جهش عمرانی کلانشهر شیراز به چهلمین مرحله رسید؛
افتتاح و بازگشایی پل دوم تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع) در شیراز
آیین افتتاح و بازگشایی پل دوم اَبَرپروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم حضرت احمدبن موسی(ع) درراستای بسته بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز با حضور مسئولین استانی و شهری در منطقه جنوبی این کلانشهر برگزار شد.
به گزارش ایلنا، استاندار فارس در این مراسم با بیان اینکه با همت و مدیریت شهردار شیراز و کمک اعضای شورای اسلامی شهر، شاهد افتتاح یک پروژه مهم و تاثیرگذار دیگر در سطح شهر شیراز هستیم، گفت: شتابی که کارهای عمرانی شهر شیراز به خودش گرفته است، نتیجه اعتماد، همکاری و همدلی بین شورای شهر و شهرداری است که باید آن را مغتنم شمرد و همچنین باید از همکاری مردم منطقه در تملک فضای مورد نیاز، تشکر کنیم.
حسینعلی امیری این تقاطع را یکی از شاهکارهای مهندسی برشمرد و افزود: به سرانجام رساندن این حجم علمیات شهری در یک مدت کوتاه ٢ساله بسیار جای تقدیر دارد و باید از پیمانکار پروژه نیز تقدیر کرد.
وی درخصوص اهمیت این پروژه اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در کلانشهرهای کل دنیا وجود دارد و مختص شهر شیراز نیست، ترافیک است؛ با توسعه شهرها و افزایش رفاه اجتماعی، ترافیک هم بیشتر میشود و احداث چنین پروژههایی که در کاهش ترافیک تاثیرگذاری چشمگیری دارند، بسیار ارزشمند است.
امیری در ستایش عملیاتهای بزرگ فنی و مهندسی که در برخی پروژههای شهرداری شیراز انجام شده است، گفت: باید گزارشات فنی و مهندسی این پروژهها مستند و مدون شده و برای آموزش در دانشگاهها و دانشکدههای فنی و مهندسی، مورد استفاده آیندگان قرار بگیرد.
استاندار فارس، کاهش تصادفات را یکی از مهمترین دستاوردهای چنین پروژههایی دانست و افزود: مهمتر از رفع ترافیک و مسائلی ازایندست، حفظ جان بندگان خداست که خداوند متعال اجر بزرگی برای کسانی که در این امر بکوشند، در نظر گرفته است.
وی در پایان از مساعدت استانداری در ارائه هرگونه کمک ممکن به شهرداری در جهت رفع مشکلات خبر داد و درخصوص درخواست شهردار شیراز برای تامین واگنهای مترو نیز گفت: این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است و حتما در راستای رفع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، در کنار شهرداری شیراز خواهیم بود.
١۵ هکتار تملک برای احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع)
شهردار شیراز نیز گفت: برای احداث این پروژه ١۵ هکتار تملک صورت گرفته است که همه آنها با دریافت رضایت کامل فروشندگان انجام و با همه تسویه حساب شد.
محمدحسن اسدی با بیان اینکه طول محور کمربندی شیراز ٤٢ کیلومتر و متولی اصلی آن اداره راهوشهرسازی است، گفت: شورای شهر، ١٨ کیلومتر از این کمربندی را به شهرداری واگذار کرد و ما هم تا امروز چند تقاطع روی کمربندی احداث کردیم، مناسبسازی و ایمنسازی انجام دادیم، گارد ریل گذاشتیم، شانهسازی کردیم، درزگیری و تراش آسفالت انجام دادیم که خوشبختانه طبق آمار پلیس راهور، در این ١٨ کیلومتر در ایام نوروز ١٤٠٣ هیچ حادثه منجر به فوتی اتفاق نیفتاد که در مقایسه با تلفات سالهای قبل، اتفاق بسیار خوبی محسوب میشود.
وی در ادامه خواستار ورود استاندار به پروژههای در دست احداث اما متوقف شدهی اداره راهوشهرسازی شد و گفت: این اداره کل، ٢ تقاطع را شروع کرده ولی به مساله تملک برخورد کرده و تعطیل شده است؛ یک سال است این دو تقاطع کلنگ زنی شده، اعتبارات آن هم در موافقتنامه و بودجه وجود دارد اما متاسفانه کار بهطورکلی تعطیل شده است و امیدواریم استانداری برای رفع این مشکل اقدام کند.
اسدی همچنین با اشاره به فرارسیدن روز حملونقل در ٢٦ آذرماه، خبر از برنامههای مفصل شهرداری به این مناسبت داد.
شهرداری شیراز، خاتمه صحبتهای خود را به مساله تامین واگن برای خط ٢ مترو شیراز اختصاص داد و گفت: هزینهای چند ده هزار میلیاردی برای این پروژه انجام شده است اما متاسفانه فقط یک ران واگن برای این خط وجود دارد که باعث شده سرفاصلهها نیم ساعته و طول بهرهبرداری در هر روز به ٤ ساعت محدود شود؛ فکر میکنم این مساله در سطح ملی و با پیگیری استاندار محترم قابل حل باشد که یکی از مطالبات اصلی مردم شیراز محسوب میشود.
این پروژه، بزرگترین تقاطع شهری در سطح کشور است
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در ادامه با بیان اینکه این چهلمین مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز است، گفت: این تقاطع در مناطق ۵ و ٩ شهرداری شیراز واقع شده است که از آذرماه ١٤٠١ یعنی دقیقا ٢ سال پیش، عملیات عمرانی آن آغاز شد و فاز یک را سال گذشته به بهرهبرداری رساندیم.
محمد امین در توضیح این نکته که این پروژه، بزرگترین تقاطع شهری در سطح کشور است، گفت: برای این ویژگی ٢ دلیل عمده وجود دارد؛ یکی اینکه طول عرشههای این پل با احتساب رمپ و لوپها بعد از افتتاح به ۵ هزار متر خواهد رسید و سطح اشغال ان نیز ٢٢ هکتار است که از ٦ پل تشکیل شده؛ دو پل برای الصاق بزرگراه امام خمینی (ره) به بلوار احمدبن موسی (ع) و ٢ پل برای الصاق بلوار نواب صفوی به بزرگراه و ٢ پل هم برای الصاق بلوار نواب صفوی جنوبی قرار داده شده است.
وی گفت: این فاز پروژه دارای ١١٠ متر طول پل، ١٢ متر عرض عرشه، ١٣٢ شمع و ۵٢ ستون است که اهداف آن، تسهیل تردد در بلوار احمدبن موسی (ع) بزرگراه امام خمینی (ره) و بلوار نواب صفوی و همچنین دسترسی شهرکهای جنوبی مثل حجت آباد، مهدی آباد و سامان به مرکز شهر است.
امین با بیان اینکه این پروژه باعث کاهش ترافیک و افزایش ایمنی در منطقه خواهد شد، گفت: یکی از محاسن این پروژه این است که ٣ دوربرگردان ناایمن که همیشه عامل تصادفات در کمربندی بودهاند حذف خواهند شد و مردم برای عبور از این تقاطعها استفاده میکنند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: برای احداث این تقاطع ١۵ هکتار تملک شامل ٦۵ پلاک صورت گرفت که سهم منطقه ٩ چهل و هشت پلاک به مساحت ٦٣ هزار مترمربع و سهم منطقه ۵ هفده پلاک با مساحت ٨۵ هزار مترمربع بوده است.
وی گفت: برای اینکه زحمت کمتری برای شهروندان در زمان احداث پروژه ایجاد شود، ٣ کیلومتر راه سه بانده ساخته شده که راه ترافیکی این پروژه است؛ همچنین رکورد بزرگترین بتن ریزی کشوری در تقاطعهای شهری شکسته شد که معادل حجم ٣ هزار و ۵٠٠ مترمکعب بود و در یک روز این عملیات انجام شد.
امین، راه اندازی شیفت شب را یکی دیگر از اتفاقات ویژه این پروژه برشمرد و گفت: این پروژه از سال ٩٦ کلید خورد ولی به دلیل مشکلاتی که در تملکها و معارضین داشت، در همان سال متوقف شد؛ بعد از اینکه شورای ششم وارد کار شد، عملیات آغاز شد و با اینکه قرار بود ٤ سال طول بکشد، تصمیم گرفتند آن را در ٢ سال به انجام برسانند و بهواسطه راه اندازی شیفت شب و فعالیت تمامی جبهههای کاری، برنامه ٢ساله برای این پروژه طراحی شد و سعی کردیم هر جا از این برنامه عقب افتادیم، آن را جبران کنیم و خوشبختانه بر اساس قولی که داده شده بود، این پروژه در زمان خودش به سرانجام رسید.
برخورد جدی با کسانی که به تعهدات خود عمل نمیکنند
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: ما چنین پروژه عظیمی را در عرض ٢ ساعت افتتاح میکنیم اما نمیدانیم که بیش از ٢ سال برای آن زحمتکشیده است و باید قدردان زحمات گروههای مختلفی باشیم که در این راه متحمل زحمت شدهاند.
محمدتقی تذروی در ادامه خواستار برخورد جدی استانداری با کسانی شد که به تعهدات خود عمل نمیکنند.
وی ادامه داد: در دوره چهارم شورا، مصوب کردیم که چند تقاطع توسط راهوشهرسازی احداث شود اما حتی یکی از آنها به سرانجام نرسید؛ ما تعهدات خود را اجرا کردیم اما باید برای آنهایی که اجرا نکردهاند، ترک فعل محسوب شود.
تذروی افزود: احداث این پروژهها باعث کاهش تصادفات میشود و این یعنی رفع برخی از مشکلات جدی مردم؛ بنابراین لازم است که همه به وظایف خود عمل کنند.