خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خبر داد:

لزوم تامین روزانه خون برای 63 مرکز درمانی/پایین بودن ذخیره خونی اصفهان نسبت به میزان استاندارد

لزوم تامین روزانه خون برای 63 مرکز درمانی/پایین بودن ذخیره خونی اصفهان نسبت به میزان استاندارد
کد خبر : ۱۵۴۶۴۶۵

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: حداقل ذخیره خونی در استان و شهر اصفهان باید هشت روز باشد اما تا میزان استاندارد فاصله داریم و این درحالی است که 63 مرکز درمانی و یش از 1900 بیمار تالاسمی و هموفیلی در استان روزانه نیازمند فرآورده‌های خونی هستند.

کیان دهراب پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: درحال حاضر ذخیره خونی استان اصفهان در فرآورده گلبول قرمز که مهمترین و پرمصرف‌ترین فرآورده است دو هزار و 363 واحد معادل پنج و هشت دهم روز است و برای شهر اصفهان معادل هزار و 524 واحد معادل چهار و نیم روز است.

وی افزود: حداقل ذخیره ما در استان و شهرستان باید هشت روز باشد و با این آمار تا میزان استاندارد فاصله داریم.

مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: به همه گروه‌های خونی نیاز داریم اما چون تعداد و مراجعه گروه‌های خونی منفی در جامعه کمتر است به همین دلیل می‌گوییم تمام گروه‌های خونی برای اهدای خون مراجعه کنند به خصوص گروه‌های منفی چراکه کمبود گروه‌های منفی محسوس‌تر است.

روزانه 63 مرکز درمانی در استان نیازمند خون هستند

وی خاطرنشان کرد: روزانه حدود 900 فرآورده خونی را در اختیار 63 مرکز درمانی استان قرار می‌دهیم که این میزان سال گذشته 800 واحد بود و این یعنی در سال 1403 نیاز این مراکز روزانه 100 واحد نسبت به پارسال بیشتر شده پس باید اهدای خون ما هم افزایش یابد.

دهراب‌پور ادامه داد: در هفت ماهه گذشته 2.1 درصد نسبت به هفت ماهه سال قبل رشد خون‌گیری داشتیم که این آمار باید بیشتر باشد اما درکل در این هفت ماهه بیماری در استان اصفهان از لحاظ کمبود فرآورده خونی با مشکل روبرو نبوده است.

اهدای خون تا سن 65 سالگی امکان‌پذیر است

وی با بیان اینکه همه افراد می‌توانند اهدای خون داشته باشند، تصریح کرد: بیش از 80 درصد افرادی که مراجعه می‌کنند امکان اهدای خون دارند و تقریبا 17 درصد آنها به دلایل مختلف نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند و معاف دائم یا موقت می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: بیشتر افراد به واسطه مواردی همچون سرماخوردگی یا مصرف دارویی معاف موقت می‌شوند و بعد از حل شدن آن مشکل موقت می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تمام افراد تا سن 65 سالگی می‌توانند اهدای خون داشته باشند، افزود: افراد از 18 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می‌توانند اهداکننده خون باشند و همه اهداکنندگان برای بار اول باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

پایین بودن میانگین اهدای خون خانم‌ها در استان اصفهان

دهراب‌پور تاکید کرد: آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار می‌توانند اهدای خون داشته باشند اما باتوجه به اینکه متوسط میانگین اهدای خون خانم‌ها در کشور 4.5 درصد است متاسفانه این میانگین در استان اصفهان 3.5 درصد بوده و نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه شش مرکز جدید تا دوسال آینده در استان اصفهان افتتاح می‌شود، اظهار کرد: افتتاح این مراکز در شهرستان‌های داران، قهدریجان، اردستان، آران و بیدگل و دو مرکز هم در مناطق 11 و 13 شهر اصفهان خواهد بود.

لزوم تامین خون برای بیش از 1900 بیمار تالاسمی و هموفیلی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: در فصول سرد سال و افزایش بیماری‌های حساسیتی و ویروسی و کاهش مدت روز و شروع مدارس و دانشگاه‌ها معمولا اهداکنندگان کمتری به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند درحالی که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشه ثابت است.

وی تاکید کرد: استان اصفهان دارای 865 بیمار تالاسمی ماژور و یک هزار و 100 بیمار هموفیلی است که به طور مستمر و هر دو هفته یکبار دو واحد خون دریافت می‌کنند و بیش از هشت هزار تخت بیمارستانی در 63 مرکز درمانی استان اصفهان روزانه نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند که لازم است مردم شریف اصفهان به این موضوعات توجه کنند و اهدای خون را به طور مستمر انجام دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز