معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
پایان طرح احداث خط آهن قزوین - رشت/ بهرهبرداری حداکثر تا 10 روز آینده/ پیشرفت 25 درصدی فاز نخست خط آهن رشت - انزلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راهآهن رشت گفت: خط آهن رشت- قزوین ۱۰ روز دیگر به بهرهبرداری میرسد که شامل طولانیترین پل ریلی کشور و اقدامات مهندسی پیچیدهای است.
به گزارش ایلنا از رشت، خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط آهن رشت گفت: برای خط آهن قزوین - رشت با 185 کیلومتر ریل گذاری، 8 ایستگاه، 28 کیلومتر تونل، 9 کیلومتر پل و 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری بیش از هزار و 850 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش فعلی این طرح حدود 6 هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راهآهن رشت گفت: خط آهن رشت- قزوین ۱۰ روز دیگر به بهرهبرداری میرسد که شامل طولانیترین پل ریلی کشور و اقدامات مهندسی پیچیدهای است.
خادمی افتتاح این طرح را زمینه تحقق کریدور نوستراک یا شمال جنوب دانست و افزود: این مسیر از رشت در دوجهت، یکی بسوی انزلی و دیگری تا آستارا پیش خواهد رفت تا علاوه بر اتصال به بندر انزلی، زمینه تحقق مسیر ریلی نوستراک مهیا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خط آهن قزوین - رشت را به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک منحصر دانست و افزود: فراهم شدن امکان حمل 10 میلیون مسافر و 20 میلیون تن کالا در سال دستاوردی است که موقعیت ترانزیتی و منطقه ای کشور را به نحو چشمگیری ارتقاء خواهد داد.
وی همچنین از پیشرفت 25 درصدی فاز نخست خط آهن رشت - انزلی خبر داد و افزود: ساخت خط آهن این مسیر 40 کیلومتری در دو فاز طراحی شده و در فاز دوم آن نیز پیمانکار مستقر است و پیش بینی می شود در یک دوره ی سی ماهه به اتمام برسد.
وی در پایان اضافه کرد : با اتصال خط آهن قزوین-رشت به انزلی زمینه تحقق نوستراک از طریق دریای خزر مهیا می شود و ترانزیت کالا از شبه قاره ی هند به روسیه و اروپای شمالی انتقال می یابد.