقتی محض در راستای اعتلای کشور عزیزمان ایران دارد.

فرصتی دست  داد تا با این جوانان نخبه کشور در امر فناوری و کسب وکارهای نوین، گفت و گو کنیم.

* رزومه شما کاملا گویای توان علمی و دانش فنی شما  همراه با تکنولوژی  روزدنیا است و یک ارق خاص نسبت به کشور را  بیان می کند. هدف از  ضرورت بانکداری الکترونیک و فراتر از آن  دیجیتال چیست؟

_ با توجه به پیشرفت و گسترش روز افزون تکنولوژی و بوجود آمدن فناوری های نوین و همچنین فراگیر شدن تمامی خدمات مالی مشاوره ای، تبلیغاتی بر روی بستر وب لزوم تغییر و بررسی و ارایه راهکار و خدمات نوین بانکی  علی الخصوص بانکداری الکترونیک ضروری بنظر میرسد.

اما صرفا با داشتن و بروز کردن سخت افزارهای نوین( از قبیل دستگاههای پوز..خودپرداز و ....) و ارایه خدمات افزاری( همراه بانک؛ اینترنت بانک و ....) نمیتوان مدعی شد در جهت پیشرفت بانکداری الکترونیک قدم برداشتهایم.

در سالهای اخیر مفهوم جدیدی بهعنوان بانکداری دیجیتال در حال گسترش است که بانکداری الکترونیک زیرمجموعه آن قرار میگیرد.

*شما به بانکداری الکترونیک و فراتر از آن بانکداری دیجیتال و یا هوشمند اشاره کردید،  چه تفاوتی میان کارکرد این دو می توان قائل شد؟

_تغییر رویکرد در فضای کسب و کار و زندگی مردم سبب شد که مردم به دنبال راههای سریعتر و ایمنتر جهت انجام امور خود از جمله تبادلات مالی باشند، که بر این اساس بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از ارکان توسعه فناوری و اطلاعات سببب ایجاد روشی ایمن، سریع، ارزان و مطمئن برای انجام تمامی خدمات بانکی و تبادلات مالی مردم  ظهور کرد. اما در این میان در عصر حاضر بانکی پیشروتر از رقبای خود است که، با گذر از عصر توسعه زیر ساختهای ارتباطی وارد عصر توسعه سامانه تحلیل اطلاعات شود و از بانکداری سنتی به بانکداری هوشمند مهاجرت کند.

*همانطور که می دانید بانک‌ها یکی از سازمان‌هایی هستند که با سیلاب اطلاعاتی مواجه است. اولین اصل مهم در بهره‌گیری از این اطلاعات ایجاد زیرساخت لازم برای جمع‌آوری و نگهداشت درست اطلاعات است. با توجه به مطلب بالا آیا بانکداری هوشمند( دیجیتال) می تواند در این راستا  داده ها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند؟

_ به نکته خوبی اشاره کردید. بانک‌ها  تحت هر شرایطی در صدد هستند تا یک محیط امن  و بی خطر را برای جمع آوری و نگهداشت اطلاعات و داده های خود طراحی  و به عبارتی انبار کنند که دارای سه لایه مشخص باشد، لایه منابع داده ای، لایه یکپارچه سازی شده و لایه انبار داده ها که در این بخش پس از آنکه داده‌های مورد نیاز توسط انبار داده‌ها جمع‌آوری و سازمان‌دهی شدند، با کمک تکنیک‌های یادگیری ماشین و داده‌کاوی می‌توان تحلیل‌های مورد نظر را روی آنها انجام داد و نیازهای اطلاعاتی مدیریت کلان را تامین کرد.

اینجاست که بانکداری هوشمند شکل می گیرد. چرا که بانکداری هوشمند مفهوم جدیدی است که بر گذر از عصر ارتباطات به عصر مدیریت و تحلیل داده‌ها اشاره می‌کند. در این مفهوم اساس تصمیم‌گیری مدیران سطح بالای بانک و ارائه خدمات به مشتریان بر مبنای تحلیل داده‌هایی است که به‌صورت گسترده در سیستم بانکداری جمع‌آوری شده‌اند.

* می شود تصور کرد که بانک به دنبال توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌سازی خدمات و محصولات خود هستند؟

_ خیر. میتوان بدینگونه موضوع را بیان کرد که ، بانک  به دنبال ارائه محصولات و خدماتی است که با تحلیل صحیح بر مبنای داده‌های موجود و براساس شرایط فعلی سیاست‌های پولی، مالی و بازار به‌دست آمده‌اند است.  باید توجه داشت منابع داده‌ای مورد استفاده در بانکداری هوشمند طیف بسیار گسترده‌ای را از منابع انسانی بانک، مشتریان، بازار، فرهنگ، سیاست و به‌طور کلی هر آنچه نقشی در وضعیت گذشته حال و آینده دنیای پیرامون دارد  را، در بر می‌گیرد. 

*پس با ارائه یک دید استراتژیک نسبت به روند تحولات فناوری اطلاعات در مسیر بانک‌داری  هوشمند، این روند می تواند علاوه بر حوزه فناوری اطلاعات روی فضای کسب و کار  نیز تاثیرگذار باشد:

علت بوجود آمدن مفهوم بانکداری دیجیتال  بروز و بوجود آمدن فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید و بتبع آن بوجود آمدن راه‌های جدید کسب و کار و تغییر فضای مالی بر روی بستر نت شده است..

بطور مثال، ارزهای رمز نگاری شده(از قبیل بیت کویین ؛ اتریوم و...) بواسطه بوجود آمدن همین تکنولوژی‌های جدید بوجود آمدهاند که بر این اساس آینده نظام پولی و مالی و بانکی را با چالش جدیدی روبرو کرده اند.

* به نظر شما لزوم ورود بانک به دنیای الکترونیک  ودیجیتال چیست؟

_ با توجه به گسترش سخت افزاری و نرم افزاری الکترونیک نمی‌توان در عرصه بانکداری دیجیتال و به صورت کلی در حوزه بانکی با سایر رقبا به رقابت پرداخت. از این رو برای گسترش فضای کاری و توان رقابتی در مرحله اول باید با فناوری‌های نوین  و تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا و از آنها استفاده و به مشتریان ارایه داد ودر نهایت ایجاد ساز و کار مناسب جهت ورود و ایجاد فناوری نوین برای ارایه خدمات بهتر باید مدنظر قرار بگیرد. همین موارد کافی بود تا از سه سال پیش طراحی و ارایه برنامه و پیشبرد آن مدنظر من قرار گرفته شود.

* در راستای فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک چه اقداماتی انجام داده اید؟

_ در فاز اول ارایه دو سمینار آموزشی در حوزه بانکداری الکترونیک برای گروه سنی نوجوانان در حوزه محل خدمت انجام پذیرفته است .

 ارایه سمینار آموزشی تحت عنوان بانکداری دیجیتال و فضای کسب و کارهای نوین(استارت آپ‌ها و فین تک‌ها) برای دانشجویان و دانشگاهها  نیزمدنظر بوده که  برنامه ریزی آن در حال انجام است.

و اما کلام آخر: با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا و تغییر فضای کسب و کار و همچنین ارتباط مستقیم و نیاز تمامی امور تجاری و  کسب و کارها با بانک ها، تغییر نگرش و به روز شدن بانک‌ها جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به مشتریان و ماندن در فضای رقابتی موجود، امری ضروری است تا نگاه مدیران بانک ها به سوی تکنولوژی های نوین بانکداری سوق داده شود. لذا قرار گرفتن در فضای کنونی و در نظر گرفتن تغییرات بوجود آمده در حوزه فناوری ها و تکنولوژیهای نوین و همچنین عدم شناخت نیازهای جدید مشتریان باعث خارج شدن از فضای رقابتی و عدم امکان ارائه خدمات به مشتریان خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز