خبرگزاری کار ایران

معاون دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

استرس، نگرانی و تنش در مناطق سیل‌زده/ سلامت روان سیل‌زدگان در گرو تامین نیازهایشان است

استرس، نگرانی و تنش در مناطق سیل‌زده/  سلامت روان سیل‌زدگان در گرو تامین نیازهایشان است
کد خبر : ۷۴۷۳۴۰

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به وجود استرس، نگرانی و تنش در مناطق سیل زده، سلامت روان سیل‌زدگان در گرو تامین نیازهایشان عنوان کرد.

علی اسدی (معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت روان سیل‌زدگان گفت: کارشناسان سلامت روان را به مناطق گلستان، خرم آباد و اهواز اعزام کرده‌ایم که آسیب های روانی را بررسی و افراد آسیب دیده در مناطق و کمپ‌ها را غربالگری کنند و بعد از غربالگری در صورت نیاز مداخلات روانشناختی را شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری و مداخلات روان‌شناختی اکنون در حال انجام است، گفت: در مناطقی مانند گلستان غربالگری‌ها و مداخلات از مدتی پیش آغاز شده است. همچنین در خرم آباد و لرستان غربالگری‌ها به صورت پراکنده در حال انجام است. همچنین آموزش‌های روانشناختی برای مدیریت استرس و خشم انجام شده، اما به زمان بیشتری نیاز داریم.

اسدی همچنین افزود: درحال حاضر این خدمات توسط کارشناسان سلامت روان انجام می‌شود و مداخلات در هر مقطعی که لازم باشد، توسط آنها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وضعیت سلامت روانی مردم در مناطق سیل‌زده اظهار کرد: وضعیت آنان خوب نیست، زندگی آنان آسیب دیده و طبیعی است بسیاری از آنان دچار استرس، نگرانی و تنش باشند. متاسفانه آرامش ندارند و در رابطه با آینده و وضعیت زندگی‌شان نگرانی دارند که این واکنش‌ها غیرطبیعی نیست.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر اگر فردی دچار عصبانیت، اضطراب و دلشوره  باشد و یا حتی علائمی از افسردگی داشته باشد، کاملا طبیعی است، زیرا این حادثه بسیار گسترده است و همه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و انتظار نیست که وضعیت روانی خوبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: کمک‌هایی که به مردم می‌شود، برای این است که سطح تاب‌آوری مردم در برابر مشکل افزایش یابد، به آنان آموزش داده می‌شود که چگونه اضطراب، ترس، استرس و خشم‌ها را کنترل کنند تا بهتر بتوانند زندگی خود را ادامه دهند. با این خدمات به آن‌ها کمک می‌شود که به جای انکار و رفتارهای  تهاجمی، پذیرش رخ دهد که پذیرش هم به وجود آمده است، اما دنبال مقصر بودن هم وجود دارد، اما کمکی که  به آنها داده می‌شود این است که به آن‌ها می‌گویند، اگر حالتان خوب نیست و شرایط اینگونه است، کاملا طبیعی است.

اسدی با بیان اینکه مسئول رفع نیازهای اولیه مردم وزارت بهداشت نیست، افزود: مردم نیاز به خانه، وسایل و معاش زندگی دارند. مسئولیت وزارت بهداشت تامین سلامتی است که مردم از طریق آب آلوده، آلوده نشوند یا دچار بیماری‌های واگیر دار نشوند و بتوانند مشکلات روانی شان را مدیریت کنند.

او تاکید کرد: اینکه از لحاظ روانی مردم اوضاعشان چه خواهد شد، قسمتی از آن به تامین امنیت زندگی و نیازهای اولیه‌شان مربوط است. افرادی هم که زندگی آنان تامین است، اما دچار ترس و دلهره شده‌اند، با خدمات و مداخلات روانی که توسط کارشناسان دریافت می‌کنند به آن‌ها کمک می‌شود تا سطح تاب‌آوری‌شان افزایش یابد.

اسدی بیان کرد: عوارض روان شناختی پس از حادثه طولانی است، مانند زلزله که نیروهای ما 5 تا 6 ماه در منطقه حضور داشتند. برنامه ریزی ما این است، از اکنون تا خرداد ماه در مناطق سیل‌زده مداخلات را داشته باشیم و پس از آن هم اگر لازم شد، طبق پروتکل ادامه خواهیم داد.این فعالیت‌ها را ما انجام می‌دهیم ولی مسائل زندگی مردم، مسئله حیاتی است که مسئولان دولتی و دیگر سازمان‌ها مسئول آن هستند.

وی همچنین بیان کرد: سلامت روان بسیار مورد توجه است و احساس همدلی مردم در همه نقاط کشور با افراد آسیب دیده مهم است، هر کسی به هر نحوی حتی با ارسال یک پیام آرامبخش می‌تواند خدمتی را ارائه کند.

اسدی افزود: توصیه جدی من به مردم این است که اگر نمی‌خواهند کمکی بدهند از انتشار عکس‌ها و فیلم‌های دلخراش پرهیز کنند، زیرا سطح نگرانی افراد آسیب دیده را افزایش می‌دهد و در شرایط بحران حال مردم را  بدتر می‌کند. این تصاویر هیچ کمکی نمی‌کند بلکه عوارض بدتری هم دارد.

وی همچنین گفت: مردم پیام‌های امیدوارکننده‌ای در فضای مجازی دست به دست کنند مانند اینکه نیروهای امداد رسیدند یا خدمات ارائه می‌دهند یا راه وجاده باز شده این پیام‌ها اگر به مردم برسد، حالشان بهتر می‌شود، اگر قرار باشد، رنج‌های آنان را در فضای مجازی دست به دست کنیم، جز عارضه و آسیب نتیجه‌ای ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز