معاون وزیر آموزش و پرورش:
وفاق ملی در توسعه آموزشهای مهارتی شکل گرفته است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت وفاق میان دستگاههای مسئول در توسعه مهارتآموزی گفت: همکاری میان آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفهای به یک همافزایی ملی تبدیل شده و میتواند نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و ارتقای کیفیت نیروی انسانی ایفا کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، محمدمهدی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه طرح کارآفن و رونمایی از طرح وفاق برای ایران (توسعه زیر ساخت های آموزش مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور) و رونمایی از اجرای طرح همنوا که با هدف یکپارچه سازی زیر ساختها و رشد و توسعه آموزش های مهارتی و گسترش عدالت آموزشی با حضور وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مرکز تربیت مربی فنی و حرفه ای کرج برگزار شد، با بیان اینکه در سال جدید شاهد وفاقی بیسابقه در عرصه آموزشهای فنی و مهارتی هستیم، اظهار کرد: سابقه همکاری ما با سازمان آموزش فنی و حرفهای به سالها قبل برمیگردد و امروز نیز با درک اهمیت مهارت در رشد تولید و اشتغال، این همکاری بیش از پیش تقویت شده است.
این مسئول افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سه تکلیف مهم در حوزه آموزش مهارتی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. نخستین مورد، رساندن سهم دانشآموزان فنی و مهارتی به ۵۰ درصد تا پایان برنامه است. هماکنون این رقم به ۴۳.۱ درصد رسیده است و در بیش از ۸۰۰۰ هنرستان در سراسر کشور، سالانه بیش از ۹۱۶ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در چهار بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر ارائه میشود.
آذرکیش اظهار داشت: در حال حاضر، ۷۵ درصد از آموزشهای مهارتی خارج از بدنه آموزش و پرورش، با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفهای انجام میشود که این سطح از همکاری بیسابقه است. همچنین بر اساس برنامه هفتم، باید سالانه حدود یک میلیون دانشآموز غیرهنرستانی نیز یک مهارت فرهنگی، ورزشی یا فنی کسب کنند.
وی همچنین با اشاره به سند راهبردی فضای مجازی کشور و سیاستهای ابلاغی رئیسجمهور تصریح کرد: دو محور اصلی عدالت آموزشی در دولت سیزدهم، شامل توسعه فضاهای آموزشی و تحول در روشهای یاددهی و یادگیری است. مهارتآموزی در این میان نقش کلیدی دارد، چراکه با تربیت نیرویی توانمند، نهتنها به کاهش نرخ بیکاری کمک میکند، بلکه فرزندان ما را برای حضور مؤثر در دنیای هوش مصنوعی و فناوریهای نوین آماده میسازد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت طرحهایی نظیر طرح “همنوا” خاطرنشان کرد: ما باید منابع ملی را برای همه فرزندان ایران به اشتراک بگذاریم. طرحهایی مانند همنوا گام نخست در جهت تحقق این هدف و شکلگیری وفاق ملی در توسعه آموزشهای فنی و حرفهای هستند.
آذرکیش با قدردانی از همکاری رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و معاونان این سازمان تأکید کرد: برای ما مهم است که خروجی نظام آموزش متوسطه مهارتی، پاسخگوی نیاز واقعی بازار کار باشد. دانشآموزان ما باید بتوانند در دنیای متغیر امروز، تطبیقپذیری و انعطاف لازم را داشته باشند و این از مسیر آموزش مهارتی میگذرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: ما در معاونت آموزش متوسطه آمادگی کامل داریم تا با مشارکت مدیران کل آموزش و پرورش استانها، سال ۱۴۰۴ را به سالی مؤثر در تحقق شعار سرمایهگذاری برای تولید تبدیل کنیم. هر جا ارادهای باشد، راهحلی نیز خواهد بود.