در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛
تکمیل ظرفیت گمرک افغانستان برای پذیرش کامیون های ترانزیتی و صادراتی ایران
مدیرکل گمرک دوغارون گفت: علت اصلی معطلی رانندگان ایرانی در مرز دوغارون عدم وجود زیرساخت های لازم در گمرک اسلام قلعه افغانستان است همچنین این گمرک ظرفیت پذیرش کامیون های ترانزیتی و صادراتی ایران را ندارد.
محمد کوه گرد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در تایباد با توجه به مشکلات اصلی گمرک اسلام قلعه، اظهار کرد: نبود زیر ساخت های لازم و ظرفیت کم ورود کامیون های خالی از این کشور به مرز دوغارون از عوامل اصلی معطلی رانندگان ایرانی در این معبر رسمی شده است.
وی با اشاره به فعالیت 10 باسکول در گمرک، منطقه ویژه و بازارچه مرزی دوغارون، افزود: اکنون از سه طریق کامیون های ترانزیتی و صادراتی را به افغانستان ارسال می کند، اما گمرک افغانستان فقط یک دستگاه باسکول در اختیار دارد که این امر باعث ازدحام کامیون ها پشت مرز شده است.
مدیرکل گمرک دوغارون مطرح کرد: روزانه بیش از 400 دستگاه کامیون ترانزیت حامل بار از این گمرک به سمت کشور افغانستان و بازارهای هدف این کشور تردد می کنند.
وی نبود درگاه سامانه ثبت "سی.ام. آر" در گمرک افغانستان را یکی دیگر از عوامل مهم در سرگردانی رانندگان ایرانی دانست و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با مسئولان گمرک افغانستان در زمینه افزایش فعالیت در ثبت بارنامه بین المللی رانندگان ترانزیت، نبود این سامانه مزید بر علت شده و فرآیند ترانزیت و خروج کامیون ها از این گمرک را با مشکل روبرو کرده است.
کوه گرد ادامه داد: گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان با بیش از 100 سال فعالیت یکی از مهمترین گذرگاه های رسمی در کشور بشمار می رود و روزانه سه هزار و 500 مسافر که 90 درصد آنان از اتباع افغانستان هستند، در این مرز تردد می کنند.
وی صادرات در این معبر رسمی را سالانه یک و نیم میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: همچنین در همین بازه زمانی در این مرز سه میلیارد دلار هم ترانزیت خروجی و 20 میلیون دلار واردات که عمده آن کنجد است، انجام می شود.
مدیرکل گمرک دوغارون گفت: انواع مواد غذایی، میوه، تره بار و انواع مصالح ساختمانی از مهمترین اقلامی است که از گمرک دوغارون به افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می شود.