ایلنا از گلستان گزارش میدهد؛
ایجاد خط ریلی گرگان به مشهد با گذشت ۲۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است

از دهه ۸۰ تاکنون برای ایجاد خط ریلی گرگان به مشهد ۳ بار کلنگ زنی صورت گرفت و هر بار به دلایلی مانند عدم تامین بودجه به نتیجه نرسید. این خط ریلی نیازمند ورود سرمایهگذار است و همچنین باعث افزایش ایمنی زائران هم میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان با موقعیت جغرافیایی که دارد میتواند در توسعه ترانزیت و تجارت بینالمللی نقش اساسی ایفا کند. این استان به کشورهای آسیا میانه دسترسی دارد و در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است.
در دهه ۸۰ بود که دولت اجرای خط ریلی گرگان به مشهد را مصوب کرد و بعد از آن ۳ بار ابن خط ریلی کلنگ خورد ولی بعد از گذشت حدود ۲۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است.
خط راه آهن گرگان به مشهد یک خطه ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضلآباد، علیآباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد ختم میشود.
راهآهن گرگان به مشهد یکی از کریدورهای مهم شمال کشور است ولی تاکنون به این موضوع مهم توجه جدی نشده است. کشور تحت تحریمهای ظالمانه غرب قرار دارد و ایجاد این خط می تواند کمک فراوانی به اقتصاد ایران بکند. اتصال این خط ریلی به دیگر مسیرها، از جمله در منطقه البرز، میتواند به رونق بخش اقتصادی استان و منطقه کمک کند.
مهمترین محور رشد و شکوفایی اقتصاد هر استان فراهم ساختن تسهیلات و شرایط روان در ارتباطات، حملونقل است و اجرای این پروژه و مصوبه از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است. امید است با پیگیریهای نمایندگان مردم گلستان در مجلس این پروژه ارزشمند در ردیف منابع مالی اختصاص پیدا کند. با اختصاص منابع مالی تأخیر ایجاد شده برطرف میشود.
ضعفهای بسیار زیادی در زیرساختهای استان موجود است و این وضعیت باعث شده که مشکلات جدی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد کند. فراهم کردن زیرساخت حمل و نقل، منافع زیادی برای مردم استان به همراه خواهد داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان در این باره گفت: توسعه مرز اینچه برون و زیرساخت های مرتبط با آن باعث جذب سرمایهگذاری و راه اندازی هرچه سریعتر منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه برون است.
علی رضا نورانی گفت: بهرغم عدم وجود کیفیت مناسب در راه های کشور همسایه، روزانه حدود ۱۵۰ کشنده از مرز اینچه برون در حال تردد است و دلیل آن صرفاً کوتاهی مسیر به بازارهای هدف کشورهای اوراسیا است. لذا در صورت موافقت با تهاتر گازی و احداث جاده اینچه برون – اترک – گمداغ توسط شرکت ایرانی که مورد موافقت اولیه طرف ترکمنی قرار گرفته است، قطعاً شاهد تحول در مرز اینچه برون و افزایش حجم تبادلات تجاری خواهیم بود.
وی با اشاره به اهمیت خط ریلی گرگان- بجنورد افزود: این خط تکمیل کننده خط ریل بین المللی KTI (دوستی بین جمهوری اسلامی ایران- جمهوری ترکمنستان- جمهوری قزاقستان) در داخل کشور و اصلاح مسیر اینچه برون – بندرعباس در راستای بند «ج» ماده ۳۶ تصویبنامه برنامه جامع سیاست های اقتصاد دریامحور در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ است که قطعاً باعث تحول اقتصادی در دو استان کمتر توسعه یافته گلستان و خراسان شمالی خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان ادامه داد: خط گرگان- بجنورد- مشهد از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ در دفعات متعدد و مختلف دارای مصوبات هیئت وزیران و شورای اقتصاد است و ضمناً دارای ردیف اعتباری در پیوست های یک قوانین بودجه یک دههی اخیر بوده است.
علیرضا نورانی یادآور شد: با عنایت به سفر اخیر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی و تعیین تکلیف قطعه بجنورد- مشهد، با سرمایهگذاری بخش غیردولتی بر توجیهات فنی خط گرگان- بجنورد افزوده شده است و در صورت اجرایی شدن شاهد تحقق کریدور شرق خزر – سواحل جنوب (مکران) خواهیم بود که چندین استان نظیر گلستان- خراسان شمالی – خراسان رضوی- یزد- کرمان- هرمزگان- سیستان و بلوچستان از مواهب آن بهرهمند خواهند شد که قطعاً در راستای تحقق مفاد ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت خواهد بود.
وی بیان کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی استان در خصوص تأمین منابع مالی این طرح و سایر طرحهای نیمه تمام مسیر اصلاحی را انتقال تسهیلات ۱/۲ میلیارد دلاری از برقیسازی مسیر قدیم به این طرح و مسیر اصلاحی عنوان داشت.